Nabi sallahu ‘alaihi wasallam telah memberi petunjuk kepada umatnya tentang apa yang memelihara mereka daripada fitnah al-Masih al-Dajjal. Baginda telah meninggalkan umatnya di atas jalan yang terang-benderang, malamnya (jelas) seperti siangnya, tidak ada yang menyimpang daripadanya melainkan orang yang binasa.
Baginda tidak meninggalkan satu pun kebaikan melainkan telah
menunjukkan umatnya kepadanya, dan tiada satu pun keburukan melainkan telah
memberi amaran kepada mereka tentangnya.
Antara perkara yang baginda beri amaran daripadanya ialah
fitnah al-Masih al-Dajjal kerana ia adalah fitnah yang paling besar yang akan
dihadapi oleh umat sehingga hari Kiamat.
Setiap nabi telah memberi amaran kepada umatnya tentang
Dajjal yang buta sebelah mata, dan Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam dikhususkan dengan tambahan amaran
dan peringatan.
Allah telah menjelaskan kepada baginda banyak sifat-sifat
Dajjal agar baginda memberi amaran kepada umatnya kerana sesungguhnya dia akan
keluar dalam kalangan umat ini tidak dapat tidak kerana ia adalah umat yang
terakhir, dan Muhammad sallahu ‘alaihi
wasallam adalah penutup para nabi.
Ini adalah sebahagian petunjuk-petunjuk kenabian yang telah
ditunjukkan oleh al-Mustafa sallahu
‘alaihi wasallam kepada umatnya agar mereka selamat daripada fitnah
yang besar ini, yang kita memohon kepada Allah Yang Maha Agung agar
menyelamatkan kita dan melindungi kita daripadanya:
1 - Berpegang teguh dengan Islam, mempersenjatai diri dengan
senjata iman, dan mengenali nama-nama Allah dan sifat-sifat-Nya yang Maha Indah
yang tiada sesiapa pun menyamai-Nya.
Maka dia akan mengetahui bahawa Dajjal adalah seorang
manusia yang makan dan minum, dan bahawa Allah Taala Maha Suci daripada yang
demikian, dan bahawa Dajjal itu buta sebelah mata, sedangkan Allah tidak buta
sebelah mata, dan bahawa tiada seorang pun yang dapat melihat Tuhannya
sehinggalah dia mati, sedangkan Dajjal dilihat oleh manusia ketika
kemunculannya, baik orang mukmin mahupun orang kafir dalam kalangan mereka.
2 - Meminta perlindungan daripada fitnah al-Dajjal, dan
khususnya di dalam solat.
Telah warid mengenainya hadis-hadis yang sahih, antaranya
ialah apa yang diriwayatkan oleh al-Syaikhan (al-Bukhari dan Muslim) dan
al-Nasa'i daripada Aisyah, isteri Nabi sallahu ‘alaihi wasallam: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pernah
berdoa di dalam solat:
اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ
الْقَبْرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada
azab kubur, dan aku berlindung dengan-Mu daripada fitnah al-Masih al-Dajjal.”
Al-Bukhari meriwayatkan daripada Mus'ab, beliau berkata: Sa'ad
(bin Abi Waqqas) menyuruh lima perkara dan menyebutkannya daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bahawa
baginda pernah menyuruh dengannya... (antaranya:)
وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الدُّنْيَا
"Aku berlindung dengan-Mu daripada fitnah dunia" (iaitu:
fitnah al-Dajjal).
Pada penggunaan lafaz dunia untuk (merujuk kepada) Dajjal
terdapat isyarat bahawa fitnah Dajjal adalah sebesar-besar fitnah yang berlaku
di dunia.
Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah radhiyallahu
'anhu, beliau berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Apabila salah seorang daripada kamu telah selesai
bertasyahud, maka hendaklah dia memohon perlindungan dengan Allah daripada
empat perkara, dengan berkata:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada azab Jahannam, dan daripada azab kubur, dan daripada fitnah kehidupan dan kematian, dan daripada kejahatan fitnah al-Masih al-Dajjal.”
Imam Tawus menyuruh anaknya untuk mengulangi solat jika dia
tidak membaca doa ini di dalam solatnya.
Ini adalah dalil atas kesungguhan para Salaf dalam mengajar
anak-anak mereka doa ini.
Al-Saffarini berkata: “Antara perkara yang sewajarnya bagi
setiap orang alim adalah menyebarkan hadis-hadis Dajjal di kalangan anak-anak,
wanita, dan lelaki. Telah warid bahawa antara tanda-tanda kemunculannya ialah
dilupakan sebutannya di atas mimbar-mimbar.”
Sehingga al-Saffarini berkata: “Lebih-lebih lagi pada zaman
kita ini yang mana fitnah-fitnah telah mula muncul dengan hebatnya, dan
ujian-ujian telah menjadi banyak, dan padanya telah terhapus tanda-tanda
(panduan) Sunnah, dan Sunnah padanya telah menjadi seperti bid'ah, dan bid'ah
menjadi syariat yang diikuti, dan tiada daya dan tiada kekuatan melainkan
dengan (pertolongan) Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.”
3 - Menghafal ayat-ayat daripada Surah al-Kahfi.
Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam telah memerintahkan untuk membaca ayat-ayat permulaan Surah
al-Kahfi ke atas al-Dajjal, dan dalam sebahagian riwayat, ayat-ayat penutupnya,
iaitu dengan membaca sepuluh ayat daripada awalnya atau akhirnya.
Antara hadis-hadis yang warid mengenai hal itu ialah apa
yang diriwayatkan oleh Muslim daripada hadis al-Nawwas bin Sam'an yang
panjang... (dan di dalamnya sabda Baginda sallahu ‘alaihi wasallam:)
فَمَنْ أَدْرَكَهُ مِنْكُمْ فَلْيَقْرَأْ عَلَيْهِ
فَوَاتِحَ سُورَةِ الْكَهْفِ
“Sesiapa dalam kalangan kamu yang menemuinya, maka hendaklah
dia membaca ke atasnya ayat-ayat permulaan Surah al-Kahfi.”
Muslim meriwayatkan juga daripada Abu al-Darda' radhiyallahu
'anhu bahawa Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam bersabda:
مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ
الْكَهْفِ عُصِمَ مِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ
“Sesiapa yang menghafal sepuluh ayat daripada awal Surah
al-Kahfi, dia akan dilindungi daripada al-Dajjal” iaitu daripada fitnahnya.
Muslim berkata: Syu'bah berkata: “daripada akhir al-Kahfi”,
dan Hammam berkata: “daripada awal al-Kahfi.”
Al-Nawawi berkata: “Sebabnya ialah apa yang terdapat pada
awalnya daripada keajaiban-keajaiban dan tanda-tanda (kekuasaan Allah), maka
sesiapa yang mentadabburinya, dia tidak akan terfitnah oleh al-Dajjal, dan
begitu juga pada akhirnya, firman Allah Taala: Maka adakah orang-orang yang
kafir itu menyangka bahawa mereka dapat mengambil…[Al-Kahfi: 102].”
Ini adalah antara keistimewaan Surah al-Kahfi.
Telah datang hadis-hadis yang menggalakkan pembacaannya, dan
khususnya pada hari Jumaat.
Al-Hakim meriwayatkan daripada Abu Sa'id al-Khudri radhiyallahu
'anhu bahawa Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam bersabda:
إِنَّ مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْكَهْفِ يَوْمَ
الْجُمُعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّورِ مَا بَيْنَ الْجُمُعَتَيْنِ
“Sesungguhnya sesiapa yang membaca Surah al-Kahfi pada hari
Jumaat, akan meneranginya cahaya di antara dua Jumaat.”
Tidak syak lagi bahawa surah al-Kahfi mempunyai kedudukan
yang agung, kerana di dalamnya terdapat tanda-tanda yang nyata, seperti kisah
Ashab al-Kahfi, kisah Musa bersama Khidir, dan kisah Zulqarnain, serta
pembinaannya akan tembok yang besar sebagai penghalang daripada Ya'juj dan
Ma'juj, dan pensabitan tentang kebangkitan dan pengumpulan, dan tiupan
sangkakala, serta penjelasan tentang orang-orang yang paling rugi amalannya,
iaitu mereka yang menyangka bahawa mereka berada di atas petunjuk sedangkan
mereka berada di atas kesesatan dan kebutaan.
Maka sewajarnya bagi setiap Muslim untuk bersungguh-sungguh
membaca surah ini, menghafalnya, dan mengulang-ulanginya, khususnya pada hari
terbaik terbitnya matahari, iaitu hari Jumaat.
4 - Melarikan diri daripada al-Dajjal, dan menjauh daripadanya,
dan yang terbaik adalah tinggal di Mekah dan Madinah, kerana telah dinyatakan
sebelum ini bahawa Dajjal tidak akan memasuki al-Haramain.
Maka sewajarnya bagi seorang Muslim apabila Dajjal keluar,
untuk menjauh daripadanya, kerana apa yang ada bersamanya berupa
syubhat-syubhat dan perkara-perkara luar biasa yang hebat yang Allah jadikan
berlaku di tangannya sebagai fitnah untuk manusia, kerana sesungguhnya seorang
lelaki datang kepadanya sedang dia menyangka pada dirinya ada keimanan dan
keteguhan, lalu dia mengikuti Dajjal. Kita memohon kepada Allah agar melindungi
kita dan seluruh kaum Muslimin daripada fitnahnya.
Imam Ahmad, Abu Daud, dan al-Hakim meriwayatkan daripada Abu
al-Dahma', beliau berkata: Aku mendengar 'Imran bin Husain menceritakan; beliau
berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi
wasallam bersabda:
مَنْ سَمِعَ بِالدَّجَّالِ فَلْيَنْأَ عَنْهُ، فَوَاللهِ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِيهِ وَهُوَ يَحْسِبُ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ، فَيَتَّبِعُهُ مِمَّا يَبْعَثُ بِهِ مِنَ الشُّبُهَاتِ، أَوْ لِمَا يَبْعَثُ بِهِ مِنَ الشُّبُهَات
“Sesiapa yang mendengar tentang Dajjal, maka hendaklah dia menjauh daripadanya. Demi Allah, sesungguhnya seorang lelaki akan datang kepadanya sedang dia menyangka bahawa dia seorang mukmin, lalu dia mengikutinya disebabkan syubhat-syubhat yang dibawanya, atau kerana syubhat-syubhat yang dibawanya.”
Sumber:
Asyrat al-Sa'ah – Yusuf bin Abdullah al-Wabil.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan