Sabtu, 9 Januari 2016

Hati-hati mengkritik orang

رَأْي الْخَطِيب الْبَغْدَادِيّ عَن مُحَمَّد ابْن الْفضل بن الْعَبَّاس يَقُول: "كُنَّا عِنْد عبد الرَّحْمَن بن أبي حَاتِم وَهُوَ إِذن يقْرَأ علينا كتاب (الْجرْح وَالتَّعْدِيل) فَدخل عَلَيْهِ يُوسُف بن الْحُسَيْن الرَّازِيّ فَقَالَ لَهُ: "يَا أَبَا مُحَمَّد مَا هَذَا الَّذِي تقرؤه على النَّاس؟

قَالَ: "كتاب صنفته فِي الْجرْح وَالتَّعْدِيل"، قَالَ: "وَمَا الْجرْح وَالتَّعْدِيل؟ " قَالَ: "أظهر أَحْوَال أهل الْعلم من كَانَ مِنْهُم ثِقَة أَو غير ثِقَة.." فَقَالَ لَهُ يُوسُف بن الْحُسَيْن: "استحييت لَك يَا أَبَا مُحَمَّد، كم من هَؤُلَاءِ الْقَوْم قد حطوا رواحلهم فِي الْجنَّة مُنْذُ مائَة ومائتي سنة وَأَنت تذكرهم وتغتابهم على أَدِيم الأَرْض"، فَبكى عبد الرَّحْمَن وَقَالَ: "يَا أَبَا يَعْقُوب لَو سَمِعت هَذِه الْكَلِمَة قبل تصنيفي هَذَا الْكتاب لما صَنعته".
Terjemahan:

Al-Khatib al-Baghdadi  meriwayatkan daripada Muhammad bin al-Fadl al-‘Abbasi katanya:

“Pernah kami duduk bersama ‘Abdur Rahman Ibn Abi Hatim dan beliau membacakan kepada kami kitab al-Jarh wa al-Taadil. Lalu masuklah kepadanya Yusuf bin al-Husain al-Razi dan berkata kepadanya:

“Ya Abu Muhammad, apakah yang kamu bacakan kepada orang ini?”

Jawab beliau: “Sebuah kitab yang aku susun tentang al-Jarh wa al-Taadil.”

Ia bertanya pula: “Apa itu al-Jarh wa al- Taadil?”

Jawab beliau: “Aku memperjelaskan tentang hal ehwal ahli ilmu, siapa antara mereka yang thiqah atau pun tidak thiqah.”

Lalu Yusuf bin al-Husain berkata kepadanya: “Aku malu untukmu ya Abu Muhammad. Berapa ramai daripada golongan itu yang telah pun duduk diam di dalam syurga sejak 100 dan 200 tahun, sedangkan kamu masih menyebut-nyebut mereka dan mengumpat mereka di atas muka bumi ini?”

Lantas ‘Abdur Rahman pun menangis seraya berkata: “Ya Abu Yaaqub, kalaulah aku dengar kalimah in sebelum aku menyusun kitab ini, nescaya aku tidak akan menyusunnya.”

-al-Kifayah Fi 'Ilm al-Riwayah oleh al-Khatib al-Baghdadi-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan