Jumaat, 1 Julai 2016

Mendengar, melihat dan memeluk al-Quran

Soalan:

Saya ada soalan,mohon tuan berikan penerangan.betul kah kalau kita dengar ayat quran,melihat atau memeluk al-quran.akan dapat pahala?

Jawapan:


Berkenaan mendengar al-Quran, insya-Allah bagi pendengarnya pahala. Ini berdasarkan ayat al-Quran yang menyuruh kita mendengar al-Quran apabila dibacakan:

وَإِذَا قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُواْ لَهُۥ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ 

“Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.”

(Surah al-A’raf ayat 204)

Amalan mendengar bacaan al-Quran juga adalah Sunnah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam. Telah sabit daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bahawa baginda meminta kepada Abdullah bin Mas’ud membacakan al-Quran supaya baginda mendengarnya sebagaimana yang diriwayatkan dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim. Diriwayatkan juga baginda pernah berjalan pada suatu malam melintasi Abu Musa al-Asy’ari yang sedang membaca al-Quran, maka baginda berhenti untuk mendengar bacaannya (Sahih al-Bukhari dan Muslim).

Imam al-Nawawi berkata dalam Syarah Sahih Muslim: “Dalam hadis Ibnu Mas’ud ini ada beberapa faedah, antaranya disunatkan mendengar bacaan al-Quran dan menumpukan perhatian padannya, menangis ketika mentadabburnya, disunatkan meminta kepada orang lain membaca al-Quran untuk mendengar bacaannya, ianya lebih memberi kefahaman dan tadabbur daripada bacaannya sendiri.”

Berkenaan melihat al-Quran, jika melihatnya dengan tujuan tadabbur, mengulang hafalan al-Quran, mencari ayat berkenaan hukum syariah dan seumpamanya maka baginya pahala. Adapun sekadar melihat al-Quran tanpa sebarang tujuan, ianya tidak dikira sebagai ibadat.

Dibincangkan juga berkenaan membaca al-Quran dengan melihat mushaf atau secara hafalan, yang manakah lebih afdal?

Imam al-Nawawi menyebutkan dalam Syarah Sahih Muslim: “Membaca al-Quran dengan melihat mushaf lebih afdal daripada bacaan daripada hafalan kerana ia menghimpunkan antara membaca dan melihat kepada mushaf, ia (melihat kepada al-Quran) adalah ibadat yang lain (selain membaca al-Quran). Beginilah yang dikatakan oleh Qadhi Hussein dan selainnya daripada ulama mazhab kami dan telah menaskan perkara tersebut adalah sekumpulan ulama daripada kalangan salaf dan aku tidak melihat adanya khilaf tentang perkara tersebut. Mungkin mereka yang menginginkan yang demikian (yakni membaca dengan melihat mushaf lebih afdal daripada membaca daripada hafalan) adalah bagi sesiapa yang sama tahap kekusyukkan dan hadirnya hati  dalam dua keadaan (membaca al-Quran dan melihat al-Quran dalam masa yang sama). Maka bagi sesiapa yang bertambah kekusyukkannya dan hadir hatinya serta tadabburnya dengan bacaan secara hafalan, maka ia lebih afdal baginya.”

Berkenaan memeluk al-Quran, saya tidak jumpa perbahasan ulama tentangnya. Yang saya jumpa adalah perbahasan tentang mencium al-Quran. Sebahagian ulama menganggap ianya adalah sunat, sebahagian menganggap ianya makruh dan ada yang menganggapnya bidaah.

Imam al-Zarkasyi menyebutkan dalam al-Burhan fi ‘Ulum al-Quran: “Disunatkan mencium mushaf al-Quran kerana ‘Ikrimah bin Abu Jahal menciumnya dan dikiaskan dengan perbuatan mencium Hajarul Aswad dan kerana ianya adalah hadiah bagi hamba-hambaNya, maka disyariatkan menciumnya sebagaimana disunatkan mencium anak kecil.”  

Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan