Isnin, 1 Oktober 2018

Ajaibnya Hafalan al-Sya'bi


Beliau pernah berkata:

"Aku tidak pernah menulis hitam (dakwat) pada putih (kertas) sehinggalah hari ini. Tidaklah seseorang menyampaikan hadis kepadaku kecuali aku telah menghafalnya dan aku tidak suka dia mengulanginya lagi kepadaku. Ada ilmu yang telah aku lupakan yang mana kalau seseorang itu menghafalnya nescaya dia menjadi alim."

[Tazkirah al-Huffaz karangan al-Hafiz al-Zahabi]
_____________

Al-Sya'bi atau nama sebenarnya, 'Amir bin Syarahil dilahirkan pada pertengahan zaman pemerintahan Saidina 'Umar. 

Beliau belajar daripada para sahabat seperti Ali bin Abi Thalib, Hasan, Hussein, Abdullah bin 'Abbas, Abdullah bin Zubair, Abdullah bin' Umar dan lain-lain. Beliau pernah berkata: "Aku telah bertemu dengan 500 orang sahabat Nabi sallahu 'alaihi wasallam."

Antara murid beliau ialah Makhul al-Syami, Abu Hanifah, al-A'masy dan lain-lain.

Ibnu Sirin berkata: "Lazimilah al-Sya'bi. Aku melihat beliau diminta untuk berfatwa ketika para sahabat masih ada."

Beliau meninggal dunia pada tahun 104 Hijrah. Menurut pandangan yang lain 105 atau 106 Hijrah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan