Ahad, 4 November 2018

Hadis Palsu: Orang Bernama Ahmad Dan Muhammad Tidak Masuk Neraka


يُوقَفُ عَبْدَانِ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ تَعَالَى فَيَأْمُرُ بِهِمَا إِلَى الْجَنَّةِ فَيَقُولانِ رَبَّنَا بِمَ نَسْتَأْهِلُ الْجَنَّةَ وَلَمْ نَعْمَلْ عَمَلا تُجَازِينَا بِهِ، فَيَقُولُ لَهُمَا عَبْدَيَّ ادْخُلا الْجَنَّةَ فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي أَنْ لَا يَدْخُلَ النَّارَ مَنِ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ وَلا أَحْمَدُ

Dua orang hamba berdiri di hadapan Allah Ta’ala. Lalu Allah menyuruh mereka berdua agar masuk ke dalam syurga. 

Lantas mereka berdua berkata: Wahai Tuhan kami, mengapa kami layak untuk masuk ke dalam syurga sedangkan kami tidak beramal dengan amalan yang melayakkan kami masuk ke dalam syurga? 

Lalu Allah berfirman kepada mereka berdua: Masuklah ke dalam syurga. Sesungguhnya Aku bersumpah ke atas diriKu bahawa Aku tidak akan masukkan ke dalam neraka orang yang bernama Muhammad dan Ahmad.”

Sumber Hadis

Riwayat Ibnu Bukair dalam Fadhail al-Tasmiyyah Bi Ahmad Wa Muhammad, Qadhi al-Maristan dalam Ahadith al-Shuyukh al-Thiqat dan Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at daripada jalur perawi:

Ahmad bin Nasr bin Abdullah bin al-Fath daripada Sadaqah bin Musa al-Ghanawi daripada bapanya daripada Humaid al-Thawil daripada hadis Anas bin Malik.

Penilaian Hadis

Hadis ini palsu. Pemalsunya ialah Ahmad bin Nasr bin Abdullah bin al-Fath al-Zira’.

Ahmad bin Nasr al-Zira’ ini kata al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad:

“Pada hadisnya ada nakarah (kecacatan) yang menunjukkan bahawa dia tidak thiqah.”

Kata al-Daraqutni:

“Dia dajjal (penipu besar).”

Kata Ibnu al-Jauzi:

“Hadis ini tidak ada asal baginya. Kata Ibnu Hibban: Sadaqah bin Musa tidak boleh berhujah dengannya. Hadis bukanlah bidangnya. Apabila meriwayatkan hadis dia akan tertukar (قَلَبَ الأَخْبَارَ).”

Ibnu al-Jauzi menyangka Sadaqah bin Musa ini ialah Abu al-Mughirah Sadaqah bin Musa al-Daqiqi al-Sulami yang disebutkan oleh Ibnu Hibban dalam kitab al-Majruhin sedangkan Sadaqah di sini ialah Abu al-‘Abbas Sadaqah bin Musa bin Tamim. Lebih aula bagi Ibnu al-Jauzi untuk menyalahkan Ahmad bin Nasr al-Zira’ yang lebih teruk kedudukannya daripada Sadaqah bin Musa.

Sadaqah bin Musa bin Tamim ini kata al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad:

“Syeikh ini majhul. Telah meriwayatkan hadis-hadis mungkar daripadanya oleh al-Zira’. Yang bertanggungjawab melakukannya pada pendapatku ialah al-Zira’.”  

Al-Dailami dalam Musnad al-Firdaus juga meriwayatkan hadis ini daripada jalur perawi Ahmad bin Abdullah al-Nahrawani daripada Sadaqah bin Musa daripada bapanya daripada Abdul Aziz daripada hadis Anas bin Malik.  

Ahmad bin Abdullah al-Nahrawani di sini ialah Ahmad bin Nasr bin Abdullah al-Zira’ di atas sebagaimana kata al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad.

Kata Ibnu Qayyim dalam al-Manar al-Munif:

“Hadis ini bertentangan dengan apa yang dimaklumi daripada agama Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bahawa neraka tidak terselamat daripadanya dengan nama dan gelaran. Sesungguhnya terselamat daripada neraka adalah dengan iman dan amalan.”

*Saya juga temui hadis ini dalam kitab Wasail al-Wusul karangan Syeikh Yusuf al-Nabhani, di akhir bab pertama berkenaan nasab dan nama-nama Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan