Selasa, 9 September 2014

Syeikh Mu’awwad ‘Awad Ibrahim


Syeikh al-Mu’ammar Mu’awad Ibrahim al-Azhari al-Hanafi dilahirkan di Dakahlia, Mesir pada 20 Ogos 1912M. Beliau digelar al-Mu’ammar kerana umurnya yang panjang.

Syeikh Mu’awwad mula menuntut di al-Azhar pada tahun 1926 setelah menyelesaikan hafazan al-Qurannya.

Beliau menyelesaikan pengajian peringkat rendah pada tahun 1930 dan peringkat menengah di Ma’had Tanta pada tahun 1935.

Beliau kemudiannya memasuki Kuliah Usuluddin, Universiti al-Azhar dan tamat pengajian pada tahun 1939. Kemudian beliau menyambung pengajian tinggi dalam bidang dakwah dan tamat pada tahun 1941.


Beliau dihantar oleh al-Azhar untuk menjadi khatib dan tenaga pengajar di Beirut, Lubnan di antara tahun 1956 sehingga 1962. Beliau menziarahi Yaman dan tinggal di sana selama beberapa tahun dan kemudian kembali ke Mesir dan mengasaskan Ma’had pengajian Islam di Port Sa’id, Mesir pada tahun 1964.

Beliau juga pernah ditugaskan untuk menjadi khatib dan tenaga pengajar di Aqaba, Jordan pada tahun 1965 sehingga 1969. Beliau pernah menjadi pensyarah pengajian tinggi pengajian hadis di Kuliah Usuluddin sehingga tahun 1973, menjadi tenaga pengajar di Kuliah Syari’ah di Riyadh dan tenaga pengajar di Kuliah Usuluddin dan Hadis di Universiti Islam Madinah dari tahun 1979 sehingga tahun 1987.


Selain itu beliau juga pernah menjadi ketua di bahagian dakwah di Kementerian Waqaf dan Hal Ehwal Islam di Kuwait. Beliau juga pernah melawat beberapa kolej pengajian Islam di beberapa tempat seperti di Karachi, Peshawar dan Islamabad di Pakistan.

Beliau pernah menulis di beberapa majalah seperti Minbar Islam, Majalah Islam, Majalah Liwa’ al-Islam dan menghasilkan beberapa karya seperti Min Adab an-Nubuwah, as-Saum min Dau’ al-Quran al-Karim, Min Rahiq al-Iman dan lain-lain.

Antara guru-guru beliau ialah Syeikh Muhammad Abu Zahrah yang menganggap beliau sebagai anaknya, Syeikh Muhammad Abdul Azim al-Zarqani pengarang kitab Manahil al-‘Irfan Fi 'Ulum al-Quran, Syeikh Muhammad Salamah, Syeikh Ali al-Zankaluni, Syeikh Muhammad Yusuf Musa dan lain-lain.

Beliau meninggal dunia pada 20 Jun 2018 ketika berusia 106 tahun. Semoga Allah merahmati beliau.

Video para ulama al-Azhar menyantuni Syeikh Mu'awwad Ibrahim






Tiada ulasan:

Catat Ulasan