Sabtu, 7 November 2015

Ibadah Sayyidina Tamim al-Dari radiallahu 'anhu


Abu Sa'd al-Sam'ani berkata: "Adalah Tamim al-Dari mengkhatamkan al-Quran dalam satu rakaat solat. Dan barangkali beliau mengulang-ulang satu ayat pada keseluruhan malam sehinggalah waktu subuh. Beliau adalah antara orang yang paling banyak beribadah dan zuhud dalam kalangan sahabat. Antara sahabat yang menjauhi sanjungan dan sentiasa melazimi berpaling daripada perkara yang melalaikan dengan beribadah sehinggalah meninggal dunia."

Masruq, seorang tabi'in yang agung berkata: "Tamim solat pada waktu malam sehingga subuh dengan membaca satu ayat dan mengulang-ulangnya, iaitu ayat:
أَمۡ حَسِبَ ٱلَّذِينَ ٱجۡتَرَحُواْ ٱلسَّيِّـَٔاتِ أَن نَّجۡعَلَهُمۡ كَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ سَوَآءً۬ مَّحۡيَاهُمۡ وَمَمَاتُہُمۡ‌ۚ سَآءَ مَا يَحۡكُمُونَ
Patutkah orang-orang yang melakukan kejahatan menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dengan menyamakan keadaan (mereka semua) semasa mereka hidup dan semasa mereka mati? Buruk sungguh apa yang mereka hukumkan itu.

[Surah al-Jathiyyah (45) : 21]

Ibnu Hajar al-Haitami berkata dalam Fath al-Mubin Bi Syarh al-Arba'in: Tamim mengkhatamkan al-Quran dalam satu rakaat.

-Iqamah al-Hujjah oleh Abdul Hayy al-Laknawi-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan