Nama
lengkap beliau ialah Salim bin Abdullah bin Sa’ad bin Abdullah bin Sumair
al-Hadrami al-Syafi’e.
Beliau
dilahirkan di perkampungan Zi Asbah (ذِي أَصْبَح),
salah sebuah perkampungan di Hadramaut, Yaman.
Para ulama
yang menulis tentang biografi beliau tidak menyebutkan tahun kelahiran beliau.
Pendidikan
Beliau
diasuh dan dididik di bawah asuhan bapa beliau, al-‘Allamah al-Syeikh Abdullah
bin Sa’ad bin Sumair yang merupakan seorang qadhi di kota Henin ketika zaman
pemerintahan Sultan Ja’far bin Ali al-Kathiri.
Beliau
belajar membaca al-Quran, memperelokkan bacaannya lalu menyibukkan diri untuk
mengajarkannya sehingga digelar sebagai Mu’allim, gelaran yang diberikan
oleh orang Hadramaut bagi guru yang mengajarkan al-Quran.
Beliau juga
turut mempelajari ilmu syar’i dengan bapanya dan beberapa orang ulama di
tempatnya pada masa itu, antaranya ialah, al-Sayyid Umar bin Saqqaf bin Muhammad
bin Umar bin Taha al-Safi, al-Sayyid Umar bin Zein bin Sumaith, al-Habib Hasan
bin Soleh al-Bahr dan lain-lain.
Keilmuan
beliau mula tersebar luas sehingga mendapat pujian para ulama ketika itu
seperti al-Syeikh al-‘Allamah Abdullah bin Ahmad Ba’saudan.
Keilmuan
beliau juga menarik minat para pelajar untuk belajar dengan beliau, antaranya
ialah al-Sayyid al-Habib Abdullah bin Taha al-Haddar al-Haddad dan al-Syeikh
al-Faqih Ali bin Umar Ba’ghuzah.
Keterlibatan
Dengan Politik dan Ketenteraan
Walaupun
beliau terkenal memiliki ilmu syar’i yang luas dan tekun mengajarkannya, beliau
juga terlibat dengan politik dan urusan ketenteraan. Beliau pernah dihantar ke
India sebagai wakil kerajaan Kathiri untuk mendapatkan kelengkapan ketenteraan.
Beliau juga pernah ke Singapura untuk membeli peralatan ketenteraan moden untuk
dibekalkan ke Hadramaut. Di samping itu Beliau pernah terlibat sebagai juru
damai antara kerajaan Kathiri dan suku Yafi’ di Yaman.
Sultan
Abdullah bin Muhsin daripada kerajaan Kathiri juga melantik beliau sebagai
penasihat sultan. Akan tetapi setelah beberapa ketika Sultan Abdullah bin
Muhsin enggan untuk mendengar nasihatnya dan cenderung untuk bertindak
sewenang-wenangnya berdasarkan pertimbangannya sendiri. Syeikh Salim dalam
keadaan marah mengambil keputusan untuk bermusafir ke India, seterusnya ke Jawa
dan mengambil keputusan untuk menetap di situ.
Sifat
beliau
Beliau
merupakan seorang ahli ibadat, sentiasa melazimi zikir dan banyak membaca
al-Quran.
Syeikh
Ahmad al-Hadhrami al-Makki menyebutkan bahawa Syeikh Salim bin Sumair
mengkhatamkan al-Quran ketika sedang bertawaf di Baitullah.
Penulisan
Beliau
meninggalkan beberapa buah penulisan, antaranya:
1 - Safinah
al-Najah Fima Yajibu ‘Ala al-‘Abd Li Maulah.
Sebuah
matan ringkas berkenaan aqidah, taharah, solat dan zakat. Walaupun matan ini
ringkas tetapi ia mengandungi ilmu yang sangat besar. Allah telah mentakdirkan
kitab ini diterima ramai berkat keikhlasan pengarangnya sehingga ia tersebar
luas dan diambil berat oleh ulama sama ada mengajarkannya, mensyarahkannya, meletakkan
dalil baginya, menukarkannya ke bentuk nazam dan menyempurnakannya.
2 - Al-Fawaid
al-Jaliyyah Fi al-Zajr ‘An Ta’athi al-Hiyal al-Ribawiyyah.
Meninggal
Dunia
Beliau meninggal
dunia pada tahun 1271H/1855M di Batavia atau dikenali pada hari ini sebagai
Jakarta, Indonesia.
Semoga
Allah merahmati beliau.
Makam dikatakan milik beliau |
Kedudukan Makam Beliau
Dikatakan
makam beliau terletak di Masjid Jami’ al-Ma’mur, Tanah Abang, Jakarta Pusat.
Namun menurut Syahrul Latief yang merupakan pengurus masjid berkenaan, makam
tersebut sebenarnya ialah makam penduduk setempat dan mantan pengurus masjid
tersebut. Makam beliau sebenarnya berada di Pemakaman Said Naum. Tetapi pada
tahun 1973 makam beliau dan beberapa orang lagi telah dibongkar dan dipindahkan
ke beberapa tempat pemakaman umum di Jakarta.
Khidmat
Ulama Terhadap Kitab Safinah al-Naja
A - Mensyarahkannya
1 - Kasyifah
al-Saja Syarah Safinah al-Naja karangan Syeikh Muhammad Nawawi al-Jawi.
2 - Nail
al-Raja' Bi Syarah Safinah al-Naja karangan Syeikh Ahmad bin 'Umar
al-Syathiri.
3 - Sullam
al-Raja Lil Wusul Ila Halli Alfaz Safinah al-Naja karangan Syeikh Uthman
bin Muhammad Sa'id Tungkal al-Indonesi.
4 - Wasilah
al-Raja Syarah Safinah al-Naja karangan Syeikh Hasan bin Umair al-Syirazi.
5 - Al-Ta'liqah
al-Thaminah 'Ala Safinah al-Naja karangan Syeikh Muhammad bin Ahmad 'Amwah.
6 - Manar
al-Huda Syarah Safinah al-Naja karangan Muhammad bin Ahmad 'Amwah.
7 - Tuhfah al-Ibad Bi Khair al-Widad karangan Syeikh Abdul al-Lah bin Umar bin Humaid. Syarah Safinah al-Naja dalam bentuk soal jawab.
8 - Ghayah
Al-Muna Syarah Safinah Al-Naja karangan Syeikh Muhammad Ali Ba'athiyyah.
9 - Nasim
al-Hayah ‘Ala Safinah al-Naja karangan Syeikh Abdullah bin ‘Awadh bin
Mubarak Bukair.
10 - Al-Durrah
al-Thaminah Hashiyyah ‘Ala al-Safinah karangan Syeikh Ahmad bin Muhammad
al-Hadhrawi al-Makki.
11 - Syarah
Safinah al-Naja karangan Syeikh Dr Mahmud al-Syeikh Ali Hasan al-Jizani.
12 - Tanbih Zawi al-Hija Ila Ma'ani Alfaz Safinah al-Naja karangan Dr Amjad Rasyid.
B - Menyempurnakannya
1 - Syeikh
Muhammad Nawawi al-Jawi dalam Kasyifah al-Saja Syarah Safinah al-Naja telah
menambah bab puasa.
2 - Syeikh
Ahmad bin Siddiq al-Lasimi al-Fasuruani dalam Tanwir al-Hija Nazam Safinah
al-Naja meletakkan mukadimah berkenaan ilmu tauhid dan ditambah bab puasa,
haji dan umrah. Beliau mengakhirinya dengan mawa’iz (beberapa nasihat
dan peringatan).
2 - Syeikh
Muhammad bin Ali bin Muhammad Ba’athiyyah dalam Ghayah al-Muna Syarah
Safinah al-Naja menambah bab haji supaya dapat melengkapi bahagian ibadat.
C - Menukarkannya
ke bentuk nazam
1 - Nazam
al-Sayyid al-Allamah Abdullah bin Ali bin Hasan al-Haddad.
2 - Nazam
al-Sayyid al-Allamah Muhammad bin Ahmad bin Ali Ba’aqil.
3 - Nazam
al-Syeikh al-Allamah Siddiq bin Abdullah al-Batuhani al-Lasimi.
4 - Tanwir
al-Hija Nazam Safinah al-Naja karangan Syeikh Ahmad bin Siddiq al-Lasimi
al-Fasuruani. Disyarahkan oleh Syeikh Muhammad Ali bin Husain al-Maliki dengan
syarah yang bertajuk Inarah al-Duja Bi Tanwir al-Hija.
5 - Al-Lu’lu’ah
al-Thaminah Nazam al-Safinah karangan Syeikh Muhammad bin Ali bin Zakin Ba’hannan
al-Kindi.
6 - Al-Subhah
al-Thaminah Nazam al-Safinah karangan Ahmad bin Masyhur bin Taha al-Hadad. Dalam
300 buah bait. Disyarahkan oleh Syeikh Muhammad Ali Ba’athiyyah dengan kitab
yang berjudul al-Durrah al-Yatimah Syarah al-Subhah al-Thaminah.
7 - Nail
al-Raja Manzumah Safinah al-Naja karangan Muhammad Ma'sum bin Siraj
al-Syarbawi. Disyarahkan oleh Syeikh Ahmad Sahl bin Abi Hasyim Muhammad Mahfuz
Salam al-Hajini dengan kitabnya yang berjudul Faidh al-Hija ‘Ala Nail
al-Raja.
D -
Meletakkan dalil baginya
1 - Al-Jawahir
al-Thaminah Fi Adillah al-Safinah karangan Syeikh Mahmud Muhammad al-Syibli
Tiada ulasan:
Catat Ulasan