Isnin, 18 September 2017

Tabaruk Ibnu Hibban dengan kubur Ali al-Ridha

Al-Imam Ibnu Hibban menceritakan dalam kitab al-Thiqat, berkenaan biodata ‘Ali bin Musa bin Ja’far bin Muhammad bin ‘Ali bin al-Hussein bin ‘Ali bin Abi Thalib, yang dikenali sebagai ‘Ali bin Musa al-Ridha:

“Kuburnya terletak di Sanabaz [Tus, Iran], luar kawasan al-Nuqan. Kuburnya dekat dengan kubur al-Rasyid, masyhur diziarahi. Aku menziarahi kuburnya banyak kali. Ketika aku ditimpa kesusahan sewaktu aku tinggal di Tus, aku menziarahi kubur ‘Ali bin Musa al-Ridha, semoga Allah limpahkan selawat ke atas datuknya dan ke atasnya. Aku berdoa kepada Allah supaya dihilangkan kesusahan tersebut. Lalu dihilangkan kesusahan yang menimpaku itu.

Ini sesuatu yang telah aku cuba berkali-kali dan aku mendapatinya mujarab. Semoga Allah mematikan kami dalam kecintaan terhadap al-Mustafa [Rasulullah] dan para ahli baitnya, semoga Allah limpahkan selawat ke atas baginda dan para ahli baitnya semuanya.”

Rujukan:

- Al-Thiqat, Ibnu Hibban, jil. 8, hlm. 457,  c. Dairah al-Ma'arif al-'Uthmaniyyah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan