Rabu, 30 Ogos 2017

Hadis palsu dalam kitab Ibnu Qayyim al-Jauziyyah

Ibnu Qayyim berkata dalam kitab Ijtima’ al-Juyush al-Islamiyyah:

وَفِي قِصَّةِ وَفَاةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ حَدِيثِ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِعَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: " إِذَا أَنَا مِتُّ فَغَسِّلْنِي أَنْتَ وَابْنُ عَبَّاسٍ يَصُبُّ الْمَاءَ وَجِبْرِيلُ ثَالِثُكُمَا وَكَفِّنِّي فِي ثَلَاثَةِ أَثْوَابٍ جُدُدٍ وَضَعُونِي فِي الْمَسْجِدِ فَإِنَّ أَوَّلَ مَنْ يُصَلِّي عَلَيَّ الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ

“Dalam kisah kewafatan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, [diriwayatkan] daripada hadis Jabir radiallahu ‘anhu, Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada ‘Ali radiallahu ‘anhu, “Jika aku wafat, maka engkaulah yang akan memandikanku, Ibnu ‘Abbas yang akan menuangkan air, dan Jibril yang ketiga yang [akan membantu] kedua kamu. Kafankanlah aku dengan tiga helai kain baru. Letakkanlah aku dalam masjid kerana sesungguhnya yang pertama sekali yang akan mensolatkan aku adalah Tuhan daripada atas ‘Arasy-Nya.”

Hadis ini dimuatkan oleh Ibnu Qayyim dalam kitabnya tanpa menjelaskan kepalsuannya sehingga pentahqiq kitab mengatakan bahawa ini sesuatu yang ganjil daripada orang seperti beliau.

Hadis ini diriwayatkan secara panjang lebar oleh Abu Nu’aim dalam al-Hilyah dan daripada jalurnya diriwayatkan oleh Ibnu Qudamah dalam kitab Ithbat Sifah al-‘Ulum daripada jalur perawi Abdul Mun’im bin Idris bin Sinan daripada bapanya [Idris bin Sinan] daripada Wahab bin Munabbih daripada Jabir dan Ibnu ‘Abbas.

Al-Zahabi berkata dalam kitab al-‘Uluw, “Hadis ini palsu. Aku merasakan ia daripada pendustaan Abdul Mun’im. Sesungguhnya aku meriwayatkannya untuk menyingkap kepalsuannya.”

Hadis ini juga dinilai palsu oleh Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan