Selasa, 20 November 2018

Sahabat Nabi: Dihyah al-Kalbi


- Beliau memeluk Islam sebelum perang Badar tetapi tidak menyertainya. Perang pertama yang disertainya ialah perang Khandaq dan menurut pendapat yang lain perang Uhud.

- Beliau dijadikan perbandingan dari segi tampannya rupa paras.

- Jibril kerap kali bertemu dengan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dengan rupa beliau. Al-Nasa’ie meriwayatkan dengan sanad yang sahih daripada Ibnu ‘Umar: “Jibril bertemu dengan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dalam rupa Dihyah al-Kalbi.”

- ‘Awanah bin al-Hakam berkata: “Setampan-tampan manusia ialah orang yang Jibril turun dengan rupanya.”

- Kata Ibnu Qutaibah dalam Gharib al-Hadith : “Dihyah al-Kalbi apabila melalui Madinah maka anak dara akan keluar untuk melihatnya.”

- Beliau merupakan utusan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam untuk bertemu dengan Kaisar Rom. Beliau bertemu dengan Kaisar di Homs pada pada awal tahun 7 Hijrah atau akhir tahun 6 Hijrah.

- Ada sebuah riwayat yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq bahawa beliau masuk Islam ketika pemerintahan Abu Bakar, tetapi Ibnu ‘Asakir sendiri menolak riwayat ini. Menurut al-Zahabi dan Ibnu Hajar, riwayat ini mungkar.

- Menurut Ibnu al-Barqi ada dua hadis yang beliau riwayatkan daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, tetapi Ibnu Hajar berjaya temui sehingga enam buah hadis.

- Al-Termizi meriwayatkan bahawa beliau menghadiahkan kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam sepasang khuf lalu baginda memakainya.

- Abu Daud meriwayatkan bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam dihadiahkan beberapa helai pakaian Qubthiyyah (sejenis pakaian dari Mesir) lalu baginda menghadiahkan sehelai pakaian tersebut kepada Dihyah.

- Beliau juga menyertai perang Yarmouk.

- Beliau tinggal di Mezzeh, Damsyik dan hidup sehingga pemerintahan Mu’awiyyah.

Rujukan:

- Siyar A’lam al-Nubala oleh al-Hafiz al-Zahabi.

- Al-Isobah Fi Tamyiz al-Sahabah oleh al-Hafiz Ibnu Hajar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan