Sabtu, 26 November 2016

Hadis palsu: Pahala bagi isteri yang memelihara anak


عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، عَنْ سَلَامَةَ حَاضِنَةِ إِبْرَاهِيمَ ابْنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهَا قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّكَ تُبَشِّرُ الرِّجَالَ بِكُلِّ خَيْرٍ، وَلَا تُبَشِّرُ النِّسَاءَ، قَالَ: «أَصُوَيْحِبَاتُكِ دَسَسْنَكِ لِهَذَا؟» قَالَتْ: أَجَلْ، هُنَّ أَمَرْنَنِي، قَالَ: «أَمَا تَرْضَى إِحْدَاكُنَّ أَنَّهَا إِذَا كَانَتْ حَامِلًا مِنْ زَوْجِهَا وَهُوَ عَنْهَا رَاضٍ أَنَّ لَهَا مِثْلَ أَجْرِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ فِي سَبِيلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَإِذَا أَصَابَهَا الطَّلْقُ لَمْ يَعْلَمْ أَهْلُ السَّمَاءِ وَأَهْلُ الْأَرْضِ وَمَا أُخْفِيَ لَهَا مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ، فَإِذَا وَضَعَتْ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ لَبَنِهَا جَرْعَةٌ وَلَمْ يُمَصَّ مِنْ ثَدْيِهَا مَصَّةٌ إِلَّا كَانَ لَهَا بِكُلِّ جَرْعَةٍ، وَبِكُلِّ مَصَّةٍ حَسَنَةٌ، فَإِذَا أَسْهَرَهَا لَيْلَةً، كَانَ لَهَا مِثْلُ أَجْرِ سَبْعِينَ رَقَبَةً يُعْتِقُهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ سَلَامَةُ، تَدْرِينَ مَنْ أَعْنِي بِهَذَا؟ هَذَا لِلْمُتَمَنِّعَاتِ، الصَّالِحَاتِ، الْمُطِيعَاتِ لِأَزْوَاجِهِنَّ، اللَّوَاتِي لَا يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ

Daripada Anas bin Malik, [beliau berkata]:

Sesungguhnya Salamah - penjaga kepada Ibrahim, anak Nabi sallahu ‘alaihi wasallam - berkata:

Wahai Rasulullah, kamu memberi berita gembira untuk orang lelaki atas setiap kebaikan [yang dilakukan] dan kamu tidak memberi berita gembira untuk orang perempuan?
Nabi bertanya:

Adakah sahabat kamu menyembunyikan perkara ini [berita gembira untuk orang perempuan]?

Salamah menjawab:

Sudah tentu! Mereka menyuruh aku [untuk bertanya kepada kamu].

Nabi menjawab:

Apabila salah seorang daripada kamu reda apabila dia hamil daripada [hasil hubungan dengan] suaminya dan dia reda untuk taat kepadanya, maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa [di siang hari], sembahyang [di malam hari] dan [berjihad] di jalan Allah. Apabila dia berasa sakit [untuk bersalin], para penghuni langit dan bumi tidak mengetahui pahala yang disediakan baginya [di sisi Allah]. Apabila dia melahirkan anak, tidak keluar seteguk [susu] dan tidak diisap daripada payu daranya isapan [susu] kecuali baginya untuk setiap kali tegukan dan isapan tersebut pahala. Apabila [anak tersebut] mengejutkannya pada waktu malam, maka baginya pahala membebaskan 70 orang hamba di jalan Allah. [Wahai] Salamah, adakah kamu tahu untuk siapakah [ganjaran ini]? [Ganjaran] ini bagi wanita yang menahan diri [daripada perkara yang Allah haramkan], wanita yang solehah, wanita yang taat kepada suaminya yang tidak mengkufuri [kebaikan] suaminya.”

Riwayat al-Thabarani dalam Mu’jam al-Ausath (6733) dan Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq (43/348) dan Abu Nu’aim dalam Ma’rifah al-Sahabah daripada jalur perawi Hisham bin ‘Ammar daripada ‘Ammar bin Nusair daripada ‘Amr bin Sa’id al-Khaulani daripada Anas bin Malik.

Hadis ini dimuatkan oleh Ibnu Jauzi dalam al-Maudhu’at, al-Sayuthi dalam al-Laali’ al-Masnu’ah dan Ibnu ‘Iraq dalam Tanzih al-Syari’ah al-Marfu’ah.

Ibnu Hibban berkata dalam al-Majruhin: “Amr bin Sa’id al-Khaulani meriwayatkan daripada Anas bin Malik hadis palsu yang dapat dilihat kepalsuannya oleh orang yang teliti dalam ilmu hadis.”

Al-Hafiz al-Zahabi menyatakan dalam Mizan al-I’tidal: “Amr bin Sa’id al-Khaulani [meriwayatkan] daripada Anas bin Malik hadis palsu.”

Al-Hafiz Ahmad al-Siddiq al-Ghumari berkata dalam al-Mudawi: “Hadis ini batil palsu sebagaimana kata Ibnu al-Jauzi dan kepalsuannya jelas. Agak menghairankan apabila pengarang [al-Sayuthi] memasukkannya dalam kitab ini [al-Jami’ al-Saghir].”

Beliau berkata lagi dalam al-Mughir: “Sesiapa yang menyangka bahawa [perkataan] seperti ini sabit daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wa alihi wa sallam maka dia tidak ‘mencium bauan’ hadis dan ilmunya.

Al-Haithami berkata dalam Majma’ al-Zawaid: “Diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Ausath. Dalam sanadnya ada ‘Ammar bin Nusair. Dia dithiqahkan oleh Ibnu Hibban dan Soleh Jazarah. Dia didaifkan oleh Ibnu Ma’in dan selainnya. Baki perawinya adalah thiqah.”

Hisham bin ‘Ammar seorang yang benar [صدوق] tetapi berubah ingatannya ketika tua. Ayahnya, ‘Ammar bin Nusair, disebutkan oleh Ibnu Hibban dalam al-Thiqat dan didaifkan [لين] oleh Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimasq.

Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan