1 - Amalan ini dikatakan berasal daripada Nabi sallahu 'alaihi
wasallam. Berdasarkan carian, saya hanya temui ia dalam kitab Nuzhah
al-Majalis (hlm. 204, terbitan: al-Maktab al-Thaqafi) karangan Abdul Rahman
al-Safuri (m. 894H) tanpa dinyatakan sumber asalnya.
2 - Syeikh 'Alawi bin 'Abbas al-Maliki menyebutkan dalam kitab
beliau al-Manhal al-Lathif (hlm. 59, terbitan: Rabithah al-Nur) bahawa ulama
menyatakan bahawa terdapat beberapa buah kitab yang dilarang diambil hadis daripadanya
kecuali selepas disemak semula, antaranya ialah kitab Nuzhah al-Majalis
kerana banyak hadis palsu di dalamnya.
3 - Muhaddith Dimasyq, Burhanuddin al-Naji (m. 900H) memberi peringatan agar tidak
dibaca kitab ini, bahkan al-Hafiz al-Sayuthi (m. 911H) mengharamkan membacanya.
Pesanan yang sama turut disampaikan oleh Syeikh Dr Muhammad Abu Syahbah dalam
kitab beliau, al-Wasith Fi Ulum Wa Mustholah al-Hadith (hlm. 354, terbitan:
'Alam al-Ma'rifah).
4 - Teksnya dalam bahasa Arab:
من قال سبحان الله وبحمده ثلاثمائة مرة وأهداها
لأموات المسلمين دخل في كل قبر ألف نور ، ويجعل الله تعالى في قبرة إذا مات ألف
نور
من قال في كل واحد من العيدين : لا إله إلا الله وحده
لاشريك له ، له الملك وله الحمد يحي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير ، وهو على كل
شيء قدير أربعمائة مرة قبل صلاة العيد زوجه الله تعالى أربعمائة حوراء ، وكأنما
أعتق أربعمائة رقبة ، ووكل الله تعالى به الملائكة يبنون له المدائن ، ويغرسون له
الأشجار إلى يوم القيامة
قال الزهري : ماتركتها منذ سمعتها من أنس . وقال أنس
رضي الله تعالى عنه ماتركتها منذ سمعتها من النبي صلى الله عليه وسلم
5 - Meskipun amalam di atas tidak ditemui sumber asalnya, hukum menghidupkan malam hari raya adalah disunatkan berdasarkan dalil yang lain. Sila baca tulisan berikut:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan