Rabu, 25 Jun 2014

Ilmu Mustholah Hadith siri 4

Pembahagian khabar dilihat dari sisi sampainya hadith kepada kita

Jika dilihat cara sampainya sesuatu hadith kepada kita, maka dapat dilihat terbahagi dua cara, iaitu:

1. Apabila suatu hadith memiliki beberapa jalan (sanad) yang julahnya tidak terbatas kepada bilangan tertentu, maka ia dinamakan dengan khabar mutawatir.

2. Apabila suatu hadith itu memiliki jalan (sanad) yang terbatas kepada bilangan tertentu, maka ia dinamakan sebagai khabar ahad.

Khabar Mutawatir

Definisi

a. Menurut bahasa : Merupakan isim fa’iI pecahan daripada perkataan tawatara, yang bererti tataba’a (berturut-turut). Dikatakan tawatara al-mathar, yang bererti hujan turun secara terus menerus.

b. Menurut istilah: Hadith yang diriwayatkan oleh ramai perawi, yang menurut kebiasaan  mustahil mereka sepakat melakukan pembohongan.

Ta’rif mutawatir: Hadith atau khabar yang diriwayatkan oleh ramai perawi dalam setiap thabaqat (tingkatan) sanadnya, yang menurut akal dan adat kebiasaannya mustahil mereka (para perawi) bersepakat melakukan pembohongan ke atas khabar tersebut.

Syarat-syarat hadith mutawatir

Dari penjelasan istilah hadith mutawatir tersebut, dapat dilihat bahawa syarat khabar mutawatir tidak dapat dipenuhi kecuali memenuhi empat syarat:

a. Diriwayatkan oleh perawi yang ramai. Terdapat perselisihan mengenai jumlah minimum perawi tersebut, Menurut pendapat yang terpilih, jumlah perawi yang paling sedikit adalah 10 orang.

b. Jumlah bilangan rawi tersebut terdapat pada seluruh tingkatan  (thabaqat) sanad).

c. Menurut kebiasaan, mustahil mereka sepakat untuk berdusta.

Para perawi mungkin tinggal di negara-negara yang berbeza-beza, bangsa yang berlainan, mazhab yang berbeza-beza dan hal-hal lain yang sejenis dengannya. Berdasarkan perkara ini, maka sudah pasti mereka sukar untuk berpakat melakukan pendustaan terhadap sesuatu khabar.

d. Khabar para perawi disandarkan kepada pancaindera, seperti sami’na (kami telah mendengar), ra aina (kami telah melihat), atau lamasna (kami telah merasakan) dan sejenis dengannya. Jika khabar itu disandarkan kepada akal, seperti alam ini baharu (huduth), maka khabar seperti ini tidak dinamakan mutawatir.

 Hukum khabar mutawatir

Khabar mutawatir menunjukkan kepada suatu yang pasti iaitu sesuatu yang meyakinkan. Dengan kata lain, manusia dipaksa membenarkannya secara pasti khabar tersebut, sama seperti ia menyaksikan perkara tersebut dengan mata kepalanya sendiri, sehingga tidak dapat diragukan lagi kebenaran khabar tersebut. Oleh itu, khabar mutawatir diterima secara keseluruhan tanpa perlu dibincangkan lagi keadaan para perawinya.

Pembahagian khabar mutawatir

Khabar mutawatir dibahagikan kepada dua, iaitu:

a. Mutawatir lafzi : Khabar yang makna dan lafaznya memang mutawatir.

Contohnya:

Hadith : “Barangsiapa yang berdusta atas namaku secara sengaja, maka hendaklah dia bersiap sedia tempatnya di dalam neraka.”

Hadith ini diriwayatkan oleh lebih daripada 70 orang sahabat.

b. Mutawatir maknawi: Khabar yang maknanya mutawatir, bukan lafaznya.

Contohnya : Hadith-hadith tentang mengangkat tangan ketika berdoa. Hadith-hadith yang menggambarkan perkara tersebut ada dalam sekitar 100 buah hadith. Setiap hadith tersebut menyebutkan Rasulullah s.a.w. mengangkat kedua tangannya ketika berdoa, walaupun lafaz hadith-hadith tersebut berbeza. Lafaz keseluruhan hadith tersebut tidak bersifat mutawatir kerana berbeza lafaznya bagi setiap hadith tetapi maknanya (mengangkat tangan ketika berdoa) bersifat mutawatir kerana kesuluhan hadith tersebut mempunyai makna yang sama iaitu mengangkat tangan ketika berdoa.

Kewujudan khabar mutawatir

Hadith mutawatir jumlahnya sangat sedikit.. Di antaranya adalah hadith tentang telaga haud, hadith tentang mengusap kedua buah khuf, hadith mengangkat kedua tangan ketika solat, hadith tentang Allah mengembirakan wajah hamba-Nya dan lain-lain.Sekiranya dibandingkan antara hadith mutawatir dan hadith ahad, maka jumlah hadith ahad lebih banyak.

Kitab-kitab yang popular berkenaan hadith mutawatir

Para ulama telah memberikan perhatian yang bersungguh-sungguh dalam mengumpulkan hadith-hadith mutawatir, lalu menjadikannya sebagai kitab yang khursus berkenaan hadith mutawatir untuk memudahkan para penuntut ilmu merujuk kepadanya. Di antara kitab tersebut ialah:

a. Al-Azhar al-Mutanathirah fi al-Akhbar al-Mutawatirah karya Imam al-Sayuthi. Kitab ini disusun melalui bab per bab.

b.  Qatf al-Azhar juga karya Imam al-Sayuthi yang merupakan rinkasan kepada kitab yang terdahulu.


c. Nazm al-Mutanasir min al-Hadith al-Mutawatir karya Muhammad bin Ja’far al-Kattani.


Rujukan:

Taisir Mustholah al-Hadith karya Dr Mahmud Thohan






Tiada ulasan:

Catat Ulasan