Jumaat, 2 November 2012

Imam Al-Hafiz Ibnu ‘Asakir

Nama

Nama sebenar Imam Ibnu ‘Asakir adalah Ali bin Hasan bin Hibatullah bin Abdullah bin Husain bin 'Asakir As-Syafi’i

Kelahiran

Beliau  lahir di kota Damsyik pada tahun 499 H bersamaan 1104 M. Kelahiran beliau bersamaan  dengan penguasaan Dinasti Seljuk terhadap Dinasti Abbasiah, iaitu pada permulaan abad 6 H/12 Masehi.

Ayahnya adalah seorang ulama yang ahli fiqh mazhab as-Syafi’ dan beliau wafat 519 H/1125 M. Imam Ibnu Asakir mempunyai empat orang adik beradik (termasuk Ibnu Asakir), tiga orang lelaki dan seorang perempuan. Abangnya yang pertama bernama Hibatullah Al-Hasan al-Sha’in (w. 563 H/1167 M), seorang ahli fiqh yang thiqah. Abangnya yang kedua bernama Muhammad bin Al-Hasan, riwayat hidupnya hanya sedikit yang diketahui, namun ada yang mengatakan bahwa Muhammad menjadi Qadhi di Damsyik , mempunyai  anak yang ramai dan berkebolehan menjadi pengajar serta penyebar ilmu hadith. Sedangkan saudara perempuannya (tidak disebutkan namanya) pandai dalam bidang agama dan dunia, yang dinikahi Muhammad bin Ali bin al-Fath Al-Salami.

Menuntut ilmu

Imam Ibnu Asakir dibesarkan dalam keluarga yang berpendidikan tinggi. Beliau mula belajar ketika berumur 6 tahun kepada abangnya (Al-Sha’in) dalam bidang fiqh, dan dalam bidang bahasa dan sastera Arab di bawah bimbingan datuknya sendiri, Abu Al-Mufaddhal Al-Qurashi. Kedua-dua pakciknya iaitu Abu Al-Ma’ali Muhammad bin Yahya bin Ali Al-Qurashi (w.537 H), Abu Al-Makarim Sulthan bin Yahya (w. 530 H)  sangat berpengaruh terhadap keilmuan Imam Ibnu Asakir.

Sejak masa mudanya, beliau mendapat pengiktirafan dari ahli hadith di Damsyik, Baghdad, dan Khurasan. Ketika beliau berumur 20 tahun iaitu setelah ayahnya wafat, beliau mengembara ke negara-negara Islam untuk memperdalami ilmu hadith dan turut mengerjakan haji di Mekah. Setelah pulang ke Damaskus, beliau mengerjakan haji buat kali kedua dan ketiga pada tahun 519H dan 533H.
Imam al-Hafiz Ibnu Asakir mendengarkan (meriwayatkan) hadith dari 1300 guru lelaki dan 80 guru wanita yang tersebar di Baghdad, Mekah, Madinah, Naisabur, Tibriz, Baihaq, Heart, Azerbaijan, Ray, Sarkhas, Kufah, Hamadhan, dan tempat yang lain. Tidak dapat diketahui berapa tahun beliau mengembara di tempat-tempat itu, namun tercatat  bahawa beliau mengembara sehingga tahun 533 H. Beliau tergolong sebagai orang yang rajin menuntut ilmu hadith, bahkan setelah dikaruniakan anak yang bernama al-Qasim (sebab inilah Ibnu Asakir digelar Abi al-Qasim), beliau tetap pergi mencari ilmu.

Setelah tahun 533 H sampai 571 H, Ibnu Asakir menyibukkan dirinya dengan mengarang kitab, mengumpulkan hadith dan riwayat, serta mengajar hadith di masjid Umayyah, Damaskus, dan madrasah Dar al-Sunnah yang didirikan oleh al-Malik al-Adil Nur Al-Din Mahmud bin Zanki.

Karya-karyanya

Terdapat lebih kurang 51 buah hasil karya Imam Ibnu ‘Asakir, di antaranya:

1. Tarikh Dimasy(80 jilid)



2. Al-Muwafaqaah(2 jilid)

3. Gharaib Malik(10 jilid)

4. Al-Mu’jam(12 jilid)

5. al-Musalsalat

6. Tarikh al-Mazah

7. Mu’jam an-Niswan

8. Mu’jam as-Syuyukh wa an-Nubula 

9. Al-Mu’jam al-Musytamil ‘Ala Asma’ al-Kutub as-Sittah

10. Tabyin Kazib Al-Muftari Bi Ma Nusiba Illa Al-Imam Abu Hasan Al-Asy’ari



Sifat peribadi

Beliau tergolong dalam kalangan ulama yang wara’, tidak tergila-gilakan jawatan dan pangkat, sering mengingatkan dirinya sendiri akan pentingnya amar ma’ruf nahi munkar, menerima kunjungan sesiapa sahaja yang ingin bertemu dengannnya tanpa memilih orang tersebut, meskipun orang tersebut sultan atau orang biasa. Kehidupan Imam Ibnu Asakir  penuh dengan pengembaraan mencari ilmu, mengarang dan menyusun kitab serta mengajar.

Pujian para ulama kepada Imam Ibnu ‘Asakir

Ibnu Khalkan (w.681 H) memuji Imam Ibnu Asakir  dengan berkata : “Beliau adalah ahli fiqh mazhab Syafi’i, ahli hadith, pejuang hadith sejati yang pantang menyerah, pencari ilmu, penjaga agama, tutur katanya halus dan sopan, pengarang Tarikh Dimasyq sebanyak 80 jilid yang penuh dengan keajaiban.”

Kematian

Imam Ibnu ‘Asakir meninggal dunia sewaktu berusia 72 tahun iaitu pada tahun 571H bersamaan dengan masa awal pemerintahan Shalahuddin al-Ayyubi. Shalahuddin pun turut sama mengurus jenazah Imam Ibnu Asakir yang menjadi gurunya.

Kitab Tarikh Damsyik



Imam al-Hafiz Abi Al-Qasim Ibnu Asakir memberi nama kitab ini sebagai Tarikh Damsyik kerena di dalam kitab ini menerangkan mengenai keindahan kota Damsyik dan penduduknya walaupun orang yang hanya singgah sebentar di kota ini. Kitab ini merupakan kitab besar dan terlengkap setelah Tarikh Baghdad, bahkan Ibnu Khalkan berpendapat bahwa kitab ini dikarang hasil inspirasi dari Tarikh Baghdad karya al-Khatib al-Baghdadi.

Jilid awal Kitab Tarikh Damsyik ini menyebutkan Futuh al-Syam dan keindahannya. Manakala sebagian jilid kedua menceritakan orang-orang terkemuka dan termasyhur yang pernah memerintah kota Damsyik serta orang-orang yang pernah tinggal dan singgah sementara di kota tersebut. Mereka terdiri daripada ulama fiqh, Qadhi, dan ulama.

Metodologi penyusunan kitab Tarikh Dimasq

1. Disusun sama seperti kitab-kitab biografi yang lain, dimulai dengan orang yang bernama Ahmad sebelum nama Ibrahim.

2. Mendatangkan sanadnya dulu kemudian khabarnya.

3. Menyebutkan nama ayah,datuk, gelaran, kerakyatan setiap orang yang terdapat dalam kitab ini.

4. Dimulai dengan kisah pembebasan kota Syam.

Kitab ini telah diringkaskan oleh ramai ulama, antaranya diringkas oleh Syeikh Abdul Qadir Badran dengan membuang isnad dan perkara yang diulang-ulang di dalam kitab ini. Kitab ringkasan ini diberi judul Tahdzib Tarikh Ibnu Asakir.

Keistimewaan kitab Tarikh Dimasq

1. Periwayatan tidak disusun mengikut turutannya untuk sebahagian biografi.

2. Persamaan dengan Imam Khatib al-Baghdadi ialah al-Hafiz Ibnu ‘Asakir menyelesaikan Tarikh Dimasq pada tahun wafatnya iaitu tahun 571 H seperti selesainya Tarikh Baghdad pada tahun wafatnya Imam Khatib al – Baghdadi iaitu tahun 463 H.

4. Perbezaan Tarikh Dimasq dengan Tarikh Baghdad ialah  Tarikh Dimasq lebih luas perbahasannya, dimulai dengan kisah zaman jahiliyyah hingga masa al-Hafiz Ibnu Asakir  sendiri, berbeza dengan Tarikh Baghdad.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan