Sabtu, 24 Disember 2016

Takhrij hadis:Bilakah berlakunya kiamat?

جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَى السَّاعَةُ؟ قَالَ: مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ، وَلَكِنْ لَهَا أَشْرَاطٌ تُقَارِبُ الْأَسْوَاقَ يَعْنِي كَسَادَهَا وَمَطَرٌ وَلَا نَبَاتَ وَتَفْشُو الْعِينَةُ يَعْنِي أَكْلَ الرِّبَا، وَتَظْهَرُ أَوْلَادُ الْبَغِيَّةِ يَعْنِي أَوْلَادَ الزِّنَا وَيُعَظَّمُ رَبُّ الْمَالِ، وَتَعْلُو أَصْوَاتُ الْفَسَقَةِ فِي الْمَسَاجِدِ، وَيَظْهَرُ أَهْلُ الْمُنْكَرِ عَلَى أَهْلِ الْحَقِّ. قَالَ: وَكَيْفَ تَأْمُرُنِي يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: فِرَّ بِدِينِكَ، كُنْ حِلْسًا مِنْ أَحْلَاسِ بَيْتِكَ

“Datang seorang lelaki kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam lalu bertanya:

Wahai Rasulullah, bilakah berlakunya kiamat?

Rasulullah menjawab:

Tidaklah orang yang ditanya lebih tahu daripada orang yang bertanya. Tetapi baginya tanda-tanda: Pasar-pasar menjadi dekat, hujan tidak menumbuhkan [pokok], berleluasanya riba, munculnya anak-anak zina, orang kaya diagung-agungkan, orang fasik meninggikan suara di dalam masjid, orang-orang jahat menguasai orang-orang yang baik.

Lelaki tersebut bertanya lagi:

Apa yang kamu perintahkan untuk aku lakukan [ketika itu] wahai Rasulullah?

Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam menjawab:

Selamatkanlah agamamu, tetaplah di rumahmu [untuk menjauhi fitnah].”

Riwayat Ibnu Abi al-Dunya dalam al-‘Uzlah Wa al-Infirad daripada Makhul secara mursal dan diriwayatkan juga oleh Abu al-Laith al-Samarqandi dalam Tanbih al-Ghafilin daripada Makhul daripada Huzaifah bin al-Yaman dengan sanad yang terputus kerana Makhul tidak pernah bertemu dengan Huzaifah. Matannya disokong oleh hadis-hadis yang lain yang menyebutkan tanda-tanda kiamat. 

Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan