Dari segi bahasa:
Al-Matn, jamaknya mutun: iaitu tanah yang keras dan tinggi.
Dari segi istilah:
Ia adalah perkataan yang berada di penghujung sanad, iaitu:
lafaz-lafaz hadis yang berada di penghujung sanad, yang menunjukkan kepada
makna-makna hadis.
Gambaran Sanad dan
Matan
Untuk menjelaskan gambaran ‘sanad’ dan ‘matan’, disebutkan
di sini satu contoh daripada al-Jami' al-Sahih.
Pengarangnya, Imam al-Bukhari, berkata:
Telah menceritakan kepada kami al-Humaidi, 'Abdullah bin
al-Zubair, beliau berkata: Telah menceritakan kepada kami Sufyan, beliau
berkata: Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa'id al-Ansari, beliau
berkata: Telah mengkhabarkan kepadaku Muhammad bin Ibrahim al-Taymi, bahawa
beliau telah mendengar 'Alqamah bin Waqqas al-Laythi berkata: Aku telah
mendengar 'Umar bin al-Khattab di atas mimbar berkata: Aku telah mendengar
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
“Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung pada niat, dan
sesungguhnya bagi setiap orang apa yang diniatkannya. Maka sesiapa yang
hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dia
berhijrah kepadanya...”
Maka, sanad dalam hadis ini ialah: "Telah menceritakan
kepada kami al-Humaidi” sehingga “Aku telah mendengar Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
bersabda..."
Adapun matan ialah: “Sesungguhnya setiap amalan itu
bergantung pada niat” sehingga “kepada apa yang dia berhijrah kepadanya”.
Sumber:
Al-Muyassar Fi 'Ilm Mustholah al-Hadith oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan