Rabu, 10 April 2019

Perbandingan Antara Al-Tazkirah Fi 'Ulum al-Hadith dan Manzumah al-Baiquniyyah



Al-Tazkirah Fi 'Ulum al-Hadith - Al-Hafiz Ibnu al-Mulaqqin

- Pengarangnya seorang alim yang masyhur. Pengarang kepada penulisan yang banyak. Guru kepada al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani.

- Perbahasan ilmu hadis yang terkandung di dalamnya hampir 80 jenis perbahasan.

- Kritikan ke atasnya sedikit.

- Mempunyai kaitan dengan kitab utama dalam ilmu hadis iaitu Muqaddimah Ibnu al-Solah. Ia adalah ringkasan kepada kitab al-Muqni' (karangan Ibnu al-Mulaqqin sendiri). Manakala kitab al-Muqni' adalah ringkasan kepada Muqaddimah Ibnu al-Solah.

- Kitab ini kurang masyhur dan syarahnya tidak banyak. Antara yang mensyarahkannya ialah al-Hafiz al-Sakhawi dengan kitabnya yang berjudul al-Taudhih al-Abhar Li Tazkirah Ibnu al-Mulaqqin Fi 'Ilm al-Athar.

Manzumah al-Baiquniyyah

- Penazamnya tidak masyhur sehingga berlaku khilaf pada menentukan namanya.

- Perbahasan ilmu hadis yang terkandung di dalamnya hanya 30 jenis perbahasan sahaja.

- Kritikan ke atasnya lebih kuat dan banyak (seperti takrif penazam bagi hadis mursal dan selainnya).

- Ia adalah nazam ringkas secara umum sahaja dalam ilmu hadis. Tidak berkaitan dengan mana-mana kitab mustholah hadis yang utama.

- Namun begitu, tidak seharusnya bagi mubtadi ilmu hadis untuk mengabaikan nazam ini kerana ia adalah nazam yang berkat yang telah disyarah dan dipelajari sejak zaman berzaman. Sayarahannya mencapai puluhan, bahkan mungkin ratusan menunjukkan ia diterima dan diberi perhatian oleh ulama, meskipun ada beberapa kritikan padanya. Oleh itu, sayugia bagi mubtadi untuk menghafaz dan mempelajari nazam ini di samping kitab mustholah hadith yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan