Surah al-Sajdah merupakan surah Makkiyah (diturunkan sebelum hijrah), dan sepertimana surah-surah Makkiyah yang lain, ia menegaskan dasar-dasar akidah Islam: keimanan kepada Allah, Hari Akhirat, Kitab-kitab, para Rasul, Kebangkitan serta Pembalasan. Paksi utama surah ini ialah pembuktian tentang 'Kebangkitan selepas mati', satu hakikat besar yang sering diperdebatkan oleh kaum musyrikin dan golongan materialis, lalu dijadikan alasan oleh mereka untuk mendustakan Nabi Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam.
Surah ini dimulakan dengan menolak keraguan dan syak
wasangka terhadap al-Quran al-‘Azim, mukjizat terbesar Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam, yang jelas kemukjizatannya, terang ayat-ayatnya, luhur
hukum-hakamnya dan indah penjelasannya. Walau bagaimanapun, kaum musyrikin
menuduh Baginda mereka-reka al-Quran ini. Maka, surah al-Sajdah datang untuk
menyangkal tuduhan tersebut dengan hujah yang kukuh bahawa kitab ini adalah
wahyu Allah, membuktikan kerasulan Nabi, dan belum pernah datang seorang rasul
sepertinya kepada kaum itu sebelum ini.
Selepas itu, al-Quran mengemukakan dalil-dalil kekuasaan dan
keesaan Allah. Ia menjelaskan kesan-kesan kekuasaan Allah pada alam semesta,
pentadbiran-Nya terhadap langit dan bumi, penciptaan manusia serta
pemeliharaannya melalui fasa-fasa kejadian. Kemudian, manusia akan dibangkitkan
semula untuk menghadapi hari yang kadarnya seribu tahun menurut perhitungan
manusia. Semua ini dikemukakan dengan gaya bahasa yang menyanggah syubhat kaum
musyrikin, yang menyangka jasad yang telah hancur mustahil untuk dikembalikan
menjadi ciptaan baru.
Seterusnya, surah ini menggambarkan perbezaan antara
golongan kafir yang berdosa dan golongan mukmin yang taat. Orang-orang kafir
akan diliputi kehinaan dan berharap agar dikembalikan ke dunia untuk beramal
soleh, namun hanya akan merasakan azab yang pedih. Sebaliknya, orang-orang
beriman digambarkan sebagai mereka yang tidak meninggalkan ketaatan siang dan
malam, berdoa kepada Allah dengan penuh takut dan harap, serta menafkahkan
harta mereka pada jalan yang diredai Allah. Sebagai balasan, mereka akan mendapat
kurniaan yang agung, syurga yang menyejukkan pandangan mata, kediaman yang
kekal, serta kenikmatan yang tiada bandingan.
Surah ini juga menegaskan bahawa kedua-dua golongan itu sama
sekali tidak boleh disamakan, mustahil orang derhaka diberi ganjaran yang sama
seperti orang yang taat. Penutup surah mengulangi semula tema awalnya: ia
menekankan kerasulan, mengingatkan tujuan diturunkan Taurat kepada Musa ‘alaihissalam
untuk memberi petunjuk kepada Bani Israil, serta menunjukkan persamaan antara
risalah Musa dan risalah Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam. Surah ini
turut menampilkan bukti tauhid dan kekuasaan Allah melalui pembinasaan
umat-umat zalim terdahulu, dan akhirnya menegaskan kepastian hari kebangkitan
dan pengumpulan (al-hasyr) yang diingkari orang kafir.
Maka, permulaan, pertengahan dan penutup surah ini berpadu dalam satu rangka besar menetapkan dasar-dasar akidah iaitu Tauhid, Kerasulan, dan Kebangkitan, dengan gaya hujah yang kukuh, penjelasan yang jelas, serta peringatan yang mendalam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan