Teks Kisah Tersebut:
Nabi sallahu ‘alihi wasallam keluar menemui kami lalu bersabda:
"Sahabat karibku Jibril baru sahaja pergi dari sisiku dan
berkata: Wahai Muhammad, demi Tuhan yang mengutusmu dengan kebenaran,
sesungguhnya Allah mempunyai seorang hamba dari kalangan hamba-hambaNya yang
telah beribadah kepada Allah Ta'ala selama lima ratus tahun di atas sebuah
gunung di tengah laut. Lebar dan panjang gunung itu tiga puluh hasta. Laut
mengelilinginya sejauh empat ribu farsakh dari setiap penjuru.
Allah Ta'ala telah mengeluarkan untuk dia mata air tawar
selebar jari yang memancarkan air tawar dan berkumpul di kaki gunung. Dan
sebatang pokok delima yang mengeluarkan untuknya setiap malam sebuah delima
yang mencukupi makanannya sepanjang hari.
Apabila petang, dia turun lalu berwudhu dan mengambil delima
itu lalu memakannya. Kemudian dia bangun untuk solatnya. Dia memohon kepada
Tuhannya Yang Maha Agung ketika waktu ajalnya agar dicabut nyawanya dalam
keadaan sujud dan agar tidak membiarkan bumi atau apa-apa pun merosakkan
jasadnya sehingga dia dibangkitkan dalam keadaan sujud.
Jibril berkata: Maka Allah mengabulkan permintaannya. Kami
melaluinya ketika turun dan naik, dan kami mendapati dalam ilmu Allah bahawa
dia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan akan dihadapkan di hadapan Allah
Yang Maha Agung.
Maka Tuhan berfirman kepadanya: "Masukkanlah hambaKu ke dalam syurga dengan rahmatKu."
Hamba itu berkata: "Wahai Tuhanku, bahkan dengan amalanku."
Tuhan berfirman lagi: "Masukkanlah hambaKu ke dalam syurga dengan rahmatKu."
Dia berkata lagi: "Wahai Tuhanku, bahkan dengan amalanku."
Tuhan berfirman sekali lagi: "Masukkanlah hambaKu ke dalam syurga dengan rahmatKu."
Dia masih berkata: "Wahai
Tuhanku, bahkan dengan amalanku."
Maka Allah Yang Maha Agung berfirman kepada para malaikat: "Bandingkanlah nikmatKu ke atasnya dengan amalannya."
Maka didapati
nikmat penglihatan sahaja telah meliputi ibadahnya selama lima ratus tahun, dan
masih tersisa nikmat jasad sebagai kelebihan ke atasnya.
Lalu Allah berfirman: "Masukkanlah hambaKu ke dalam neraka."
Maka dia diseret ke neraka lalu dia berseru: "Wahai Tuhanku, dengan rahmatMu masukkanlah aku ke dalam syurga."
Allah berfirman:
"Kembalikan dia." Lalu dia dibawa menghadap Allah.
Allah berfirman: "Wahai hambaKu, siapakah yang menciptakanmu sedangkan kamu tidak wujud sebelumnya?"
Dia menjawab: "Engkau, wahai Tuhanku."
Allah bertanya: "Adakah itu dari usahamu atau dengan rahmatKu?"
Dia menjawab: "Bahkan dengan
rahmatMu."
Allah bertanya: "Siapakah yang menguatkanmu untuk beribadah selama lima ratus tahun?"
Dia menjawab: "Engkau, wahai Tuhanku."
Allah bertanya: "Siapakah yang menempatkanmu di gunung di tengah lautan, mengeluarkan air tawar dari air masin untukmu, dan mengeluarkan delima setiap malam sedangkan ia hanya berbuah sekali setahun, dan kamu memohon kepadaKu agar dicabut nyawa dalam keadaan sujud lalu Aku mengabulkannya?"
Dia menjawab: "Engkau, wahai Tuhanku."
Maka Allah Yang Maha Agung berfirman: "Semua itu dengan
rahmatKu dan dengan rahmatKu juga Aku memasukkanmu ke dalam syurga. Masukkanlah
hambaKu ke dalam syurga. Sesungguhnya engkau adalah sebaik-baik hamba, wahai hamba-Ku.."
Maka Allah memasukkannya ke dalam syurga. Jibril berkata:
"Sesungguhnya segala sesuatu adalah dengan rahmat Allah Ta'ala, wahai
Muhammad."
Ulasan:
Teks hadis tersebut dalam bahasa Arab:
Hadis ini diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam Syu'ab
al-Iman (hadis no. 4300), al-Hakim dalam al-Mustadrak (hadis no.
7637) dan lain-lain daripada hadis Jabir bin 'Abdillah.
Al-Hakim mensahihkan hadis ini tetapi dikritik oleh al-Hafiz
al-Zahabi ini kerana dalam sanadnya terdapat seorang perawi bernama Sulaiman
bin Harim (سُلَيْمَانُ بْنُ
هَرِمٍ).
Al-Hafiz al-Zahabi berkata dalam Talkhis al-Mustadrak:
“Sulaiman bin Harim tidak dapat dijadikan pegangan (غير معتمد).”
Al-‘Uqaili berkata: “Sulaiman bin Harim majhul (tidak
dikenali) dalam periwayatan hadis. Hadisnya tidak terpelihara (مَجْهُولٌ فِي الرِّوَايَةِ، حَدِيثُهُ
غَيْرُ مَحْفُوظٍ)”.
Kata al-Azdi: “Hadisnya tidak sahih (لا يصح حديثه).”
Kesimpulannya, sanad hadis ini adalah daif. Namun ia masih
dapat digunakan kerana hanya berkaitan dengan hikayat dan kisah. Didapati
beberapa orang ulama masih menggunakan hadis ini seperti al-Hafiz Ibnu Rajab
al-Hanbali dalam Jami' al-'Ulum wa al-Hikam, Ibnu Hajar al-Haitami dalam
al-Zawajir, al-Munawi dalam Syarah al-Arba'in al-Nawawiyyah dan
lain-lain.
Pengajaran Hadis:
1. Rahmat Allah adalah Asas Segala Kejayaan
Walaupun amal soleh amat penting, rahmat Allah adalah faktor
penentu utama untuk kita memasuki syurga. Ibadah dan usaha kita tidak mampu
menandingi besarnya nikmat Allah yang telah diberikan kepada kita.
2. Hamba Tidak Mampu Membalas Nikmat Allah
Walau sebanyak mana ibadah yang dilakukan, ia tidak
mencukupi untuk membalas nikmat yang Allah berikan seperti penglihatan,
kehidupan, dan kesihatan. Ini menunjukkan keperluan kita untuk sentiasa
bersyukur dan bergantung kepada rahmat-Nya.
3. Kerendahan Hati dalam Beribadah
Kisah ini mengajar kita untuk menghindari rasa bangga atau
sombong dengan amal sendiri. Sebaliknya, kita harus sedar bahawa segala
kemampuan beribadah juga datang daripada kurniaan Allah.
4. Keutamaan Doa dan Kebergantungan kepada Allah
Hamba dalam kisah ini menunjukkan bagaimana dia sentiasa
memohon kepada Allah, termasuk cara dia ingin meninggalkan dunia. Ini
mengingatkan kita agar tidak lupa berdoa dalam setiap urusan hidup.
5. Allah Maha Pengasih dan Penyayang
Kisah ini memperlihatkan betapa besarnya rahmat dan kasih
sayang Allah, yang melangkaui amalan hamba-hamba-Nya. Tiada yang mampu memasuki
syurga tanpa rahmat Allah, walaupun mereka telah beribadah sepanjang hayat.
6. Amalan Tetap Penting Sebagai Tanda Ketaatan
Walaupun rahmat Allah adalah kunci, ibadah dan ketaatan kita
menjadi bukti keikhlasan, ketaqwaan, dan usaha kita untuk mendekatkan diri
kepada-Nya.
7. Kepentingan Tawakal
Kisah ini mengingatkan kita agar sentiasa bertawakal kepada Allah dan tidak terlalu bergantung pada usaha sendiri semata-mata, kerana segala nikmat dan keberhasilan adalah daripada-Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan