Selasa, 30 Januari 2024

Sediakan Jawapan Di Hadapan Allah Sebelum Bercakap

Sa’dun al-Razi berkata:

“Aku berada bersama Hatim al-Khurasani dan ketika itu beliau sedang berucap. Namun sangat sedikit ucapannya.

Lalu ditanya kepada beliau mengapa hanya sedikit ucapannya sedangkan ucapannya itu sangat memberi manfaat kepada orang ramai.

Beliau menjawab: Aku tidak suka untuk bercakap suatu perkataan melainkan setelah aku sediakan jawapan untuknya di hadapan Allah. Jika Allah bertanya kepadaku: Mengapa engkau berkata begitu? Aku mampu untuk menjawab: Wahai Tuhanku, aku berkata begitu kerana alasan begini dan begitu.”

[Tarikh Baghdad karangan al-Khatib al-Baghdadi]

___________________

Hatim al-Khurasani atau lebih dikenali sebagai Hatim al-Ashom (الأَصَمّ). Beliau sangat masyhur sebagai seorang yang zuhud dan warak. Beliau juga sangat bijak dalam memberi nasihat dan melontarkan kata-kata hikmah tentang kezuhudan sehingga digelar Luqman umat ini (umat nabi Muhammad).

Gurunya yang terkenal ialah Syaqiq al-Balkhi.

Menurut al-Hafiz al-Zahabi, beliau tidak ada meriwayatkan hadis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.

Beliau berasal dari Balkh, Afghanistan dan pernah menziarahi Baghdad untuk bertemu dengan Imam Ahmad bin Hanbal.

Dikatakan sebab beliau digelar al-Ashom (si pekak) kerana pernah seorang wanita terkentut di hadapan beliau ketika ingin bertanyakan soalan. Demi menjaga air muka wanita tersebut beliau pura-pura tidak dengar dan meminta wanita itu menguatkan suaranya.

Beliau meninggal dunia pada tahun 237 Hijriah.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan