Khamis, 20 Disember 2018

Husnul Khatimah Imam Abu Zur’ah al-Razi (w. 264 H)


Abu Ja’far al-Tustari berkata:

Kami menziarahi Abu Zur’ah yang sedang tenat. Di sisi beliau ada Abu Hatim, Muhammad bin Muslim, al-Munzir bin Syazan dan sekumpulan ulama. Mereka berbincang tentang hadis talqin dan sabda Nabi sallahu ‘alaihi wasallam: “Talqinkanlah orang yang hampir mati di kalangan kamu dengan la ilaha illa Allah.”

Mereka segan dengan Abu Zur’ah dan takut untuk mentalqinkannya. Lalu mereka berkata: “Mari kita berbincang tentang hadis.”

Muhammad bin Muslim lalu berkata: “Telah menceritakan kepada kami al-Dhahhak bin Makhlad daripada Abdul Hamid bin Ja’far daripada Soleh....” Beliau (pura-pura) tidak mampu meneruskannya dan orang lain juga senyap.

Lalu Abu Zur’ah yang sedang nazak berkata:

“Telah menceritakan kepada kami Bundar, dia berkata: Telah menceritakan kepada kami Abu ‘Asim, dia berkata: Telah menceritakan kepada kami Abdul Hamid bin Ja’far daripada Soleh bin Abu ‘Arib daripada Kathir bin Murrah al-Hadhrami daripada Mu’az bin Jabal, beliau berkata: Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesiapa yang akhir kalamnya La illaha illa Allah dia akan masuk ke syurga.”

Lalu beliau meninggal dunia.

Rujukan:

Al-Thabat ‘Inda al-Mamamat karangan Ibnu al-Jauzi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan