Ahad, 4 November 2018

Hadis Palsu: Kelebihan Hidangan Yang Dihadiri Orang Bernama Ahmad Atau Muhammad

مَا مِنْ مَائِدَةٍ وُضِعَتْ فَحَضَرَ عَلَيْهَا مَنِ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ أَوْ أَحْمَدُ إِلَّا قُدِّسَ ذَلِكَ الْمَنْزِلُ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّتَيْنِ

“Tidaklah diletakkan suatu hidangan itu lalu hadir seseorang yang bernama Muhammad atau Ahmad untuk menjamahnya kecuali rumah (yang menghidangkan hidangan tersebut) akan dimuliakan pada setiap hari sebanyak dua kali.”

Riwayat Ibnu Bukair dalam Fadhail al-Tasmiyyah Bi Ahmad Wa Muhammad dan al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus daripada jalur perawi Abu al-Qasim Abdullah bin Ahmad bin ‘Amir al-Tha’ie daripada bapanya daripada Ali bin Musa al-Ridha daripada Musa bin Ja’far al-Sodiq daripada Muhammad al-Baqir daripada Ali Zainal Abidin daripada daripada Hussein daripada hadis Ali bin Abi Thalib.

Hadis ini palsu. Puncanya daripada Abu al-Qasim Abdullah bin Ahmad bin ‘Amir al-Tha’ie.

Kata al-Hussein bin Ali al-Zuhri:

“Dia seorang yang buta huruf. Dia tidak disukai (لم يكن بالمرضي).”

Kata al-Zahabi dalam Mizan al-I’tidal:

“Dia meriwayatkan daripada bapanya daripada Ali al-Ridha daripada datuk moyangnya sebuah naskah hadis palsu lagi batil yang dipalsukan olehnya atau bapanya.”

Kata al-Zahabi dalam Diwan al-Dhu’afa’:

“Dia meriwayatkan daripada bapanya daripada Ahli Bait. Baginya sebuah naskhah hadis batil.”

Dia juga dituduh memalsukan hadis berkenaan kelebihan adas oleh Ibnu al-Jauzi dalam kitab al-Maudhu’at. Kata Ibnu al-Jauzi:

“Yang dituduh memalsukannya ialah Abdullah bin Ahmad bin Amir dan bapanya kerana mereka berdua meriwayatkan daripada Ahli Bait sebuah naskhah hadis yang semuanya palsu.”

Kata Ibnu Hajar dalam al-Kafi al-Syaf:

“Dia meriwayatkan daripada bapanya dan dia adalah pendusta.”

Al-Hafiz al-Sayuthi sebutkan hadis ini dalam kitab Zail al-Laali’ al-Masnu’ah (no. 701). Boleh lihat hadis-hadis lain hasil pemalsuan Abdullah bin Ahmad bin Amir dalam kitab tersebut, bemula hadis bernombor 696 sehingga 709.

*Saya temui hadis ini dalam kitab Wasail al-Wusul karangan Syeikh Yusuf al-Nabhani, di akhir bab pertama berkenaan nasab dan nama-nama Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.


*Tambahan

Saya temui hadis yang lain dalam bab ini.

Hadis Pertama

أَنْ مِنْ بَرَكَةِ الطَّعَامِ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهِ رَجُلٌ اسْمُهُ اسْمُ نَبِيٍّ

“Sesungguhnya di antara keberkatan makanan adalah orang yang bernama dengan nama Nabi yang menjamahnya.”

Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu ‘Adi dalam al-Kamil dan Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at daripada Ruh bin Abdul Mujib daripada Muhammad bin Yahya bin Razin daripada Ismail bin Yahya bin ‘Ubaidillah daripada Zakariyya bin Hakim daripada al-Sya’bi daripada hadis Ibnu ‘Abbas dan Ibnu ‘Umar.

Kata Ibnu ‘Adi:

“Hadis ini batil dengan sanad ini.”

Dalam sanadnya ada tiga perawi bermasalah:

1 - Muhammad bin Yahya bin Razin.

Kata Ibnu Hibban dalam al-Majruhin:

“Dajjal. Dia memalsukan hadis.”

Kata Abu Nu’aim al-Asbahani:

“Dia meriwayatkan hadis-hadis palsu.”

2 - Ismail bin Yahya bin ‘Ubaidillah

Dia dituduh berdusta dan memalsukan hadis oleh Soleh Jazarah, al-Azdi, Abu ‘Ali al-Naisaburi, al-Daraqutni dan al-Hakim.

Kata Ibnu ‘Adi:

“Dia meriwayatkan hadis-hadis batil daripada perawi-perawi thiqah. Umumnya hadis yang diriwayatkannya daripada perawi thiqah dan daif adalah hadis palsu.”

3 - Zakariyya bin Hakim

Kata Ali bin al-Madini: “Binasa (هالك).”

Kata Ibnu Ma’in: “Tiada nilai (ليس بشيء).”

Kata Ahmad bin Hanbal: “Tiada nilai. Manusia (ahli hadis) meninggalkan hadisnya.”

Kata al-Nasa’ie: “Tidak thiqah.”

Hadis Kedua

مَا أطْعم طَعَام على مائدة وَلَا جلس عَلَيْهَا وفيهَا اسْمِي إِلَّا قدسوا كل يَوْم مرَّتَيْنِ

“Tidaklah dihidangkan makanan di atas meja dan tidaklah duduk untuk menjamahnya dan padanya (meja tersebut) ada namaku melainkan mereka akan disucikan (dosanya) pada setiap hari sebanyak dua kali.”

Riwayat Ibnu ‘Adi dalam al-Kamil, al-Khatib al-Baghdadi dalam al-Maudhih Li Auham al-Jam' Wa al-Tafriq dan Ibnu al-Jauzi dalam al-‘Ilal al-Mutanahiyyah daripada jalur perawi Yahya bin Abdul Rahman bin Najiyyah al-Harrani daripada Ahmad bin Abdul Rahman bin Mufaddhal daripada ‘Uthman al-Tharaifi daripada Ahmad al-Syami daripada Muhammad bin al-Munkadir daripada hadis Jabir.

Kata Ibnu ‘Adi:

“Hadis ini tidak terpelihara (mungkar). Ahmad al-Syami ini pada pendapatku dia ialah Ibnu Kinanah.”

Kata Ibnu ‘Adi berkenaan Ahmad bin Kinanah ini:

“Mungkar al-Hadith dan dia tidak dikenali.”

Kata al-Zahabi dalam Mizan al-I’tidal:

“Hadis ini dusta.”

Al-Hafiz al-Sayuthi dalam al-Laali’ al-Masnu’ah membawakan riwayat lain tanpa melalui ‘Uthman al-Tharaifi dan Ahmad al-Syami.

Abu Sa’id Muhammad Muhammad bin ‘Ali bin ‘Amru al-Naqqasy al-Asfahani meriwayatkan dalam Mu’jam Shuyukh daripada Abu Bakar Muhammad bin Abdul Khaliq al-Bandaniji daripada Abu Soleh Syu’aib bin al-Khasib al-Nasri daripada al-‘Abbas bin Yazid al-Bahrani daripada Sufyan bin ‘Uyainah daripada Muhammad bin al-Munkadir daripada hadis Jabir bin ‘Abdillah.

Menurut al-Hafiz al-Sayuthi para perawinya thiqah tetapi dua perawinya iaitu Muhammad bin Abdul Khaliq al-Bandaniji dan Syu’aib bin al-Khasib al-Nasri saya tidak temui sebarang maklumat tentang mereka. Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan