Sabtu, 7 September 2019

Manhaj Kitab al-Kasyf al-Hathith ‘Amman Rumiya Bi Wadha’ al-Hadith (الكشف الحثيث عمن رمي بوضع الحديث) Karangan Sibth Ibn al-‘Ajami



Pengenalan Ringkas Pengarang

Nama beliau ialah Ibrahim bin Muhammad bin Khalil tetapi lebih dikenali sebagai Sibth Ibn al-‘Ajami dan Burhanuddin al-Halabi. Beliau bermazhab al-Syafi’e. Beliau dilahirkan di Halab, Syria pada tahun 753 Hijrah. Antara guru beliau yang terkenal ialah Sirajuddin al-Bulqini, Ibnu al-Mulaqqin, Zainuddin al-‘Iraqi, al-Fairuzzabadi dan lain-lain. Beliau mahir dalam hadis dan ilmu-ilmunya serta mengajar dan mengarang beberapa buah kitab yang bermanfaat. Antara kitab beliau ialah:

1 - التبيين لأسماء المدلسين. Berkenaan perawi-perawi mudallis.

2 - تذكرة الطالب المعلم بمن يقال إنه مخضرم. Berkenaan perawi-perawi mukhadram.

3 - الاغتباط بمن رمي بالاختلاط. Berkenaan perawi-perawi mukhtalith.

4 -  نشر الهميان في معيار الميزان. Ringkasan kitab Mizan al-I’tidal karangan al-Hafiz al-Zahabi.

5 - نهاية السول في رواة الستة الأصول. Berkenaan perawi-perawi Kutub al-Sittah serta beberapa penambahan perawi yang disebutkan oleh al-Bukhari pada hadis mu’allaq dalam Sahihnya, perawi yang disebutkan oleh Muslim dalam mukadimah kitab Sahihnya juga perawi yang disebutkan oleh al-Nasa’ie dalam kitab ‘Amal al-Yaum Wa al-Lailah.

Beliau meninggal dunia pada tahun 841 Hijrah di Halab, Syria.

Pengenalan Kitab

- Pengarang menjelaskan di mukadimah kitab ini bahawa beliau ingin memuatkan senarai perawi-perawi yang memalsukan hadis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan beliau tidak memuatkan perawi-perawi yang sekadar dituduh berdusta.

- Pengarang telah memberikan sepenuh usaha untuk mengumpul dan memilih perawi-perawi tersebut daripada kitab Mizan al-I’tidal karangan al-Zahabi,  kitab al-Maudhu’at karangan Ibnu al-Jauzi, kitab al-Majruhin karangan Ibnu Hibban, Talkhis al-Mustadrak karangan al-Zahabi dan lain-lain.
- Nama perawi dalam kitab ini disusun berdasarkan huruf-huruf abjad.

- Beliau akan meletakkan simbol bagi perawi-perawi yang terdapat riwayatnya dalam Kutub al-Sittah, iaitu:

1 - خ bagi perawi yang dikeluarkan riwayatnya oleh al-Bukhari.

2 - م bagi Muslim.

3 - د bagi Abu Daud.

4 - ت bagi al-Termizi.

5 - س bagi al-Nasa’ie.

6 - ق bagi Ibnu Majah.

- Pengarang memulakan kitab ini dengan sebuah mukadimah yang berharga tentang dosa orang yang berdusta atas nama Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, kumpulan-kumpulan pemalsu hadis, sebab-sebab pemalsuan hadis serta cara mengenali hadis-hadis palsu.

- Keistimewaan kitab ini ialah ia secara khusus memuatkan perawi-perawi yang memalsukan hadis serta yang dituduh memalsukan hadis berdasarkan penilaian  ahli hadis mutaqaddimin berserta bukti-bukti yang menyebabkan  perawi tersebut dituduh memalsukan hadis.

- Kitab ini telah dicetak oleh ‘Alam al-Kutub dan Maktabah al-Nahdhah al-‘Arabiyyah pada tahun 1987 yang telah ditahqiq oleh Syeikh Subhi al-Samarra’ie.

- Kitab ini boleh dimuat turun pada pautan berikut:


Rujukan:

- Masadir al-Hadith Wa Maraji’uhu, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.

- Al-Muyassar Fi 'Ilm al-Jarh Wa al-Ta'dil, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.

- Mukadimah tahqiq al-Kasyf al-Hathith oleh Syeikh Subhi al-Samarra’ie

Tiada ulasan:

Catat Ulasan