Jumaat, 30 September 2016

Hadis tentang lalat

1 - إِذا وَقَعَ الذُّبابُ فِي شَرابِ أحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزَعْهُ فإنَّ فِي أَحَدِ جَناحَيْهِ دَاء وَفِي الآخَرِ شِفاءً

“Jika lalat terjatuh dalam minuman kamu maka celuplah ia ke dalam air kemudian buanglah ia. Sesungguhnya pada salah satu sayapnya ada penyakit dan pada sayap yang lain ada penawar.”

Riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya daripada Abu Hurairah.

2 - الذبابُ كُلُّهُ فِي النَّارِ إِلا النَّحْلَ

“Lalat semuanya di dalam neraka kecuali lebah.”

Diriwayatkan oleh Abu Ya’la dalam Musnad daripada Ibnu ‘Umar, Al-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir daripada Abdullah bin Mas’ud, Al-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir daripada Ibnu ‘Abbas dan Abu Ya’la dalam Musnad daripada Anas bin Malik.

Hadis ini hasan atau sahih berdasarkan keseluruhan jalurnya sebagaimana menurut Ibnu ‘Arraq dalam Tanzih al-Syari’ah al-Marfu’ah.

Wujudnya lalat di dalam neraka bukan kerana ia diazab tetapi ia yang akan mengazab ahli neraka. Manakala pada lebah adanya penawar [madu] maka tidak sesuai baginya untuk mengazab ahli neraka.

3 - فِي إِحْدَى جَنَاحَي الذُّبَابِ سُمٌّ والآخَرِ شِفَاءٌ فَإِذَا وَقَعَ فِي الطَّعَامِ فَامْقُلُوهُ فِيهِ فَإِنَّهُ يُقَدِّمُ السُّمَّ وَيُؤخِّرُ الشِّفَاءَ

“Pada salah satu sayap lalat ada racun dan pada sayap yang lain ada penawar. Jika ia terjatuh dalam makanan [yang berbentuk cecair], maka celuplah ia kedalamnya. Sesungguhnya lalat tersebut akan mendahulukan sayap yang mengandungi racun [yakni lalat tersebut akan memasukkan ke dalam makanan sayapnya yang mengandungi racun terlebih dahulu] dan mengakhiri [sayap yang mengandungi] penawar.”

Riwayat Ibnu Majah daripada Abu Sa’id al-Khudri.

Kata al-Hafiz al-Busiri dalam Misbah al-Zujajah: “Sanadnya hasan dan baginya syahid [riwayat sokongan].”

4 - مَا مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ يَخْرُجُ مِنْ عَيْنَيْهِ دُمُوعٌ، وَإِنْ كَانَ مِثْلَ رَأْسِ الذُّبَابِ، مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ، ثُمَّ تُصِيبُ شَيْئًا مِنْ حُرِّ وَجْهِهِ، إِلَّا حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ

“Tidaklah keluar air mata daripada mata seorang hamba yang beriman walaupun sebesar kepala lalat kerana takutkan Allah dan air mata tersebut mengalir di wajahnya, kecuali Allah akan mengharamkan [jasadnya] daripada api neraka.”

Riwayat Ibnu Majah daripada Abdullah bin Mas’ud.

Kata al-Hafiz al-Busiri dalam Misbah al-Zujajah dan al-Hafiz al-‘Iraqi dalam Takhrij Ahadith al-Ihya’: “Sanadnya daif.”

5 - عَنْ رَدِيفِ رَسُولِ اللَّهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ عَثَرَتْ بِهِ دَابَّتُهُ، فَقَالَ: تَعِسَ الشَّيْطَانُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " لَا تَقُلْ تَعِسَ الشَّيْطَانُ فَإِنَّكَ إِنْ قُلْتَ: تَعِسَ الشَّيْطَانُ تَعَاظَمَ وَقَالَ: بِقُوَّتِي صَرَعْتُهُ، وَإِذَا قِيلَ: بِسْمِ اللَّهِ خَنَسَ حَتَّى يَصِيرَ مِثْلَ الذُّبَابِ

Seorang lelaki lelaki daripada sahabat Rasulullah berkata: "Ketika aku dibonceng Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, tiba-tiba haiwan tunggangan baginda tergelincir. Serta-merta aku katakan: "Celakalah syaitan." Lalu baginda bersabda: "Jangan kamu katakan 'celakalah syaitan', kerana jika kamu katakan seperti itu maka syaitan akan membesar sebesar rumah [yakni syaitan berbangga apabila disandarkan sesuatu kepadanya] dan dia akan berkata 'demi kekuatanku' [yakni syaitan menyangka haiwan tersebut tergelincir disebabkan kekuatannya]. Akan tetapi ucapkanlah "Bismillah," sebab jika kamu ucapkan lafaz tersebut, syaitan akan mengecil hingga sekecil lalat."

Riwayat al-Hakim dalam al-Mustadrak.

Al-Hakim mensahihkannya dan dipersetujui oleh al-Zahabi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan