Sabtu, 7 Julai 2018

Imam al-Bukhari Menegur Gurunya Ketika Berusia 11 Tahun


Muhammad bin Abi Hatim berkata:

Aku bertanya kepada Abu 'Abdillah (al-Bukhari): "Bagaimana kamu mula menuntut ilmu?"

Beliau menjawab: "Aku diilhamkan untuk menghafal hadis ketika aku berada di kuttab (sekolah rendah/tadika)."

Aku bertanya: "Umur berapakan kamu ketika itu?"

Beliau menjawab: "10 tahun atau kurang. Kemudian aku keluar dari kuttab selepas umur 10 tahun. Aku berulang-alik belajar dengan al-Dakhili dan orang lain selain beliau. Suatu hari beliau membaca (sanad hadis) kepada orang ramai: Sufyan (meriwayatkan hadis) daripada Abi al-Zubair daripada Ibrahim. Aku berkata kepada beliau (al-Dakhili): Abu al-Zubair tidak meriwayatkan daripada Ibrahim. Beliau lalu memarahiku. Aku berkata kepadanya: Rujuk semula kitab kamu. Beliau masuk ke dalam (rumahnya) dan melihat kitab beliau lalu keluar. Beliau berkata kepadaku: Wahai budak, siapa dia (perawi yang sebenar)? Aku menjawab: Dia ialah al-Zubair bin 'Adi daripada Ibrahim. Beliau lalu mengambil pena daripadaku dan membetulkan kitabnya lalu berkata: Engkau betul."

Ditanya kepada Imam al-Bukhari: "Ketika umur berapakah kamu menegur al-Dakhili"

Beliau menjawab: "11 tahun."

[Siyar A'lam al-Nubala', al-Zahabi, jil. 12, hlm. 393, c: Muassasah al-Risalah]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan