Pengertian ‘athar’ ini bebeza pada istilah dua
kumpulan ulama: iaitu muhaddithin dan fuqaha Khurasan.
Athar menurut muhadddithin adalah ‘khabar’, iaitu sesuatu hadis
sama ada marfu’ (disandarkan kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam) atau mauquf
(disandarkan kepada sahabat) atau maqthu’ (disandarkan kepada tabi’in)
Manakala fuqaha Khurasan, mereka menamakan hadis mauquf
sebagai ‘athar’ dan hadis marfu’ sebagai ‘khabar’.
Kesimpulannya: Sesungguhnya ungkapan ‘hadis’, ‘khabar’
dan ‘athar’ menurut muhaddithin adalah membawa makna yang sama
iaitu: Setiap sesuatu yang disandarkan kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
sama ada perkataan, perbuatan, pengakuan, sifat fizikal atau sifat akhlak dan
setiap yang disandarkan kepada sahabat atau tabi’in.
[Kamus Istilah Hadis,
Sayyid Abdul Majid al-Ghauri, hlm. 52]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan