Isnin, 26 Februari 2018

Istighfar: Pintu Rezeki Dan Kemudahan


Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

مَنِ أكْثَرَ مِنَ الاسْتِغْفَارِ، جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجًا، وَمِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجًا، وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ

“Sesiapa yang membanyakkan istighfar, Allah akan menjadikan baginya kelapangan bagi setiap kesusahan, jalan keluar bagi setiap kesulitan dan memberikannya rezeki daripada jalan yang tidak disangka.”

Riwayat Ahmad (2234), Abu Daud (1518) dan Ibnu Majah (3819) daripada hadith Ibnu ‘Abbas.

Lafaz hadith adalah daripada riwayat Ahmad. Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah adalah dengan lafaz ‘sesiapa yang melazimi istighfar(مَنْ لَزِمَ الِاسْتِغْفَارَ).

Kata al-Hafiz Ibnu Hajar dalam al-Amali al-Muthlaqah (hlm. 25, c: al-Maktab al-Islami):

“Hadith ini hasan gharib.”

Sebabahagian ahli hadith mendaifkan hadith ini disebabkan status salah seorang perawinya, al-Hakam bin Mus’ab yang dikatakan majhul.

Boleh lihat perbincangan tentang hadith ini dalam kitab al-Ta’rif (4/538) karangan Syeikh Mahmud Sa’id Mamduh.

- Diriwayatkan daripada al-Hasan al-Basri bahawa seorang lelaki datang mengadu kepada beliau tentang ketandusan tanah, beliau berkata: Beristighfarlah kepada Allah. Seorang lelaki yang lain datang mengadu tentang kefakiran, beliau berkata: Beristighfarlah kepada Allah. Seorang lelaki yang lain datang mengadu tentang kebunnya yang kering, beliau berkata: Beristighfarlah kepada Allah. Seorang lelaki yang lain mengadu tidak ada anak, beliau berkata: Beristighfarlah kepada Allah. Beliau membacakan ayat ini:

 فَقُلۡتُ ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ إِنَّهُۥ كَانَ غَفَّارٗا. يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا. وَيُمۡدِدۡكُم بِأَمۡوَٰلٖ وَبَنِينَ وَيَجۡعَل لَّكُمۡ جَنَّٰتٖ وَيَجۡعَل لَّكُمۡ أَنۡهَٰرٗا.  

10. Sehingga aku (Nabi Nuh) berkata (kepada mereka): Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Dia Maha Pengampun.

11. (Sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu;

12. Dan Dia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).

[Surah Nuh: Ayat 10-12]

[Fath al-Bari Syarah Sahih al-Bukhari, Ibnu Hajar al-‘Asqalani, jil. 14, hlm. 281, c: Dar Tayyibah]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan