Jumaat, 22 Jun 2018

Istilah Ilmu Hadis 2: Matan (Teks Hadis) (المَتْنُ)

Dari segi bahasa:

Al-Matn, jamaknya mutun: iaitu tanah yang keras dan tinggi.

Dari segi istilah:

Ia adalah perkataan yang berada di penghujung sanad, iaitu: lafaz-lafaz hadis yang berada di penghujung sanad, yang menunjukkan kepada makna-makna hadis.

Gambaran Sanad dan Matan

Untuk menjelaskan gambaran ‘sanad’ dan ‘matan’, disebutkan di sini satu contoh daripada al-Jami' al-Sahih.

Pengarangnya, Imam al-Bukhari, berkata:

Telah menceritakan kepada kami al-Humaidi, 'Abdullah bin al-Zubair, beliau berkata: Telah menceritakan kepada kami Sufyan, beliau berkata: Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa'id al-Ansari, beliau berkata: Telah mengkhabarkan kepadaku Muhammad bin Ibrahim al-Taymi, bahawa beliau telah mendengar 'Alqamah bin Waqqas al-Laythi berkata: Aku telah mendengar 'Umar bin al-Khattab di atas mimbar berkata: Aku telah mendengar Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung pada niat, dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang diniatkannya. Maka sesiapa yang hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dia berhijrah kepadanya...”

Maka, sanad dalam hadis ini ialah: "Telah menceritakan kepada kami al-Humaidi” sehingga “Aku telah mendengar Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda..."

Adapun matan ialah: “Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung pada niat” sehingga “kepada apa yang dia berhijrah kepadanya”.

Sumber:

Al-Muyassar Fi 'Ilm Mustholah al-Hadith oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan