Sabtu, 12 September 2015

Karamah Imam al-Ghazali


1. Al-Munawi[1] berkata: Ketika mana Qadhi 'Iyyad mengeluarkan fatwa agar kitab Ihya' dibakar, disampaikan berita tersebut kepada Imam al-Ghazali maka beliau berdoa keatas Qadhi 'Iyyad. Secara tiba-tiba Qadhi 'Iyyad mati ketika berada di dalam tandas.

Dikatakan bahawa al-Mahdi (khalifah ketika itu) yang menyuruh agar Qadhi 'Iyyad dibunuh ketika  berada di dalam tandas.

2. Al-Munawi[2] berkata: Di antara karamah beliau adalah apa yang telah dikeluarkan oleh al-Yafi'e daripada Ibnu al-Mailaq daripada al-'Arsyi daripada al-Mursi daripada al-Syazili daripada Syeikh Ibnu Hizam:

Beliau (Ibnu Hizam) keluar bersama-sama dengan sahabatnya dan bersamannya terdapat sebuah kitab. Beliau berkata: Adakah kamu tahu kitab ini? Mereka berkata: Ini kitab Ihya'.

Adalah Syeikh Ibnu Hizam memfitnah Imam al-Ghazali dan melarang orang membaca kitab Ihya'. Beliau menunjukkan badannya kepada sahabat beliau dan terdapat kesan dipukul dengan cemeti pada badannya.

Beliau berkata: al-Ghazali telah datang dalam mimpiku dan memanggilku bertemu dengan Rasulullah . Ketika mana kami berada di hadapan Rasulullah, al-Ghazali berkata: Lelaki ini mendakwa aku berkata sesuatu yang tidak engkau (Rasulullah ) katakan.
Maka Rasulullah memerintahkan al-Ghazali memukulku maka beliau memukulku.

# Karamah adalah perkara mencarik adat (luar biasa) yang dikurniakan oleh Allah kepada hamba-Nya yang soleh dan bertakwa sebagai satu bentuk kemulian kepadanya.





[1] Al-Kaukib al-Durriyyah Fi Tarajim al-Sadah al-Sufiyyah, jilid 2, ms. 294, cetakan Dar Sodir.
[2] Al-Kaukib al-Durriyyah Fi Tarajim al-Sadah al-Sufiyyah, jilid 2, ms. 294, cetakan Dar Sodir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan