Nama dan Keturunannya
Beliau ialah Abu Alawi Ahmad bin Zain bin Alawi bin Ahmad
bin Muhammad bin Alawi bin Abu Bakar al-Habasyi bin Ali bin Ahmad bin Muhammad
bin Hassan al-Turabi bin Ali bin al-Faqih Al-Muqaddam Muhammad bin Ali bin
Muhammad bin Ali bin Alawi bin Muhammad
bin Alawi bin Ubaidillah bin Ahmad al-Muhajir bin Isa bin Muhammad bin Ali al-Uraidhi
bin Ja'far al-Sadiq bin Muhammad al-Baqir bin Ali Zainal Abidin bin Husain bin
Ali bin Abi Talib dan Fatimah al-Zahra binti Muhammad Rasulullah sallallahu
alaihi wa alihi wasahbihi wasallam dan semoga Allah meredhai mereka semua.
Ibunya ialah Fatimah binti al-Sayyid Ali bin Aqil Baharun
Jamalullail Ba'alawi al-Husaini Al-Makki.
Kelahiran dan Awal Kehidupannya
Beliau dilahirkan di bandar al-Ghurfah, salah satu bandar di
lembah Hadhramaut, Yaman pada awal tahun 1069 Hijrah.
Beliau membesar dan dididik oleh ayahnya di sana. Beliau
telah menghafal al-Quran al-Azim serta berusaha dengan tekun dan
bersungguh-sungguh sejak kecil. Sejak dari usia mudanya, hati beliau telah
terpaut pada Tuhannya.
Menuntut ilmu
Sejak permulaan pembelajarannya, beliau sangat tekun dalam
menuntut ilmu, pembelajaran, ibadah dan pengasingan diri. Beliau tidak mengenal
penat lelah dalam mencari ketinggian ilmu. Beliau telah mengembara mencari ilmu
ke kawasan-kawasan berdekatan dengan berjalan kaki. Beliau akan ke Shibam
setiap hari Isnin dan Khamis dan juga ke Taris, Seiyun dan Tarim.
Guru-Guru Utamanya:
1 - Al-Imam Qutub al-Irsyad al-Habib Abdullah bin Alawi bin
Muhammad Al-Haddad.
Beliau telah mendampinginya dan berulang-alik kepadanya
selama empat puluh tahun dan mempelajari daripadanya lebih tujuh puluh buah
kitab dalam pelbagai bidang ilmu. Gurunya wafat ketika beliau sedang membaca di
hadapannya kitab al-Muwatta' karangan Imam Malik.
Imam al-Haddad sangat memuliakan, menyayangi dan
mendahulukannya, akan bertanya khabarnya jika beliau tidak hadir dan merasai
kehilangannya, serta menyifatkannya sebagai seorang alim yang zuhud yang patut
diziarahi.
Setelah kewafatan gurunya, Imam al-Haddad pada tahun 1132 Hijrah,
sebahagian besar murid gurunya kembali merujuk kepadanya, lalu menjadi
murid-murid dan para pengikutnya. Beliau tampil sesudahnya sebagai pendakwah ke
jalan Allah dan memegang panji-panji dalam memberi nasihat dan bimbingan.
Beliau telah menetap di bandar Khala' Rashid yang
kemudiannya dinamakan Hawtah Ahmad bin Zain. Maka orang ramai pun datang
kepadanya dari segenap pelosok dan beliau kemudiannya menjadi masyhur
sepertimana kemasyhuran gurunya.
2 - Al-Allamah Abdullah bin Ahmad Balfaqih.
3 - Syeikh al-Faqih Muhammad bin Abdullah Bajammal.
4 – Syeikh al-Faqih Ahmad bin Abdullah Syurahil.
5 - Syeikh al-Faqih al-Muhaqqiq Abdul Rahim bin Muhammad bin
Qadhi Bakathir.
6 - Syeikh Mahrus. Beliau
mengambil ilmu nahu daripadanya.
7 - Al-Habib al-Allamah Abdullah bin Umar Balfaqih. Beliau
mengambil ilmu tajwid daripadanya.
8 - Al-Habib al-Allamah Muhammad bin Abdul Rahman al-Aidrus.
9 - Al-Faqih al-Allamah Muhammad bin Ahmad Bajubair.
10 - Al-Faqih al-Allamah Abdullah bin Abu Bakar al-Khatib.
11 - Al-Habib Ahmad bin Umar Al-Hinduan.
12 – Ayahnya, al-Habib Zain bin Alawi.
13 - Bapa saudaranya, al-Habib Aidrus bin Alawi bin Ahmad al-Habasyi.
14 - Bapa saudara ayahnya, al-Habib Hassan bin Ahmad bin
Muhammad al-Habasyi.
15 - Sepupu-sepupu ayahnya: Al-Habib Muhammad bin Hussein
bin Ahmad al-Habasyi, al-Habib Isa bin Muhammad bin Ahmad al-Habasyi dan al-Habib
Ahmad bin Hasyim bin Ahmad al-Habasyi.
16 - Al-Habib Hussein bin Umar bin Abdul Rahman al-Attas.
17 - Al-Habib Syaikhan bin al-Imam al-Hussein bin Syeikh Abu
Bakar bin Salim.
18 - Al-Habib Ali bin Salim bin Ahmad bin al-Imam al-Hussein
bin Syeikh Abu Bakar bin Salim.
Di antara ulama Haramain yang beliau mengambil ilmu melalui
surat-menyurat:
19 – Al-Sayyid al-Allamah al-Arif Billah Muhammad bin Abu
Bakar al-Syilli Ba'alawi.
20 - Syeikh al-Alim al-Muhaddith Muhammad bin Muhammad bin
Sulaiman.
21 - Al-Faqih al-Allamah Hassan bin Ali al-Ajimi al-Hanafi.
Murid-murid
Orang yang mengambil ilmu daripadanya sangat ramai,
antaranya:
1 - Anak-anaknya: Al-Habib Alawi, al-Habib Muhammad, al-Habib
Abu Bakar, al-Habib Hassan, al-Habib al-Sultan Ja'far dan puterinya, al-Syarifah
al-Afifah Salma.
2 - Al-Habib Muhammad bin Zain bin Sumait dan saudaranya al-Habib
Umar bin Zain bin Sumait.
3 - Al-Habib Umar bin Abdurrahman al-Bar.
4 - Al-Habib Ahmad bin Ali bin Al-Hussein bin Umar al-Attas.
5 - Al-Habib Ali bin Hassan al-Attas dan saudaranya al-Habib
Abu Bakar bin Hassan al-Attas.
6 - Al-Habib Syeikh bin Abdullah bin Muhammad bin Hussein
bin Ahmad al-Habasyi.
7 - Al-Habib Saqqaf bin Muhammad al-Saqqaf.
8 - Al-Habib Yusuf bin Abid al-Hasani.
9 - Syeikh Umar bin Abdullah Syurahil.
10 - Syeikh Umar bin Abdul Qadir al-Amudi.
11 - Syeikh Abdullah bin Uthman al-Amudi.
12 - Syeikh Ahmad al-Maghribi al-Miknasi dan lain-lain.
Pendekatan Dalam Memberi Nasihat dan Bimbingan:
Kebanyakan dakwah dan teguran beliau terhadap kemungkaran kepada
golongan khusus adalah melalui kiasan dan isyarat, petunjuk dan sindiran, bukan
dengan berhadapan secara langsung dan terus terang.
Cara yang demikian itu lebih mendalam kesannya dalam memberi
nasihat, dan lebih berhasil untuk mencapai matlamat; kerana jiwa manusia itu
ada kalanya mulia, maka ia tidak dapat dipimpin melainkan dengan kelembutan dan
belas kasihan; dan ada kalanya pula tercela yang telah bersarang di dalamnya
sifat sombong dan gila kuasa, maka ia mungkin akan membalas pendekatan yang
terus-terang itu dengan penolakan dan bantahan yang nyata, sepertimana yang
menjadi kebiasaan pada tabiat orang-orang zaman ini.
Namun, kadangkala semangat beliau kerana Allah Azza wa Jalla
mendorong beliau untuk berhadapan dan berterus terang dalam dakwahnya. Maka
ketika itu beliau tidak peduli lagi, lalu beliau memberi peringatan dan teguran
dengan keras, berpaling dan menjauhkan diri dan tidak mengendahkan orang yang
dikenalinya kerana kerana didorong oleh rasa pengagungan terhadap perintah
Allah Taala dan kehebatan-Nya yang menguasai hati sanubari beliau.
Beliau memberi peringatan kepada orang awam secara terus
terang dan tidak peduli dalam dakwahnya. Beliau sangat keras dalam hal ini dan
berpesan kepada sesiapa yang dapat menyampaikan kepada mereka.
Beliau juga sangat bersungguh-sungguh dalam mengembalikan
manusia kepada kebenaran dengan segala cara yang mungkin, sangat mengasihani
mereka dalam urusan agama mereka, mengorbankan tenaga dan hartanya untuk mereka
dalam hal tersebut, tidak mengenal penat lelah dalam memperbaiki mereka dan
tidak meninggalkan sebarang usaha dalam memberi hidayah, mendekatkan mereka dan
menggalakkan mereka agar kembali kepada Allah Ta'ala.
Akhlak Mulianya dan Sifat-Sifat Agungnya
Beliau sangat pemurah dan dermawan. Beliau tidak
menghiraukan apa yang diberikannya dari harta dunia mahupun kepada siapa ia
diberikan kerana beliau tidak mementingkannya. Tidaklah beliau menerima melainkan
beliau akan membelanjakannya pada ketika itu juga untuk membantu para fakir dan
miskin.
Beliau berbuat baik kepada orang dagang dan mereka yang
terputus bekalan, sentiasa menyambung silaturahim dengan para sahabat dan kaum
kerabat, berusaha keras untuk merahsiakan semua itu semata-mata mencari
keredhaan Allah.
Beliau sangat warak, amat berhati-hati dalam urusan agama,
sangat bersungguh-sungguh mengikuti jejak datuknya penghulu para rasul, selawat
dan salam ke atasnya.
Beliau melayani manusia dengan mengutamakan orang lain, berbudi
pekerti mulia dan kemurahan hati. Beliau sangat membenci pujian terutama
sebagai balasan atas kebaikannya, tetapi jika dipuji tanpa sebab kadangkala
beliau menerimanya dan menganggapnya dari Allah Taala yang menzahirkan kebaikan
itu.
Beliau mencela orang-orang zamannya yang menyangka ketaatan
kepada Allah hanya dengan melakukan amalan-amalan kebajikan secara zahir dan
berterusan melakukannya sedangkan lalai dari hakikat takwa secara batin, serta
bersikap sambil lewa dan cuai dalam hal warak.
Beliau juga sangat warak dalam tutur katanya, sepertimana
dalam amalan dan perbuatannya, dan amat berhati-hati dalam percakapannya;
beliau menimbang kata-katanya sebagaimana beliau menimbang perbuatannya di atas
neraca kebenaran, landasan keadilan, dan jalan kesaksamaan. Di dalam
majlis-majlisnya, tidak pernah sekali-kali kedengaran umpatan terhadap seorang
Muslim, tidak juga adu domba, mahupun perkara yang menunjukkan sangka buruk
atau perbuatan meremehkannya.
Beliau amat murka kepada sesiapa yang menyebut keburukan
tentang salah seorang yang mempunyai hubungan dengannya, sama ada anak-anak,
kaum kerabat dan para sahabat, apatah lagi orang lain. Pada yang demikian itu
terkandung satu makna yang agung, yang difahami oleh golongan yang mempunyai
kefahaman dan tersembunyi daripada golongan yang cetek pemikirannya.
Beliau sangat tawaduk, membenci kemasyhuran dan menjadi
tumpuan, serta cenderung kepada keadaan tidak dikenali dan bersendirian. Beliau
tidak menghiraukan kedudukannya di hati manusia dan kemunculannya di khalayak
ramai serta pertemuannya dengan mereka hanyalah demi dakwah di jalan Allah
Jalla wa 'Alaa.
Masjidnya dan Peninggalan yang Kekal
Beliau sangat mencintai kebaikan dan amat gemar memakmurkan
masjid-masjid dan zawiyah. Beliau telah membina untuk Allah Taala sebanyak tujuh
belas buah masjid di pelbagai tempat di Lembah Hadhramaut yang diberkati. Masjid
pertama yang dibina olehnya ialah masjid Ba'alawi di al-Ghurfah pada tahun 1103
Hijrah.
Karya-Karya Tulisannya
Beliau mempunyai banyak karya tulis yang agung dalam ilmu
naqli dan aqli, yang menunjukkan kedalaman dan keluasan ilmunya, antaranya:
1 - Al-Safinah al-Jami'ah al-Kubra.
Sebuah karya ilmiah yang besar dan agung, terdiri daripada
lebih dua puluh jilid seperti yang disifatkan oleh muridnya, Imam Muhammad bin
Zain bin Sumait.
Di dalamnya, beliau menghimpunkan daripada kitab-kitab hadis
induk, sirah para sahabat yang agung dan tabi'in, serta sebahagian daripada
kitab-kitab fiqh, ilmu syariat, tarekat dan hakikat, ilmu bahasa dan sastera,
serta perubatan.
Beliau banyak mengambil daripada karya-karya Imam
al-Ghazali, terutamanya Ihya' Ulumiddin dan daripada kitab-kitab suluk
yang lain seperti 'Awarif al-Ma'arif dan Qut al-Qulub.
2 - Al-Maqasid as-Salihah fi Syarh Syai'in min 'Ulum
al-Fatihah.
Sebuah kitab ringkas sekitar empat kuras (buku kecil).
Beliau bersandar padanya daripada kitab al-Anwar al-La'ihah karangan Ibnu
Bint al-Mailaq al-Syafi'i.
3 - Al-Qaul ar-Ra'iq Syarh Hikmah al-Imam Ja'far as-Sadiq.
4 - Tiryaq al-Qulub wa al-Asrar fi Syarhi Syai'in min
'Ulum Sayyid al-Istighfar.
Dalam satu kuras. Telah dicetak.
5 - Al-Maslak al-Sawi.
Faedah-faedah dan pelengkap kepada al-Masyra' al-Rawi
karangan al-'Allamah asy-Syalli.
6 - Fath al-Hayy al-Qayyum fi Syarhi Syai'in min Syarab
al-Qaum.
Sebuah komentar ringkas mengenai beberapa bait syair
karangan Syeikh al-Salih 'Awadh Ba Mukhtar.
7 - Al-Isyarah al-Sufiyyah ila al-Atwar al-Insaniyyah wa
at-Thaharah 'an al-Sabu'iyyah.
Sebuah risalah ringkas. Telah dicetak.
8 - Al-Risalah al-Jami'ah wa at-Tadzkirah al-Nafi'ah.
Kitab ringkasan masyhur dalam fiqh al-Syafi’i. Telah
dicetak.
9 - Nubzah fi Syarh Thariq Al Abi 'Alawi.
Dalam beberapa halaman yang ditulisnya dalam satu majlis
atas isyarat gurunya, Imam al-Haddad. Telah dicetak.
10 - Salawat Nabawiyyah wa Awrad wa Ad'iyah.
Terdapat di kebanyakan masjid di Hadhramaut.
Syarahan beliau terhadap qasidah-qasidah gurunya, Imam
Al-Haddad:
11 – Al-Nafahat al-Sirriyyah wa al-Nafathat al-Amriyyah
Syarh al-Qasidah al-'Ainiyyah.
Ia merupakan sebuah jilid yang besar. Telah dicetak dua
kali, pertama di Mesir dan kedua di Singapura. Terdapat naskhah-naskhah tulisan
tangan di Hadramaut, antaranya di Perpustakaan Al-Ahqaf di Tarim dan yang lain
di Dau'an, Syibam dan al-Ghurfah.
12 - Al-Mawarid Ar-Rawiyyah Al-Haniyyah Syarh Abyat
Al-Wasiyyah.
Dalam satu jilid sederhana. Terdapat naskhah-naskhah tulisan
tangan di Shibam, Hautah, al-Ghurfah dan Tarim dan ia telah dicetak dalam satu jilid yang
ringkas.
13 - Sabil ar-Rusyd wa al-Hidayah fi Wasiyyah Ahl al-Bidayah.
Dalam satu jilid yang ringkas dan terdapat satu naskhah tulisan
tangan di Tarim.
14 - Al-Jazabat al-Syauqiyyah ila al-Maqa'id al-Sidqiyyah.
Kitab ini dalam sekitar satu kuras. Terdapat satu naskhah tulisan
tangan di Hautah dan Tarim. Ia telah dicetak.
15 – Al-Raudh al-Nadhir Syarah Qasidah Alhamdulillah al-Syahid
al-Hadhir.
Ia adalah sebuah ringkasan yang ringkas dalam sekitar satu
kuras. Terdapat satu naskhah tulisan tangan di Hautah dan Tarim.
16 - Risalah mengenai hadis Thuhur Ina'i Ahadikum.
17 - Beliau jugalah yang menghimpunkan kitab yang dinamakan al-Nafais
al-'Ulwiyyah fi al-Masa'il as-Sufiyyah yang dijawab oleh Imam al-Haddad. Ia
telah dicetak dalam siri karya-karya Imam al-Haddad.
Kitab Khas Tentangnya
Muridnya Sayyid Muhammad bin Zain bin Sumait telah mengkaji
secara mendalam akan segala hal ehwalnya, surat-menyuratnya dan syair-syairnya
di dalam kitabnya yang dikhususkannya tentang beliau, yang dinamakan Qurrah al-'Ain
fi Manaqib Syaikhina Ahmad bin Zain.
Kewafatannya
Beliau meninggal dunia selepas mengalami penyakit yang
ringan. Rohnya yang mulia kembali ke Rahmatullah pada waktu asar hari Jumaat 19
Sya’ban tahun 1144 Hijrah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan