Isnin, 13 Oktober 2025

Penulisan Hadis Di Zaman Nabi


Penumpuan Para Sahabat terhadap al-Quran al-Karim

Usaha-usaha pada zaman Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam tertumpu kepada penerimaan al-Quran al-Karim, di mana para sahabat dengan kerelaan mereka sendiri menumpukan perhatian untuk menerima, memahami, dan menghafalnya di dalam dada dan pada tulisan. 

Hal ini mengambil sebahagian besar waktu mereka, sebagaimana ia juga menguasai seluruh perasaan mereka kerana kedudukannya sebagai sumber perundangan yang pertama dan mukjizat yang abadi bagi agama ini. 

Maka, mereka memberikan sepenuh perhatian dan pemeliharaan mereka untuk menjaganya daripada ditambah atau dikurangkan walau sedikit pun, kerana tidak dibenarkan meriwayatkannya secara makna dan tidak boleh menggantikan mana-mana ungkapan, lafaz, atau hatta satu huruf pun dengan ungkapan, lafaz, atau huruf yang lain.

Kesukaran Penulisan Hadis pada Zaman Awal Islam

Hadis Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pula terlalu banyak untuk dihitung, maka manalah mungkin para penulis di kalangan mereka mempunyai waktu untuk sentiasa mengikuti Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bagi menulis kata-kata, perbuatan, dan apa yang baginda perakui (taqrir) ke atas orang lain? Jika pun ia mungkin dilakukan, wujud pula kebimbangan akan berlakunya kekeliruan antara kata-kata, penjelasan, dan sirahnya dengan al-Quran al-Karim, lebih-lebih lagi jika kesemuanya ditulis pada helaian yang sama.

Larangan Menulis Selain al-Quran pada Peringkat Awal

Oleh itu, datanglah larangan baginda daripada menulis selain al-Quran supaya segala usaha ditumpukan untuk berkhidmat kepada al-Quran, memberikannya perhatian, dan memeliharanya serta agar yang lain tidak bercampur aduk dengannya, terutamanya pada peringkat awal penurunan wahyu.

Kebenaran Penulisan Hadis Setelah al-Quran Difahami dengan Mantap

Akan tetapi, setelah para sahabat terbiasa dengan gaya bahasa al-Quran al-Karim, menghayatinya, mendalaminya, dan menjadi sebati dengannya, serta tidak ada lagi kebimbangan akan berlakunya kekeliruan antara al-Quran dengan yang lainnya, Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pun mengizinkan penulisan hadis-hadisnya. Dengan itu, penulisan hadis-hadis Nabawi bermula pada masa hayat Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan berterusan dengan pertambahan yang pesat pada zaman-zaman yang berikutnya.

Peranan Hafalan di Samping Penulisan Hadis

Ini tidaklah bermaksud menafikan periwayatan secara lisan atau menafikan pergantungan kepada ingatan dalam menghafal dan meriwayatkan hadis. Bahkan, hafalan tetap menjadi sandaran utama dalam penyampaian dan penyebaran hadis. Ini juga tidak bermakna bahawa penulisan pada zaman ini adalah sesuatu yang jarang berlaku sepertimana yang dibayangkan oleh sesetengah pihak.

Bukti Penulisan Hadis pada Zaman Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam

Maka sesungguhnya telah terbukti bahawa banyak perkara daripada hadis telah ditulis pada zaman Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam. Sebahagiannya ditulis atas perintah baginda dan sebahagiannya pula ditulis dengan keizinan dan keredaan baginda. Maka tiada ruang untuk menafikan hakikat sejarah hadis ini.

Helaian-helaian Bertulis (Suhuf) Mengenai Hadis pada Zaman Nabi:

1 - Perlembagaan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam di Madinah:

Apabila Nabi sallahu ‘alaihi wasallam berhijrah ke Madinah, baginda telah menetapkan satu undang-undang untuk penduduknya dan memerintahkan agar ia ditulis pada satu helaian, pada tahun pertama Hijrah. Ia adalah sesuatu yang paling menyerupai "perlembagaan" bagi negara yang baru ditubuhkan itu, dan ia merangkumi hak-hak kaum Muhajirin, Ansar, Yahudi, dan orang Arab Madinah.

2 - Kitab Nabi sallahu ‘alaihi wasallam mengenai Sedekah:

Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam mempunyai sebuah kitab mengenai sedekah (zakat). Kemudian, Khalifah Abu Bakar al-Siddiq telah menghantarnya kepada Anas bin Malik dan selainnya, dan ia dicap dengan cop mohor Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Ia telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam Musnadnya.

3 - Kitab Sa'd bin 'Ubadah:

Sa'd bin 'Ubadah al-Ansari mempunyai sebuah kitab atau beberapa kitab yang di dalamnya terdapat sekumpulan hadis-hadis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Imam al-Bukhari meriwayatkan bahawa helaian ini adalah salinan daripada helaian 'Abdullah bin Abi Awfa, yang mana beliau menulis hadis-hadis dengan tangannya sendiri pada zaman Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.

4 - Kitab Nabi sallahu ‘alaihi wasallam untuk penduduk Hadramaut:

Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam telah menyerahkan sebuah kitab kepada Wa'il bin Hujr untuk diamalkan oleh penduduk Hadramaut. Di dalamnya terkandung rukun-rukun Islam, ajaran-ajarannya, kewajipan zakat, serta hukuman bagi zina dan arak.

5 - Kitab Nabi sallahu ‘alaihi wasallam untuk penduduk Yaman:

Apabila Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam melantik 'Amr bin Hazm sebagai gabenor Yaman, baginda memberikannya sebuah kitab yang di dalamnya terkandung hukum-hukum faraid, sunnah, diyat dan lain-lain. Kitab ini telah dikenali dengan nama Sahifah 'Amr bin Hazm. Abu Dawud telah meriwayatkan kitab ini dalam Sunannya, begitu juga al-Nasa'i, Ibn Hibban, al-Baihaqi, al-Hakim dan al-Daraqutni.

6 - Al-Sahifah al-Sadiqah:

Terdapat sebuah helaian yang dikenali sebagai "al-Sahifah al-Sadiqah" milik 'Abdullah bin 'Amr bin al-'As, yang telah diizinkan oleh Nabi sallahu ‘alaihi wasallam untuk menulis hadis. Sanadnya telah dikenali dalam kitab-kitab hadis dengan nama 'Amr bin Syu'aib daripada bapanya daripada datuknya. Datuknya ialah pemilik sahifah tersebut, iaitu sahabat, 'Abdullah bin 'Amr bin al-'As. Imam Ahmad telah menukilkan kandungannya dalam Musnadnya sepertimana ulama-ulama lain juga telah menukil daripadanya.

7 - Sahifah Jabir bin 'Abdullah:

Ia telah disebutkan oleh Ibn Sa'd dalam biografi Mujahid.

8 - Surat-surat Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam kepada Raja-raja dan Para Pemerintah:

Baginda telah menyeru mereka kepada Islam di dalamnya, seperti surat baginda kepada Heraclius, pembesar Rom.

9 - Surat baginda kepada al-Dahhak bin Sufyan:

Beliau telah dilantik oleh Nabi sallahu ‘alaihi wasallam sebagai ketua ke atas orang-orang Arab Badwi. Telah diriwayatkan daripadanya bahawa beliau berkata: "Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam telah menulis kepadaku agar aku mewariskan isteri Asyyam al-Dibbiyani daripada diyat (wang pampasan darah) suaminya".

10 - Al-Sahifah al-Sahihah:

Hammam bin Munabbih telah bertemu Abu Hurairah dan menulis daripadanya banyak hadis Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, lalu menghimpunkannya dalam satu helaian atau beberapa helaian yang dinamakan sebagai al-Sahifah al-Sahihah.

Ia telah sampai kepada kita secara lengkap sepertimana ia diriwayatkan dan ditulis oleh Hammam daripada Abu Hurairah.

Dr. Muhammad Hamidullah telah menemui helaian ini dalam dua manuskrip yang serupa di Damsyik. Keyakinan terhadap helaian ini bertambah kerana Imam Ahmad telah menukilkannya secara keseluruhannya di dalam Musnadnya, sepertimana Imam al-Bukhari juga telah menukilkan sebilangan besar hadis-hadisnya di dalam Sahihnya pada bab-bab yang berbeza.

Walaupun helaian ini tidak boleh dianggap termasuk dalam kalangan apa yang ditulis pada zaman Kenabian, kerana Hammam dilahirkan sejurus sebelum tahun empat puluh Hijrah dan gurunya, Abu Hurairah, meninggal dunia pada tahun lima puluh lapan, namun helaian ini mempunyai kepentingan sejarah dalam penulisan Hadis Syarif. 

Ini kerana ia adalah hujah yang kukuh dan bukti yang jelas bahawa sesungguhnya hadis Nabawi telah ditulis sebahagian daripadanya pada waktu yang awal, kerana penulisan helaian ini bertarikh pada pertengahan kurun pertama Hijrah. Sebagaimana ia juga membetulkan kesilapan yang tersebar luas bahawa tiada satu pun hadis yang ditulis melainkan pada awal kurun kedua Hijrah.

Hadis-hadis yang Membenarkan Penulisan:

1 - Hadis Abdullah bin 'Amr bin al-'As: "Aku (dahulu) menulis segala sesuatu yang aku dengar daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam dengan tujuan untuk menghafalnya. 

Lalu orang Quraisy melarangku, dan mereka berkata: Adakah engkau menulis segala sesuatu yang engkau dengar daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, sedangkan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam adalah seorang manusia yang bercakap dalam keadaan marah dan reda? 

Maka aku pun berhenti menulis. Lalu aku menyebutkan hal itu kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, maka baginda menunjuk dengan jarinya ke mulutnya dan bersabda: "Tulislah. Demi (Tuhan) yang jiwaku berada di dalam kekuasaan-Nya, tidak keluar daripadanya (mulut ini) melainkan kebenaran". (Riwayat al-Darimi)

2 - Hadis Abu Hurairah: "Tidak ada seorang pun daripada kalangan sahabat Nabi sallahu ‘alaihi wasallam yang lebih banyak (meriwayatkan) hadis daripada baginda berbanding aku, kecuali apa yang ada pada Abdullah bin Umar, kerana sesungguhnya beliau (dahulu) menulis, sedangkan aku tidak menulis". (Riwayat al-Bukhari)

3 - Hadis Abu Hurairah: "Seorang lelaki Ansar telah mengadu kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam tentang lemahnya hafalannya, lalu baginda bersabda: "Mintalah bantuan dengan tangan kananmu (yakni tulislah)". (Riwayat al-Khatib al-Baghdadi dalam Taqyid al-‘Ilm)

4 - Seorang lelaki dari kalangan penduduk Yaman telah meminta daripada para sahabat pada hari pembukaan kota Makkah agar mereka menuliskan untuknya khutbah Nabi sallahu ‘alaihi wasallam selepas pembukaan tersebut, lalu mereka meminta izin Nabi sallahu ‘alaihi wasallam mengenai hal itu, maka baginda bersabda: "Tulislah untuk Abu Syah". (Riwayat al-Bukhari)

5 - Hadis: "Ikatlah ilmu dengan tulisan". (Riwayat Ibnu Abdil Bar dalam Jami’ Bayan al-‘Ilm)

6 - Hadis Rafi' bin Khadij: "Aku berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami mendengar daripada tuan pelbagai perkara, adakah patut kami menulisnya?" Baginda bersabda: "Tulislah, dan tiada halangan". (Riwayat al-Khatib al-Baghdadi dalam Taqyid al-‘Ilm)

Hadis-hadis ini dan helaian-helaian itu adalah antara dalil-dalil yang kukuh akan keharusan menulis dan (membuktikan) ia telah pun berlaku pada masa hayat Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

Sumber:

Al-Mustasyriqun Wa al-Hadith al-Nabawi oleh Dr Muhammad Bahauddin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan