Rabu, 29 September 2021

Hadis Kelebihan Anak Hafal al-Quran

 


عَنْ مُعَاذٍ الْجُهَنِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَعَمِلَ بِمَا فِيهِ أُلْبِسَ وَالِدَاهُ تَاجًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ضَوْؤُهُ أَحْسَنُ مِنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ فِي بُيُوتِ الدُّنْيَا لَوْ كَانَتْ فِيكُمْ، فَمَا ظَنُّكُمْ بِالَّذِي عَمِلَ بِهَذَا؟

Daripada Mu’az al-Juhani, beliau berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Sesiapa yang membaca al-Quran dan mengamalkan apa yang terkandung di dalamnya, ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat. Cahaya mahkota itu lebih terang daripada cahaya matahari (yang masuk) dalam rumah-rumah di dunia, meskipun matahari itu berada dalam (rumah-rumah) kamu. Menurut perkiraan kamu semua, bagaimanakah agaknya ganjaran si anak yang beramal dengan (al-Quran) ini?

Takhrij Hadis

Riwayat Ahmad (no. 15645), Abu Daud (no. 1453), Abu Ya’la (no. 1493), al-Hakim (no. 2085) dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (no. 1797). 

Dalam sanadnya ada perawi bernama Zabbad bin Fa’id, dia adalah daif. 

Hadis ini mempunyai syahid (penguat) daripada hadis Buraidah al-Aslami yang diriwayatkan oleh al-Hakim (no. 2086) dengan sanad yang daif. Kedua-dua riwayat ini mungkin boleh saling menguatkan dan meningkat menjadi hasan li ghairih.

Huraian dan Pengajaran Hadis

1 - Menurut Imam Ruslan dan Imam Ibnu Hajar, maksud ‘membaca al-Quran’ dalam hadis ini adalah menghafal al-Quran, iaitu orang yang menghafal al-Quran dan mengamalkannya maka ibu bapanya akan mendapat kelebihan sebagaimana yang disebutkan di dalam hadis. 

Tetapi boleh jadi juga orang yang membacanya dengan melihat mushaf dan mengamalkannya, maka ibu bapanya turut mendapat kelebihan yang sama. 

Namun begitu orang yang menghafal al-Quran tetap mempunyai kelebihan kerana dapat membacanya bila-bila masa sahaja sama ada ketika menaiki kenderaan, berjalan kaki mahupun berbaring. 

Orang yang tidak menghafal al-Quran pula tidak dapat membacanya melainkan dengan melihat mushaf dan perlu kepada cahaya jika dibaca di malam hari.

2 - Maksud ‘mengamalkan apa yang terkandung di dalamnya’ adalah mempraktikkan ajaran dan suruhan yang terdapat di dalam al-Quran dari sudut akidah, hukum-hakam, adab dan akhlak serta menjauhi larangan-larangannya.

3 - Maksud ‘ibu bapanya akan dipakaikan mahkota’ boleh difahami secara zahirnya, iaitu ibu dan bapanya benar-benar akan dipakaikan mahkota dan juga boleh difahami secara kiasan (majaz) iaitu ibu dan bapanya akan memperolehi kemuliaan dan kebahagiaan. Kefahaman berdasarkan zahirnya adalah pendapat yang lebih kuat.

4 - Maksud bahagian hadis ‘cahaya mahkota itu lebih terang daripada cahaya matahari (yang masuk) dalam rumah-rumah di dunia, meskipun matahari itu berada dalam (rumah-rumah) kamu’ mengambarkan betapa terang dan berkilaunya cahaya mahkota tersebut menandingi cahaya matahari yang masuk ke rumah-rumah manusia sewaktu di dunia. Malah seandainya matahari itu sendiri dimasukkan ke dalam rumah, cahaya mahkota tersebut masih tetap dapat mengatasi cahayanya.

 5 - Hadis ini mengandungi galakan agar mempelajari al-Quran serta mengamalkannya.  

Ibu bapa juga harus memberi motivasi kepada anak-anak supaya mempelajari bacaan al-Quran dan menghafalnya supaya dapat dihayati pengajarannya di dalam kehidupan. 

Ibu bapa yang mendidik anaknya dengan al-Quran akan mendapat ganjaran dan kemuliaan yang besar sebagaimana yang disebutkan di dalam hadis. Rasulullah memberi gambaran bahawa ganjaran orang yang membaca dan mengamalkan al-Quran adalah lebih besar lagi yang akal manusia tidak mampu untuk menggapainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan