Ahad, 29 Oktober 2017

Takhrij hadith: "Jika Aku menguji hambaKu yang mukmin..."

Soalan:

Asalam ustaz,

Sabda Nabi S.A.W:

"Jika kamu di timpa sakit( musibah ), dan kamu di ziarahi, dan kamu tidak mengeluh, maka aku ( Allah azawajallah ), akan gantikan dengan darah dan daging yg baru."
Minta penjelasan hadith ini, atau jika ada hadith yang asal.

Jawapan:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: إِذَا ابْتَلَيْتُ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنَ، وَلَمْ يَشْكُنِي إِلَى عُوَّادِهِ أَطْلَقْتُهُ مِنْ أَسَارِي، ثُمَّ أَبْدَلْتُهُ لَحْمًا خَيْرًا مِنْ لَحْمِهِ، وَدَمًا خَيْرًا مِنْ دَمِهِ، ثُمَّ يُسْتَأْنَفُ الْعَمَلَ

Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

 “Allah Ta’ala berfirman, Jika Aku menguji hambaKu yang mukmin (beriman) dan dia tidak mengadukan (kesakitannya) kepada orang yang menziarahinya, Aku akan bebaskan dia daripada kesakitan tersebut. Kemudian Aku akan gantikan daging yang lebih baik daripada dagingnya (yang dahulu) dan gantikan darah yang lebih baik daripada darahnya (yang dahulu), kemudian akan dihapuskan dosa perbuatan buruknya.”

Hadis ini riwayat al-Hakim al-Naisaburi dalam al-Mustadrak dan al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra dan Syu’ab al-Iman daripada hadis Abu Hurairah.

Al-Hakim mensahihkannya dan dipersetujui oleh al-Hafiz al-Zahabi. Al-Hafiz al-‘Iraqi dalam Takhrij Hadis al-Ihya’ menilai sanadnya sebagai jayyid (baik).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan