Khamis, 5 Julai 2018

Istilah Ilmu Hadis 25: Mawquf (المَوْقُوفُ)

Dari segi bahasa:

Mawquf ialah isim maf'ul daripada al-Waqf. Waqafa, yaqifu, wuqufan, iaitu: kekal berdiri.

Dari segi istilah:

Ia adalah apa yang diriwayatkan daripada para Sahabat Radiallahu ‘anhum berupa perkataan mereka, atau perbuatan, atau perakuan (taqrir), sama ada sanadnya bersambung atau tidak bersambung.

Sebahagian ulama menamakannya ‘Athar’ dan menamakan Marfu' sebagai ‘Khabar’.

Boleh dikatakan penggunaan istilah ‘Athar’ untuk hadis Mawquf adalah yang lazim di sisi ulama terkemudian dan kontemporari.

Di antara ulama ada yang menghimpunkan dalam karya-karya mereka antara riwayat Mawquf dan Marfu', lalu menamakan kitabnya: as-Sunan wa al-Athar, seperti kitab Ma'rifah as-Sunan wa al-Athar karya al-Baihaqi, iaitu Abu Bakar Ahmad bin al-Husain al-Baihaqi (meninggal dunia pada tahun 458 Hijrah).

Contoh-Contoh Hadis Mawquf:

1 - Ibnu Abi Syaibah berkata dalam Musannafnya: Telah menceritakan kepada kami 'Aqqan, beliau berkata: Telah menceritakan kepada kami Sa'id bin Zaid, beliau berkata: Telah menceritakan kepada kami 'Asim bin Bahdalah, beliau berkata: Telah menceritakan kepada kami Abu Wa'il daripada 'Aisyah - radiallahuanha - beliau berkata:

“Uthman sedang menulis wasiat Abu Bakar radiallahuanhuma. 'Aisyah berkata: Lalu beliau (Abu Bakar) pengsan, maka dia ('Uthman) segera menulis: Umar bin al-Khattab. Apabila beliau sedar, Abu Bakar bertanya kepadanya: Siapa yang engkau tulis? Dia menjawab: Umar bin al-Khattab. Beliau berkata: Engkau telah menulis orang yang aku ingin perintahkan kepadamu. Kalaulah engkau menulis namamu sendiri, nescaya engkau layak untuknya."

2 - Ibnu Abi Syaibah berkata dalam Musannafnya: Telah menceritakan kepada kami 'Abdurrahim bin Sulaiman, daripada Hajjaj bin Artah, daripada 'Abdurrahman bin Zaid bin Jud'an, daripada Yahya bin Abi Muti':

“Abu Bakar as-Siddiq telah menghantar sepasukan tentera lalu berkata: Pergilah berperang dengan nama Allah. Ya Allah, jadikanlah kematian mereka sebagai syahid di jalan-Mu. Kemudian sesungguhnya kamu akan mendatangi suatu kaum di dalam biara-biara mereka, maka biarkanlah mereka dan apa yang telah mereka peruntukkan diri mereka untuknya. Kamu akan mendatangi suatu kaum yang telah mencukur bahagian tengah kepala mereka seperti al-'asab (jalur), maka pukullah (pancunglah) bahagian tengah kepala mereka yang telah mereka cukur itu.”

3 - 'Abdurrazzaq as-San'ani berkata dalam Musannafnya: Telah mengkhabarkan kepada kami Ibnu Juraij, beliau berkata: Telah mengkhabarkan kepadaku Abu Bakar daripada Sa'id bin al-Musayyab, daripada Umar bin al-Khattab Radiallahuanhu, beliau berkata: “Diterima kesaksian orang kafir, kanak-kanak, dan hamba, sekiranya mereka tidak menyampaikannya dalam keadaan mereka yang sedemikian itu, dan mereka memberikan kesaksian selepas orang kafir itu memeluk Islam, kanak-kanak itu menjadi dewasa, dan hamba itu dimerdekakan, sekiranya mereka ketika memberikan kesaksian itu adalah orang-orang yang adil.”

Perkara-perkara berkaitan dengan Marfu' secara hukum:

Terdapat beberapa bentuk Mawquf dari segi lafaz dan rupanya, tetapi orang yang meneliti hakikatnya akan mendapati bahawa ia membawa makna hadis Marfu'. Oleh itu, para ulama menamakannya sebagai: Marfu' secara hukum, iaitu: ia tergolong dalam Mawquf dari segi lafaz dan Marfu' dari segi hukum.

Di antara bentuk-bentuk ini ialah:

1 - Apabila seorang Sahabat - yang tidak dikenali sebagai orang yang mengambil riwayat daripada Ahli Kitab - mengatakan suatu perkataan yang tiada ruang untuk ijtihad padanya, dan tidak pula berkaitan dengan penjelasan bahasa atau huraian perkataan yang asing (gharib), seperti: Pemberitahuan tentang perkara-perkara yang telah lalu, seperti permulaan penciptaan.

2 - Atau pemberitahuan tentang perkara-perkara yang akan datang, seperti peperangan besar, fitnah-fitnah, dan keadaan hari Kiamat.

3 - Atau pemberitahuan tentang ganjaran khusus atau hukuman khusus yang diperoleh daripada sesuatu perbuatan, seperti perkataannya: “Sesiapa melakukan sekian, maka baginya pahala sekian.”

4 - Atau seorang Sahabat melakukan sesuatu yang tiada ruang untuk ijtihad padanya: seperti solat Ali radiallahuanhu, iaitu solat gerhana, yang pada setiap rakaatnya terdapat lebih daripada dua rukuk.

5 - Atau seorang Sahabat memberitahu: bahawa mereka biasa berkata, atau melakukan sekian, atau mereka tidak melihat ada masalah dengan sekian.

Maka jika dia menyandarkannya kepada zaman Nabi Sallahu ‘alaihi wasallam, maka pendapat yang sahih ialah: ia adalah Marfu', seperti perkataan Jabir: “Kami biasa melakukan 'azl (pancut di luar faraj isteri) pada zaman Rasulullah.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim).

Jika dia tidak menyandarkannya kepada zaman baginda; maka ia adalah Mawquf di sisi jumhur, seperti perkataan Jabir: “Kami apabila menaiki (tempat tinggi), kami bertakbir, dan apabila kami menuruni (tempat rendah), kami bertasbih.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari).

Atau seorang Sahabat berkata: “Kami diperintahkan dengan sekian, atau kami dilarang daripada sekian, atau adalah daripada Sunnah sekian, seperti perkataan sebahagian Sahabat: “Bilal diperintahkan untuk menggenapkan azan dan mengganjilkan iqamah.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim).

Dan seperti perkataan Ummu 'Atiyyah: “Kami dilarang daripada mengiringi jenazah, dan larangan itu tidak diwajibkan ke atas kami.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim).

Dan seperti perkataan Abu Qilabah daripada Anas: “Adalah daripada Sunnah apabila seseorang mengahwini seorang gadis (perawan) setelah mempunyai isteri janda, dia hendaklah tinggal bersamanya selama tujuh hari.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim)

Atau perawi berkata dalam hadis ketika menyebutkan Sahabat, salah satu daripada empat perkataan ini iaitu:

i) Dia menyandarkannya.

ii) Dia menisbahkannya.

iii) Dia menyampaikannya.

iv) Secara riwayat.

Seperti hadis al-A'raj daripada Abu Hurairah, secara riwayat: “Kamu akan memerangi suatu kaum yang kecil mata mereka.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari).

Atau seorang Sahabat mentafsirkan sesuatu tafsiran yang berkaitan dengan sebab turunnya sesuatu ayat: seperti perkataan Jabir: “Orang-orang Yahudi biasa berkata: Sesiapa yang mendatangi isterinya dari arah belakang pada farajnya, nescaya anaknya akan lahir dalam keadaan juling. Maka Allah Ta'ala menurunkan ayat: Isteri-isterimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercucuk tanam ...dan seterusnya.” (Diriwayatkan oleh Muslim).

Adakah riwayat Mawquf boleh dijadikan hujah?

Riwayat Mawquf boleh jadi sahih, atau hasan, atau daif. Akan tetapi, sekalipun telah sabit kesahihannya, adakah ia boleh dijadikan hujah?

Jawapannya ialah: Hukum asal bagi Mawquf adalah tidak dijadikan hujah kerana ia merupakan perkataan dan perbuatan para sahabat.

Akan tetapi, jika ia sabit kesahihannya, maka ia boleh menguatkan sebahagian hadis-hadis yang daif kerana keadaan para Sahabat adalah beramal dengan Sunnah. Ini adalah sekiranya ia tidak mempunyai hukum Marfu'.

Adapun jika ia tergolong dalam riwayat yang mempunyai hukum Marfu', maka ia adalah hujah sepertimana riwayat Marfu'.

Mawquf kepada selain Sahabat:

Jika dikatakan pada suatu hadis: “Ini adalah hadis Mawquf”, maka yang dimaksudkan dengannya adalah apa yang telah kami sebutkan dalam takrif hadis Mawquf, iaitu: Apa yang disandarkan kepada para Sahabat.

Ini adalah ketika penggunaan istilah Mawquf secara mutlak.

Adakalanya dinamakan juga apa yang disandarkan kepada para Tabi'in daripada hadis-hadis Maqtu' sebagai Mawquf, tetapi secara terikat (muqayyad), maka dikatakan: “Ia adalah Mawquf kepada az-Zuhri”, misalnya dan begitulah seterusnya.

Begitu juga, adakalanya dinamakan juga apa yang disandarkan kepada Tabi’ Tabi'in sebagai Mawquf dalam keadaan ia terikat, maka dikatakan: “Ia adalah Mawquf kepada Malik”, misalnya dan begitulah seterusnya.

Sumber-Sumber Hadis Mawquf:

Kita dapati hadis Mawquf secara asasnya di dalam kitab-kitab: Musannafat dan Muwatta'at, Tafsir bil-Ma'thur, dan sebahagian kitab-kitab yang menulis biografi para Sahabat, dan sebahagian Juz' hadis seperti:

1 - Al-Musannaf: karya Abu Bakar Abdullah bin Muhammad bin Abi Syaibah al-'Absi (meninggal dunia pada tahun: 235 Hijrah).

2 - Al-Musannaf: karya Abu Bakar 'Abdurrazzaq bin Hammam as-San'ani (meninggal dunia pada tahun: 211 Hijrah).

3 - Al-Muwatta': karya Imam Malik bin Anas al-Asbahi (meninggal dunia pada tahun: 179 Hijrah).

4 - Jami' al-Bayan 'an Ta'wil Ay al-Qur'an yang masyhur dengan Tafsir at-Tabari: karya Abu Ja'far Muhammad bin Jarir at-Tabari (meninggal dunia pada tahun: 310 Hijrah), yang mana Imam an-Nawawi berkata tentangnya: “Umat telah berijmak bahawa tidak pernah dikarang (kitab tafsir) sepertinya” dan as-Suyuti berkata: “Ia adalah tafsir yang paling agung dan paling hebat.”

5 - At-Tafsir karya Ibnu Abi Hatim ar-Razi, 'Abdurrahman bin Muhammad (meninggal dunia pada tahun: 327 Hijrah), kebanyakannya adalah riwayat-riwayat Athar yang bersanad.

6 - At-Tafsir karya Abu Bakar Muhammad bin Ibrahim bin al-Munzir an-Naisaburi (meninggal dunia sekitar tahun: 316 Hijrah).

7 - Hilyah al-Auliya' wa Tabaqat al-Asfiya' karya Abu Nu'aim al-Asbahani, Ahmad bin Abdullah asy-Syafi'i (meninggal dunia pada tahun: 430 Hijrah).

8 - Al-Ajza' al-Hadithiyyah (Koleksi-koleksi kecil hadis): karya Imam Abu Bakar Abdullah bin Muhammad bin Abi ad-Dunya al-Qurasyi al-Baghdadi (meninggal dunia pada tahun: 281 Hijrah), antaranya: al-Ikhwan, Istina' al-Ma'ruf, at-Tahajjud, at-Tawakkul, asy-Syukr, al-Hilm, as-Samt, Dzamm ad-Dunya, as-Sabr, al-'Azamah dan lain-lain. 

Sumber: 

Mausu'ah 'Ulum al-Hadis Wa Fununuhu oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan