Isnin, 23 September 2019

Menangislah


1 - Ja’far bin Sulaiman berkata: “Thabit Al-Bunani (m. 127 H) banyak menangis sehingga matanya hampir buta. Doktor mata melarangnya daripada menangis. Beliau lalu berkata: Tidak ada kebaikan pada kedua mata ini jika kedua-duanya tidak pernah menangis. Beliau enggan untuk terus berubat.”

[Siyar A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (5/224), c: Muassasah al-Risalah]

2 – Ibnu Hibban berkata: “Muhammad bin al-Munkadir (m. 130 H) adalah penghulu para qurra’. Beliau tidak mampu menahan tangisannya apabila membaca hadis Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.”

[Siyar A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (5/354)]

3 - Muhammad bin al-Munkadir apabila beliau menangis beliau akan manyapu wajahnya dan janggutnya dengan air matanya dan beliau berkata: “Telah sampai kepadaku (hadis) bahawa neraka tidak akan memakan tempat yang disentuh oleh air mata.”

[Siyar A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (5/358)]

4 – Syaz bin Fayyadh berkata: “Hisyam al-Dastuwa’ie (m. 154 H) banyak menangis sehingga rosak matanya. Matanya terbuka tetapi beliau tidak boleh melihat dengannya.”

[Siyar A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (7/152)]

5 – Yahya bin Abi Bukair berkata kepada al-Hasan bin Soleh bin Hayy (m. 169 H): “Ceritakanlah kepada kami cara memandikan mayat.” Beliau menangis sehingga tidak mampu menceritakannya.”

[Siyar A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (7/152)]

6 – Abdullah bin ‘Ubaid bin ‘Umair menceritakan bahawa bapa beliau membaca ayat:

فَكَيفَ إِذا جِئنا مِن كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ

“Maka bagaimanakah (keadaan orang-orang kafir pada hari akhirat kelak), apabila Kami datangkan dari tiap-tiap umat seorang saksi (iaitu Rasul mereka sendiri menjadi saksi terhadap perbuatan mereka).” [Surah al-Nisa’: Ayat 4]

Ibnu ‘Umar (m. 73/74 H) lalu menanggis sehingga basah janggut dan bajunya dengan air tangisannya sehingga aku ingin berkata kepada bapaku: “Cukuplah, engkau telah memudaratkan syeikh (Ibnu ‘Umar).”

[Siyar A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (3/214)]

7 – Al-Qasim al-A’raj berkata: “Sa’id bin Jubair (m. 95 H) sangat banyak menangis pada waktu malam sehingga kabur penglihatannya.”

[Siyar A’lam al-Nubala’, al-Zahabi. (4/333)]




Tiada ulasan:

Catat Ulasan