1 - Takrifnya:
Satu ilmu yang dibahaskan di dalamnya tentang
maklumat-maklumat yang bersifat tasawwuri (konseptual) dan tasdiqi
(pembenaran), dari sudut bahawa ia membawa kepada pengetahuan tentang sesuatu
yang asalnya majhul (tidak diketahui), sama ada ia bersifat tasawwuri
atau tasdiqi.
Ia adalah satu undang-undang yang mana dengan mematuhinya
akan memelihara minda daripada kesilapan dalam pemikirannya.
Maksud Tasawwur
Tasawwur adalah proses membentuk satu gambaran mental
atau konsep sesuatu perkara dalam fikiran. Ia adalah pengetahuan tunggal
(single concept) yang belum dihubungkan dengan apa-apa.
Tujuannya hanyalah untuk memahami makna sesuatu perkataan
atau idea. Ia tidak melibatkan sebarang penghakiman sama ada ia benar atau
salah.
Misalnya, apabila anda mendengar perkataan
"rumah", satu imej atau konsep tentang sebuah bangunan tempat tinggal
terbentuk dalam minda anda. Ini adalah tasawwur. Anda belum menilai
apa-apa tentang rumah itu.
Maksud Tasdiq
Tasdīq adalah proses menghubungkan dua atau lebih tasawwur
(konsep) dan kemudian meletakkan satu hukum atau penilaian ke atas hubungan
tersebut, sama ada ia benar atau salah.
Tujuannya adalah untuk membentuk satu penyata atau proposisi
yang boleh dinilai benar atau salah.
Contohnya: "Rumah itu besar."
Di sini, anda telah menghubungkan konsep "rumah"
dengan konsep "besar".
Anda kemudian membuat satu penghakiman bahawa hubungan ini
adalah benar. Penyata ini boleh jadi benar atau salah. Ini adalah tasdiq.
2 - Tujuannya:
Sesiapa yang mematuhi kaedah-kaedah ilmu ini, kesilapan
tidak akan menyusup ke dalam pemikirannya, sebagaimana orang yang mematuhi
kaedah-kaedah Nahu, kesilapan tidak akan menyusup ke dalam percakapannya atau
tulisannya.
3 - Topiknya (Mawdu'):
Maklumat-maklumat tasawwuri (konseptual) dan tasdiqi
(pembenaran), dari sudut bahawa ia membawa kepada pengetahuan tentang sesuatu
yang asalnya majhul (tidak diketahui), sama ada ia bersifat tasawwuri
atau tasdiqi.
4 - Pengasasnya (Wadhi'):
Aristotle.
5 – Namanya:
(i) Ilmu Mantik.
(ii) Mi’yar al-‘Ulum.
(iii) Ilmu al-Mizan.
6 - Sumber pengambilannya (Istimdad):
Daripada akal.
7 - Perbahasannya (Masa'il):
Ilmu Mantik dibahagikan kepada tiga perbahasan utama iaitu:
(i) Perbahasan Had (Definisi) atau Lafaz atau Tasawwur
(Konsep): Iaitu mengkaji lafaz-lafaz dari sudut petunjuknya (dilalah)
menurut Mantik, dan jenis-jenisnya, bukan dari sudut bahasa atau tatabahasa tetapi
dari sudut hubungannya dengan makna dalam fikiran.
(ii) Perbahasan Qadhiyah (Pernyataan) atau Tasdiq
(Pembenaran): Iaitu mengkaji pernyataan-pernyataan Mantik dari sudut
jenis-jenisnya dan piawaian benar atau salahnya.
(iii) Perbahasan Istidlal (Pendalilan): Iaitu mengkaji
pendalilan dari sudut jenis-jenisnya, kaedah-kaedahnya dan nilainya bagi
pemikiran manusia.
Maksud istidlal ialah proses akal terhadap
pernyataan-pernyataan yang telah kita terima kebenarannya atau kesahihannya, yang
membawa kepada pernyataan-pernyataan lain yang terhasil daripadanya, iaitu
menyimpulkan sesuatu yang tidak diketahui daripada sesuatu yang diketahui.
8 - Kelebihannya:
Ilmu Mantik mengatasi dan melebihi ilmu-ilmu lain kerana
manfaatnya yang umum di dalamnya, memandangkan setiap ilmu adalah tasawwur
atau tasdiq, dan ilmu Mantik membahaskan tentang kedua-duanya.
Akan tetapi sebahagian ilmu mengatasinya dari sudut yang
lain.
9 - Hubungannya dengan ilmu-ilmu lain:
Dari sudut pandang topiknya (mawdu'), ia adalah menyeluruh
(kulli) kepada ilmu-ilmu lain, kerana setiap ilmu terdiri daripada tasawwur
atau tasdiq, dan topik ilmu Mantik adalah tasawwur atau tasdiq."
Dari sudut pandang konsepnya (mafhum), ia adalah
berbeza daripada ilmu-ilmu lain kerana ia mempunyai definisi, fokus, dan
persoalan utamanya yang tersendiri (iaitu mengkaji proses berfikir), yang tidak
sama dengan fokus ilmu-ilmu lain. Ia adalah ilmu yang berdiri sendiri. Maka
dari sudut pandang ini, ilmu Mantik adalah satu disiplin yang berbeza dan
terpisah daripada ilmu-ilmu lain.
10 – Hukumnya:
Ulama berselisih pendapat mengenai hukum melibatkan diri
dengan ilmu Mantik kepada tiga pendapat:
Pertama: Haram, dan ini adalah pendapat
al-Nawawi dan Ibn al-Salah.
Alasan mereka mengharamkannya ialah bahawasanya apabila ia
bercampur dengan kekufuran para ahli falsafah, dikhuatiri ke atas seseorang
jika dia mendalaminya, akan meresap ke dalam hatinya sebahagian akidah yang
menyeleweng, sebagaimana yang telah berlaku kepada kaum Mu'tazilah.
Kedua: Harus, dan ini adalah pendapat
sekumpulan ulama, antaranya al-Ghazali, dengan katanya: “Sesiapa yang tidak
mengetahuinya, tidak boleh dipercayai ilmunya”, iaitu: seseorang yang tidak
menguasai Mantik, dia sentiasa terdedah kepada risiko membuat kesilapan logik
kerana dia tidak mempunyai kaedah-kaedah atau prinsip-prinsip yang mengawal,
mendisiplinkan, dan menjaga proses berfikir.
Ketiga: Ia adalah pendapat yang masyhur lagi sahih,
iaitu perlu kepada perincian. Jika orang yang melibatkan diri itu
cerdas akalnya, kuat kefahamannya, serta mahir dengan al-Quran dan as-Sunnah,
haruslah baginya melibatkan diri dengannya, dan jika tidak, maka tidak boleh.
Ketahuilah bahawa perselisihan ini hanyalah dinisbahkan
kepada ilmu Mantik yang bercampur dengan kalam ahli falsafah, seperti yang
terdapat dalam al-Tawali' oleh al-Baidawi.
Adapun yang murni daripadanya seperti al-Mukhtasar
oleh al-Sanusi, dan al-Syamsiyyah oleh Najmuddin al-Katibi, Sullam
al-Munawraq oleh al-Akhdari dan Isaghuji oleh Athiruddin al-Abhari,
maka tiada perselisihan tentang keharusan melibatkan diri dengannya.
Bahkan boleh dikatakan bahawa melibatkan diri dengannya
adalah fardu kifayah, kerana pengetahuan untuk menolak syubhah bergantung
kepadanya dan sedia maklum bahawa melaksanakan hal itu adalah fardu kifayah.
Oleh kerana untuk mendapatkan kekuatan bagi menolak keraguan dalam ilmu Kalam -
yang merupakan fardu kifayah - bergantung kepada kekuatan dalam ilmu Mantik, jadi apa yang menjadi syarat kepada suatu kewajipan, maka ia juga menjadi wajib.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan