Isnin, 27 Jun 2016

Tabaruk Imam Ahmad dengan rambut Nabi

Al-Imam al-Zahabi menukilkan dalam Siyar A’lam al-Nubala’ (11/212):

Abdullah bin Ahmad (anak Imam Ahmad bin Hanbal) berkata: “Aku melihat ayahku mengambil sehelai rambut daripada rambut Nabi sallahu ‘alaihi wasallam kemudian beliau meletakkannya di mulutnya lalu menciumnya. Aku merasakan bahawa aku melihat beliau meletakkan rambut tersebut di matanya, mencelupnya dalam air, meminumnya dan berubat dengannya.

Dan aku melihat beliau mengambil mangkuk Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan mencelupnya dalam bekas air kemudian beliau meminum airnya. Aku melihat beliau minum air zamzam dan berubat dengannya dan beliau menyapu air zamzam tersebut pada tangannya dan wajahnya.”

Mengingkari tabaruk adalah daripada pemikiran golongan Khawarij

Aku (Imam al-Zahabi) berkata: “Dimanakah orang yang sangat keras mengingkari (perbuatan) Ahmad. Telah sabit bahawa Abdullah bertanya pada ayahnya tentang orang yang menyentuh mimbar nabi (untuk bertabaruk) dan menyentuh bilik nabi. Maka beliau (Imam Ahmad) menjawab: “Tidak aku melihat perkara tersebut salah.” Semoga Allah melindungi kami dan kamu daripada pemikiran golongan Khawarij dan daripada perbuatan bidaah.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan