Khamis, 31 Mac 2016

Hukum Membaca al-Quran di Kubur


Diriwayatkan daripada Imam Ahmad (bin Hanbal) bahawa beliau berkata:
“Jika kamu masuk ke kawasan perkuburan bacalah ayat kursi dan surah al-Ikhlas sebanyak tiga kali. Kemudia berdoalah: Ya Allah, fadhilatnya (fadhilat ayat al-Quran) untuk ahli kubur.”

Dan diriwayatkan daripada beliau bahawa beliau pernah berkata membaca al-Quran di kubur itu bidaah.
Kemudian beliau sendiri menarik kembali pendapat tersebut.
Diriwayatkan oleh sekumpulan ulama bahawa Imam Ahmad pernah melarang seorang lelaki buta daripada membaca al-Quran di kubur.
Imam Ahmad berkata kepada lelaki tersebut bahawa membaca al-Quran di kubur itu bidaah.
Kemudian Muhammad bin Qudamah al-Jauhari berkata kepada Imam Ahmad:
“Wahai Abu Abdillah (gelaran Imam Ahmad), apa pendapat kamu tentang Mubassyir al-Halabi?”
Imam Ahmad menjawab: “Thiqah (dapat dipercayai).”
Muhammad bin Qudamah berkata: “Telah mengkhabarkan kepadaku oleh Mubassyir daripada ayahnya, ayahnya mewasiatkan agar dibacakan surah al-Fatihah dan surah al-Baqarah setelah dia dikebumikan. Ayahnya berkata bahawa Ibnu Umar turut mewasiatkan perkara tersebut.”
Imam Ahmad berkata: “Kembalilah dan katakan kepada lelaki tersebut agar dia membaca al-Quran (kembali di kubur tersebut).”
Al-Khallal meriwayatkan daripada Abu ‘Ali al-Hasan bin Haitham al-Bazzar, beliau berkata: “Aku pernah melihat Ahmad bin Hanbal sedang solat di belakang seorang lelaki buta yang sedang membaca al-Quran di kubur.”
Diriwayatkan daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bahawa baginda bersabda:
“Sesiapa yang masuk ke kawasan perkuburan maka bacalah surah Yasin. Diringankan bagi mereka (azab kubur) ketika itu. Baginya (orang yang membaca surah Yasin tersebut) beberapa kebaikan yang terkandung di dalamnya (surah Yasin).” [1]
Diriwayatkan daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam:
“Sesiapa yang menziarahi kubur kedua ibu bapanya atau salah seorang daripada mereka, bacalah di sisinya atau kedua mereka surah Yasin, mudah-mudahan diampunkan baginya.” [2]
Tamat nukilan daripada kitab al-Mughni oleh Imam Ibnu Qudamah al-Maqdisi rahimahullah.
________________
[1] Menurut pentahqiq kitab, mereka tidak menjumpai sumber hadis ini. Wallahu a’lam.
[2] Diriwayatkan oleh Ibnu ‘Adi dalam al-Kamil Fi Dhu’afa’ al-Rijal daripada Abu Bakar. Hadis ini menurut Ibnu 'Adi adalah batil kerana dalam sanadnya terdapat Amru bin Ziyad yang dituduh memalsukan hadis. Tetapi menurut al-Sayuthi baginya ada penyokong sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Ausath dan al-Saghir dengan sanad yang daif daripada Abu Hurairah dengan lafaz: "Sesiapa yang menziarahi kubur ibu bapanya atau salah satu daripadanya setiap hari Jumaat diampunkan dosanya dan ditulis baginya kebaikan."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan