Selasa, 15 Disember 2020

Perawi: Nu’aim bin al-Muharrar bin Abu Hurairah (نعيم بن المحرر بن أبي هريرة)

1 - Abu Nu’aim dalam Hilyah al-Auliya’ meriwayatkan daripada Ahmad bin Ja’far bin Hamdan daripada Abdullah bin Ahmad bin Hanbal daripada al-Hasan bin al-Sobah daripada Zaid bin al-Hubab daripada Abdul Wahid bin Musa daripada Nu’aim bin al-Muharrar bin Abu Hurairah daripada datuknya, Abu Hurairah bahawa beliau (Abu Hurairah) mempunyai seutas tali yang mempunyai 1000 simpulan. Beliau tidak tidur sehinggalah selesai bertasbih dengannya. [Hilyah al-Auliya’ (jil.1, ms. 383, c. Dar al-Fikr) atau (jil. 1, ms. 458, c. Dar al-Hadith)

2 - Menurut Syeikh Mahmud Sa’id Mamduh dalam Wusul al-Tihani (ms. 69), sanadnya hasan sehinggalah Nu’aim, tetapi Nu’aim ini beliau tidak temui biografinya dalam kitab rijal yang ada pada beliau. Meskipun begitu, riwayat ini hanya digunakan sebagai sokongan (syahid) sahaja. Jadi boleh bertolak ansur dengan riwayat seperti ini.

3 - Menurut Sami Anwar Jahin (pentahqiq Hilyah al-Auliya’ cetakan Dar al-Hadith), nama Nu’aim tersebut tersilap. Yang tepatnya ialah Muslim bin Muharrar bin Abu Hurairah. Kalau Nu’aim maka ia tidak wujud. Beliau lalu menghasankan sanad riwayat ini dan mengatakan bahawa dalam riwayat ini terdapat kesyariatan menggunakan alat tasbih untuk bertasbih dan mengira.

4 - Tetapi Muslim bin Muharrar ini pun saya tidak temui biografinya. Namanya ada disebutkan dalam Tarikh Dimasyq (57/72) dan Tahzib al-Kamal (27/275) sebagai salah seorang yang meriwayatkan daripada bapanya. Wallahu ‘alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan