Ahad, 12 Jun 2016

Hadis: Balasan buka puasa tanpa uzur

بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ، إِذْ أَتَانِي رَجُلَانِ، فَأَخَذَا بِضَبْعِي، فَأَتَيَا بِي جَبَلًا وَعْرًا، فَقَالَا لِي: اصْعَدْ. فَقُلْتُ: إِنِّي لَا أُطِيقُ. فَقَالَا: إِنَّا سَنُسَهِّلُهُ لَكَ، فَصَعِدْتُ حَتَّى كُنْتُ فِي سَوَاءِ الْجَبَلِ، إِذَا أَنَا بِأَصْوَاتٍ شَدِيدَةٍ، قُلْتُ: مَا هَذِهِ الْأَصْوَاتُ؟ قَالُوا: هَذَا هُوَ عُوَاءُ أَهْلِ النَّارِ، ثُمَّ انْطَلَقَ بِي، فَإِذَا بِقَوْمٍ مُعَلَّقِينَ بِعَرَاقِيبِهِمْ، مُشَقَّقَةً أَشْدَاقُهُمْ، تَسِيلُ أَشْدَاقُهُمْ دَمًا، فَقُلْتُ: مَا هَؤُلَاءِ؟ قَالَ: هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يُفْطِرُونَ قَبْلَ تَحِلَّةِ صَوْمِهِمْ

Terjemahan

"Ketika aku sedang  tidur, aku didatangi oleh dua orang lelaki lalu keduanya memegang lenganku dan membawaku ke gunung yang tidak rata.

Mereka berkata kepadaku: "Panjatlah". Lalu aku menjawab: "Sesungguhnya aku tidak mampu." Kemudian keduanya berkata,"Kami akan memudahkan bagimu". 

Maka aku pun memanjatnya sehingga aku sampai di puncak gunung, tiba-tiba aku terdengar suara yang sangat kuat. Lalu aku bertanya: "Suara apakah ini?" Mereka menjawab,"Itu adalah jeritan para penghuni neraka."

Kemudian aku bergerak lalu aku melihat sekumpulan orang yang digantung kaki mereka, mulut mereka robek dan darah mengalir dari mulut mereka. Aku bertanya: "Siapakah mereka?" Dia menjawab : "Mereka adalah orang-orang yang berbuka sebelum selesai puasa mereka."

Diriwayatkan oleh al-Nasa’ie dalam al-Sunan al-Kubra (3273), Ibnu Khuzaimah dalam Sahihnya (1986), Ibnu Hibban dalam Sahihnya (7491), al-Hakim dalam al-Mustadrak
 (1568), al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (8006) dan lain-lain daripada Abi Umamah al-Bahili.

Kata al-Hakim: “Sahih atas syarat Muslim” dan dipersetujui oleh al-Zahabi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan