Jumaat, 11 November 2016

Hadis larangan berdiri untuk menghormati

1 - مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَتَمَثَّلَ لَهُ الرِّجَالُ قِيَامًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ

“Sesiapa yang suka orang lain berdiri untuknya maka siaplah tempatnya di neraka.”

Riwayat Abu Daud (5229) dan al-Termizi (2755) daripada Mu’awiyah bin Abi Sufyan. Kata al-Termizi: “Hadis ini hasan.”

Ancaman ini adalah bagi orang yang menyuruh orang lain berdiri untuknya yang disertai perasaan sombong dan angkuh. [مرقاة المفاتيح]

2 - مَا كَانَ شَخْصٌ أَحَبَّ إلَيْهِمْ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّى الله عليه وسلّم، وَكَانُوا إذَا رَأَوْهُ لَمْ يَقُومُوا؛ لِمَا يَعْلَمُونَ مِنْ كَرَاهِيَتِهِ لِذَلِكَ

“Tidak ada orang yang lebih dicintai oleh para sahabat selain daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam. Jika mereka melihat baginda mereka tidak bangun kerana mereka tahu bahawa baginda membenci perbuatan tersebut.”

Riwayat al-Termizi (2754) daripada Anas bin Malik. Kata al-Termizi: “Hadis ini hasan sahih gharib.”

Kata Imam al-Tahawi dalam Syarah Musykil al-Athar: “Dalam hadis ini menunjukkan bahawa sahabat Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam meninggalkan perbuatan berdiri untuk baginda kerana mereka mengetahui bahawa baginda membenci perbuatan tersebut. Dalam hadis ini juga menunjukkan bahawa jika baginda tidak membenci perbuatan tersebut nescaya mereka akan berdiri untuk baginda. Baginda membenci perbuatan tersebut disebabkan sifat tawaduk baginda dan bukanlah kerana perbuatan tersebut haram bagi mereka. Bagaimana boleh disangka bahawa perbuatan tersebut haram bagi mereka? Baginda telah menyuruh mereka berdiri untuk Sa’d bin Mu’az dan berdirinya Talhah bin ‘Ubadillah - ketika kehadiran baginda - untuk Ka’ab bin Malik untuk mengucapkan tahniah kepadannya ketika turunnya [wahyu penerimaan] taubat Ka’ab bin Malik dan baginda tidak melarang Talhah bin ‘Ubaidillah.”

Imam al-Nawawi menyatatakan dalam al-Azkar:

“Adapun berdiri untuk menghormati orang yang masuk [ke dalam majlis], pendapat yang kami pilih adalah bahawa perbuatan tersebut digalakkan bagi orang yang mempunyai kelebihan dari segi zahir seperti keilmuan, kesolehan, kemuliaan, atau kekuasaan dan sebagainnya. Dan hendaklah perbuatan berdiri ini untuk tujuan kebaikan, memuliakan dan penghormatan dan bukan untuk tujuan riyak dan mengagung-agungkan.”

1 ulasan:

  1. Maknanya, perbuatan bangun berdiri utk menghormati dan memuliakan seseorg yg datang ke sesuatu majlis itu bukanlah termasuk dalam sunnah Nabi saw? Jadi, bangun berdiri utk menyambut kedatangan sesorg bukan dlm sesuatu majlis itu barulah sunnah Nabi saw...

    BalasPadam