إِنَّا
أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ١
“Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai
Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).”
Tafsir Ayat 1:
Sesungguhnya Kami telah menganugerahkan kepadamu dan
menjadikan untukmu - wahai Rasulullah - kebaikan yang banyak di dunia dan
akhirat.
Sebahagian daripadanya ialah: Kenabian, al-Kitab, hikmah,
ramainya pengikut, kemenangan ke atas musuh, al-Hawdh (telaga) yang
didatangi, dan al-Maqam al-Mahmud (kedudukan yang terpuji) iaitu Syafaat
yang Agung pada hari Kiamat, serta sebatang sungai di Syurga yang mengalirkan
air ke telaganya, yang mana umat baginda akan minum daripadanya di tempat
perhimpunan (Mahsyar). Tebingnya terdapat khemah-khemah daripada mutiara yang
berongga, dan tanahnya adalah kasturi, padanya terdapat kebaikan yang banyak.
فَصَلِّ
لِرَبِّكَ وَانْحَرْ٢
“Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu
semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).”
Tafsir Ayat 2:
Maka sembahlah
Tuhanmu yang telah memberimu pemberian yang agung ini dan kebaikan yang banyak,
serta memuliakanmu dan mengangkat darjatmu ke atas sekalian makhluk, dan
meninggikan kedudukanmu mengatasi mereka.
Maka solatlah
untuk Tuhanmu dengan ikhlas kerana-Nya, dan bersyukurlah kepada-Nya atas
nikmat-Nya kepadamu, dan sembelihlah unta sebagai ibadah mendekatkan diri
kepada-Nya, serta sedekahkanlah ia kepada orang-orang yang memerlukan.
إِنَّ
شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ٣
“Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang
terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).”
Tafsir Ayat 3:
Sesungguhnya musuhmu dan orang
yang membencimu - wahai Rasulullah - dialah yang paling sedikit, paling hina,
dan terputus daripada segala kebaikan, sedangkan engkau adalah yang paling
mulia, paling terhormat, dan paling agung. Maka bukanlah Muhammad sallahu ‘alaihi
wasallam itu abtar (terputus zuriat) - sebagaimana yang didakwa oleh
orang-orang musyrik - kerana Allah tidak mengekalkan baginya anak lelaki yang
sampai ke tahap umur dewasa. Sesungguhnya orang yang abtar (terputus)
itu hanyalah orang yang tiada baginya sebarang kesinambungan kebaikan, yang
kekal dalam kesengsaraan yang abadi.
Ayat yang mulia ini menunjukkan melalui nasnya bahawa orang yang membenci Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam dan apa yang dibawa oleh baginda berupa petunjuk dan agama yang benar adalah terputus daripada segala kebaikan. Dan ia menunjukkan melalui mafhum dan lazimnya (implikasinya) bahawa orang yang mencintai baginda sallahu ‘alaihi wasallam adalah bersambung dengan segala kebaikan di dunia dan akhirat.
Tafsir al-Mu’in – Syeikh Majid Makki.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan