Selasa, 22 Ogos 2017

Hadis palsu: Kelebihan halba



Hadis Pertama

لَوْ تَعْلَمُ أُمَّتِي مَا لَهَا فِي الْحَلَبَةَ لَاشْتَرَوْهَا وَلَوْ بِوَزْنِهَا ذَهَب

“Kalaulah umatku mengetahui apa [kebaikan] yang ada pada halba, nescaya mereka akan membelinya walaupun dengan kadaran [harga] emas.”

Hadis ini diriwayatkan daripada hadis Aisyah dan hadis Mu’az bin Jabal.

Hadis ‘Aisyah diriwayatkan oleh Ibnu ‘Adi (m. 365 H) dalam al-Kamil Fi Dhu’afa’ al-Rijal dan Abu Nu’aim al-Asbahani (m. 430 H) dalam al-Tibb al-Nabawi.

Dalam sanadnya ada al-Hussein bin ‘Ulwan. Kata Ibnu ‘Adi, “Secara umumnya hadis-hadisnya adalah palsu dan dia di kalangan orang yang memalsukan hadis.”

Hadis Mu’az bin Jabal diriwayatkan oleh Ibnu ‘Adi (m. 365 H) dalam al-Kamil Fi Dhu’afa’ al-Rijal.
Dalam sanadnya ada Abdul Rahman bin al-Harith yang digelar Jahdar. Dia seorang pencuri hadis.[1]

Hadis Mu’az ini diriwayatkan tanpa melalui perawi Jahdar oleh al-Thabarani (m. 360 H) dalam al-Mu’jam al-Kabir dan Mu’jam al-Syamain dan Abu Nu’aim al-Asbahani (m. 430 H) dalam al-Tibb al-Nabawi tetapi dalam sanadnya Sulaiman bin Salamah al-Khabairi. Dia adalah matruk (ditinggalkan hadisnya) dan dituduh berdusta.

Hadis ini dihukumkan sebagai palsu oleh Ibnu al-Jauzi (m. 597 H) dalam al-Maudhu’at, al-Zahabi (m. 748 H) dalam Tarikh Islam, Ibnu Qayyim (m. 751H) dalam al-Manar al-Munif, al-Sayuthi (m. 911 H) dalam al-Durar al-Muntathirah dan lain-lain.

Ibnu Qayyim (m. 751H) dalam Zad al-Ma’ad dan Ibnu Muflih (m. 763H) dalam al-Adab al-Syari’ah menyatakan bahawa ini adalah kata-kata sebahagian tabib.

Mungkin pemalsu hadis mencipta sanad bagi kata-kata ini lalu menyandarkannya kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Wallahu a’lam.

Hadis Kedua

Kisah Sa’ad bin Abi Waqqas sakit ada diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dalam Sahih kedua mereka tanpa disebutkan tentang halba dan kurma ‘Ajwah:

مَرِضْتُ مَرَضًا، فَأَتَانِي النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعُودُنِي، وَأَبُو بَكْرٍ، وَهُمَا مَاشِيَانِ، فَوَجَدَانِي أُغْمِيَ عَلَيَّ، «فَتَوَضَّأَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَبَّ وَضُوءَهُ عَلَيَّ، فَأَفَقْتُ» فَإِذَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، كَيْفَ أَصْنَعُ فِي مَالِي، كَيْفَ أَقْضِي فِي مَالِي؟ فَلَمْ يُجِبْنِي بِشَيْءٍ، حَتَّى نَزَلَتْ آيَةُ المِيرَاثِ

Sa’ad bin Abi Waqqas berkata:

“Aku jatuh sakit lalu Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan Abu Bakar berjalan kaki datang menziarahiku. Mereka berdua mendapatiku sedang pengsan. Baginda lalu berwuduk dan memercikkan air wuduk kepadaku lalu aku terjaga. Ternyata Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sudah berada di depanku, lalu aku berkata; "Wahai Rasulullah, bagaimana caranya aku mengurus harta bendaku, bagaimana caranya aku memutuskan terhadap harta bendaku?" Baginda tetap tidak menjawab sampai turun ayat tentang harta warisan."

Kisah Sa’ad bin Abi Waqqas sakit dan disebutkan berubat dengan kurma ajwah ada diriwayatkan dalam Sunan Abu Daud secara mursal (daif):

عن سَعْدٍ، قال: مرضتُ مرضاً فأتاني رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلم - يَعُودُني، فَوَضَعَ يَدَه بين ثَدْيَىَّ حتى وجدتُ بَرْدَهَا على فؤادي، فقالَ: "إنَّكَ رَجُل مَفْؤودٌ، ائتِ الحَارِثَ بنَ كَلَدَةَ أخا ثَقِيفٍ، فإنَّه رجل يَتَطَبَّبُ، فليأخُذ سَبع تَمَرَاتٍ من عَجْوَةِ المدينةِ، فليَجَأهُنَّ بِنَوَاهُنَّ، ثم لِيَلُدَّكَ بِهِنَّ

Daripada Sa’ad, beliau berkata: “Aku jatuh sakit lalu Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam menziarahiku. Baginda meletakkan tangannya ke atas dadaku sehingga aku merasa kedinginan tangannya meresap ke hatiku. Kemudian baginda bersabda: Sesungguhnya engkau terkena penyakit pada hatimu. Temuilah al-Harith bin Kaladah, saudara kepada Thaqif, dia seorang yang mahir merawat. Ambillah tujuh buah kurma 'Ajwah Madinah. Hendaknya ia tumbuk bersamaan dengan bijinya, kemudian minumlah ia."

Hadis tentang kelebihan kurma Ajwa ada diriwayatkan dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim:

مَنْ تَصَبَّحَ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعَ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ فِي ذَلِكَ اليَوْمِ سُمٌّ وَلاَ سِحْرٌ

Sesiapa yang bersarapan pada setiap hari dengan tujuh biji kurma ‘Ajwah, racun dan sihir tidak akan memberi mudarat kepadanya.”

Manakala kisah Sa’ad bin Abi Waqqas sakit dan disebutkan berubat dengan halba dan kurma ajwah disebutkan oleh Ibnu Qayyim dalam Zad al-Ma’ad:

عن النبي صلى الله عليه وسلم ، أنه عاد سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه بمكة ، فقال : ادعوا له طبيبا ، فدعي الحارث بن كلدة ، فنظر إليه ، فقال :ليس عليه بأس ، فاتخذوا له فريقة ، وهي الحلبة مع تمر عجوة رطب يطبخان ، فيحساهما ، ففعل ذلك ، فبرئ 

Nabi sallahu ‘alaihi wasallam menziarahi Sa’ad bin Abi Waqqas radiallahu ‘anhu di Mekah. Lalu baginda bertitah: “Panggilkan untuknya seorang tabib.” Lalu dipanggil al-Harith bin Kaladah lalu beliau melihat keadaan Sa’ad. Dia kemudian berkata: “Sa’ad tidak apa-apa.” Dibawakan kepada Sa’ad fariqah [sejenis makanan] yang dimasak daripada halba dan kurma ajwah muda. Sa’ad memakannya lalu beliau sembuh.”

Saya tidak tahu dari mana Ibnu Qayyim ambil kisah ini. Syeikh Syu’aib al-Arnauth dan Syeikh Abdul Qadir al-Arnauth yang mentahqiq kitab ini tidak pula menyatakan sumbernya. Wallahu a’lam.

Hadis ketiga

اسْتَشْفُوا بِالْحُلْبَةِ

“Berubatlah dengan halba.”

Hadis ini saya temui dalam kitab Zad al-Ma’ad:

وَيُذْكَرُ عَنْ الْقَاسِمِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ مُرْسَلًا عَنْ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَشْفُوا بِالْحُلْبَةِ

“Disebutkan daripada al-Qasim bin Abdul Rahman secara mursal (daif) daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, “Berubatlah dengan halba.”

Saya tidak temui hadis ini dalam mana-mana kitab hadis yang bersanad. Wallahu a’lam.
_______________

[1] Maksud mencuri hadis ialah seorang perawi diketahui bersendirian meriwayatkan hadis daripada seorang guru. Lalu datang pencuri hadis mendakwa dia turut sama mendengar hadis dari guru tersebut. Atau seorang pencuri hadis mendapati ada kitab hadis yang dijual di pasar. Lalu dia mendakwa dia mendengar sendiri hadis daripada penulis kitab itu dan dia meriwayatkan hadis melalui naskah kitab tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan