*Ini bukan tulisan asal saya. Saya cuma sebarkan sahaja.
Kelahiran
Imam
Muhammad Zahid al-Kauthari dilahirkan di desa Dozjah sekitar tiga batu dari arah
timur daerah Astanah, Turki pada 27 Syawal 1296 Hijriah/1878 Masihi. Gelar
al-Kauthari dinisbahkan kepada sebuah desa bernama Kauthari di daerah Dhuffah
yang merupakan wilayah al-Qauqaz,. Tetapi dalam riwayat lain, gelar tersebut
merupakan nisbah kepada salah satu nenek moyangnya.
Pendidikan
Beliau
mendapat pendidikan pertamanya ketika talaqqi bersama para ulama Dozjah kemudian
berpindah ke Astana pada tahun 1311H di Dar al-Hadith . Bermula di sinilah,
beliau mengenali ulama-ulama yang alim lagi bertakwa antaranya ialah Qadi Hasan
Afendi dan Musa al-Kazim. Tidak ketinggalan juga beliau talaqqi di masjid al-Fateh
bersama Syeikh Ibrahim Haqqi al-Uyain dan Syeikh Ali Zainal Abidin al-Alsuni.
Pada
tahun 1325H, beliau mendapat ijazah alamiah kerajaan Uthmaniyah. Dengan
berbekal ijazah yang diperolehi, beliau mula berkerja sebagai salah seorang
tenaga pengajar di Jami` al-Fateh sampai berlakunya perang pada waktu itu. Pada
yang sama beliau bercita-cita ingin membuka cawangan ma’ahad di Qastumunie.
Maka beliau mengajar di Qastumunie selama 3 tahun. Namun beliau berada di
Qastumuaie tidak lama, beliau kembali ke Astanah dan mengajar di Dar
as-Syafaqah al-Islamiah .
Pada
waktu yang sama beliau telah mengambil peperiksaan khas untuk jawatan `Wakil
ad-Dars`. Untuk pengetahuan, pada waktu pemerintah kerajaan Uthmaniyyah
terdapat tiga jawatan penting di dalam institusi agama iaitu (fatwa amini) – amin
fatwa, iaitu mufti kerajaan Uthmaniyyah. Kedua ialah ‘Wakil ad-Dars’ yang boleh
disamakan dengan jawatan Syiekh al-Azhar .Ketiga ialah ketua at-Tahqiqat
as-Syari’yyah iaitu Ketua Qadhi. Bermula sebagai tenaga pengajar di Dar
as-Syafaqah al-Islamiah kemudian beliau menjawat jawatan naib tenaga pengajar
di Ma’ahad Takhasus. Selepas itu beliau menjawat jawatan ‘Wakil ad-Dars ‘.
Selepas
nama beliau bersinar di kerajaan Uthmaniyyah, beliau telah meletakkan jawatan
tersebut dengan tujuan untuk pergi ke Mesir. Maka beliau pun berangkat ke Mesir
dengan menaiki kapal laut. Beliau sampai di Alexendria pada tahun 1341H
kemudian terus ke Kaherah. Di sinilah beliau sering berulang alik ke Damsyik
untuk mewakaf diri beliau kepada ilmu.
Alam
Rumahtangga
Imam
Muhammad Zahid al-Kauthari mengakhiri dunia bujangnya ketika berkerja sebagai
tenaga pengajar sebelum perang dunia pertama. Beliau telah dikurniakan empat
cahaya mata. Seorang lelaki dan tiga perempuan. Tetapi umur keempat-empat anak
beliau tidak panjang. Anak lelaki dan seorang perempuan beliau menemui ajal
ketika di Astanah lagi. Dua lagi anak perempuan beliau mati di Mesir. Begitu
juga isteri beliau telah pergi mendahului beliau.
Jihad
beliau Untuk Ilmu
Imam
Muhammad Zahid al-Kauthari menghabiskan seluruh hidupnya hanya untuk mengabdi
kepada ilmu. Ratusan kitab-kitab lama yang masih berupa tulisan tangan
dicetaknya tanpa sebarang keuntungan. Beliau menulis buku-buku yang sangat
berharga, yang tidak sedikit jumlahnya.
Selama
beliau mengabdikan hidupnya untuk ilmu dengan mengajar dan menulis, beliau
tidak pernah mengambil upah dari jerih payahnya. Beliau berkata, "apakah
upah ini sebanding dengan pahala dari Allah s.w.t kelak di akhirat."
Selama itu juga, harta yang beliau miliki menjadi semakin berkurangan, sehingga
ketika beliau sakit sewaktu di Mesir, beliau menolak pemberian bantuan dari
murid-muridnya yang kaya, dan memilih untuk menjual beberapa buah bukunya untuk
membeli ubat, serta bekerja di sebuah percetakan yang menterjemahkan buku-buku dari
bahasa Turki ke dalam bahasa Arab untuk mendapatkan wang. Allah s.w.t juga
telah memberikan cubaan-Nya yang lebih berat kepada beliau sehingga seluruh
anak keturunanya meninggal semasa hidupnya, dan isterinya sering sakit sehingga
pada akhirnya meninggal dunia.
Menurut
sebuah riwayat, Imam Muhammad Abu Zahrah pernah pergi bersama rakanya berkunjung
ke rumah Imam Muhammad Zahid al-Kauthari dengan tujuan untuk memintanya mengajar
di Fakulti Syariah Universiti Kaherah sebagai pensyarah ilmu fiqh dan Usul Fiqh,
akan tetapi beliau menolaknya berkali-kali, dengan alasan bahawasanya kesihatanya
sudah tidak memungkinkan lagi untuk beliau memegang tugas tersebut, apalagi kesihatan
isterinya juga sering tidak menentu.
Imam al-Kauthari bersama murid beliau, Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah |
Murid-muridnya
Ramai
sekali murid-murid yang datang berguru dengan beliau sewaktu Imam Muhammad
Zahid al-Kauthari tinggal di Turki mahupun di Mesir, lebih dari 300 orang murid
berguru kepadanya menimba ilmu-ilmu beliau dan sebahagian besar dari mereka
menjadi ulama-ulama yang meneruskan perjuangannya.
Kategori
murid-murid yang belajar kepadanya dapat dibahagikan kepada dua, iaitu fasa
sebelum berhijrah ke Mesir dan fasa setelah berhijrah ke Mesir.
Antara
murid-murid beliau pada fasa yang pertama adalah seperti Haji Jamal sl-Shouni (Syeikh
Masjid Bayazid di Istanbul, Turki), Husen Khairuddin (cucu Sultan Abdul Aziz al-Uthmani
), Syeikh Ali `Aq Shawi ( Mufti Andarmah,Istanbul ) dan sebagainya.
Antara
murid-murid beliau pada fasa yang kedua adalah Syeikh Ahmad al-Khairy,
pengarang kitab Tarikh al-Kauthari (m. 1967), Husamuddin al-Qudsi (1906-1979),
Husen bin Ismail at-Tha`i, dan murid beliau yang paling terkenal sekali ialah Syeikh
Abdul Fattah Abu Ghuddah (m. 1999) , seorang syeikh muhaqqiqin terkenal dari
daerah Halab, Syria.
Karya-karyanya
Syeikh
Zahid al-Kauthari adalah seorang alim dalam pelbagai bidang ilmu. Boleh
dikatakan penulisan beliau merangkumi semua cabang ilmu agama. Akan tetapi
antara penulisan beliau yang begitu menonjol sehingga beliau dikenali ialah
penulisan beliau dalam ilmu hadith, fiqh Hanafi dan Aqidah.
Penulisan
beliau bolehlah kita bahagikan kepada dua bahagian. Pertama ialah penulisan
beliau sebelum berhijrah dari Astanah ke Mesir. Antara penulisan beliau ialah:
1.
Al-Jawab Al-Wafi fi Rad a’la al-Wai’dz al-Aufie
2.
Tafrih al-Bal bihilli Tarikh Ibn Kamal.
3.
Tarwid al-Qorihan bi Mawazin al-Sohihah fi al-Mantiq.
4.
Al-Fawaid Al-Kafiah fi al-Aa’rud wa al-Qofiah.
5.
Ibda Wujuh at-Ta’adie fi Kamil Ibn A’diy.
6.
Naqd Kitab ad-Du’afa lil Uqailie.
7.
Tadrid al-Wasif a’la Qawaid at-Tasrif.
8.
Tadrid at-Tullab a`la Qawaid al-I`rab
9.
At-Ta`qib al-Hasis lima yanfini Ibn Taimiyyah min al-Hadith
10.
Al-Madkhal am li Ulum al-Quran
Kebanyakkan
penulisan beliau pada waktu ini tidak dicetak dan ianya didapati melalui
makhtutat (manuskrip tulisan tangan) beliau. Jika dicetak pun hanya boleh
didapati di Turki sahaja.
Bahagian
kedua pula, ialah penulisan beliau sewaktu berada di Mesir. Penulisan beliau pada
bahagian kedua ini banyak dicetak dan banyak terdapat di Mesir yang dikenali
dengan Thurath al-Kauthari. Penulisan beliau seperti berikut :
1.
Al-Isyfad fi Ahkam at-Thalaq
2.
Bulugh al-Amani fi Sirah al-Imam Muhamad bin al-Hasan as-Syaibani
3.
At-Tahrir al-Wajiz firma Yabtaghihi al-Mustajiz
4.
Ta`nib al-Khotib a`la ma Saqohu fi Turjumah Abi Hanifah min al-Akazib
5.
Aqum al-Masalik fi Bahs Riwayah Malik ‘an Abi Hanifah wa Riwayah Abi Hanifah ‘an
Malik
6.
Tahzir al-Kholaf min Makhozi Udiyyah as-Salaf
7.
At-Tahrib bi Naqd at-Ta`nib
8.
Husnul Taqodie fi Sirah Abu Yusuf al-Qadhi
9.
Min ‘Ibr at-Tarikh
10.
Muhaq at-Tasassul fi Masalah at-Tawassul
Selain
beliau banyak menulis kitab-kitab ilmiah, beliau juga banyak mentahqiq
kitab-kitab turath, antaranya :
1.
Daf``u Syubhah at-Tasyhbih karya Ibn Jauzi
2.
Risalah Abi Daud as-Sijistani fi Wasfi Sunanih
3.
Tabyin Kazib al-Muftari Fi Ma Nusiba Ila
Imam al-Asy’ari karya Imam Ibnu ‘Asakir
4.
Al-Farqu Baina al-Firaq karya Imam Abdul al-Qahir al-Baghdadi
5.
At-Tanbih wa al-Rad ‘ala Ahli Ahwa wa al-Bida karya Imam Abi al-Hussaini al-Maltie
6.
Al-Intisar al-Mazhab Sahih karya Imam Ibn Jauzi
7.
Maratib al-Ijmak karya Imam Ibn Hazm
8.
Iktifar Muwatha karya Imam Daraqutni
9.
Al-Asma’ wa as-Sifat karya Imam al-Baihaqi
10.
Syarah Maqomah al-Hur al-‘Ain karya Nasywan al-Himyari
Pujian
Ulama
1. Al-Muallimi al-Yamani di dalam kitabnya Anwar al-Kasyifah menyifatkan Imam
al-Kauthari dengan panggilan ‘Allamah (yang sangat alim) yang luas ilmunya
berkenaan dengan kitab-kitab Hanafiyyah.
2.
Syeikh Muhamad Abu Zahrah menyatakan Syeikh Zahid adalah imam daripada para
imam Muslimin, yang alim, mampu merealisasikan sabda Nabi s.a.w (Ulamak adalah
pewaris Nabi ).
3.
Dr Muhammad Rejab al-Bayyumi - Dekan Kuliyyah al-Lughah al-Arabiyyah di Jamiah
al-Azhar, Mansurah. Beliau menyifatkan Imam al-Kauthari sebagai imam besar.
4.
Syeikh Muhammad Yusuf al-Banuri - Syeikh Hadith bi Dar al-Ulum al-Islamiah di
Paskistan. Mensifatkan Imam al-Kauthari sebagai muhaqqiq al-asr, al-Jahbiz
an-Naqd al-Bahhasah al-Khobir dan pelbagai pujian.
Wafatnya
Imam
Muhammad Zahid al-Kauthari wafat disebabkan oleh beberapa penyakit iaitu darah
tinggi dan kencing manis. Penglihatan beliau pun di waktu itu mula lemah, namun
beliau masih mampu untuk berpuasa di siang hari walaupun beliau ternyata amat
lemah. Semangat cintakan ilmu yang terbentuk di dalam peribadi beliau tidak
pernah menyekat beliau dari menjawab pesoalan-persoalan yang ditujukan kepada
beliau meskipun terlantar di atas katil sakit.
Akhirnya
pada tanggal 19 Zulkaedah 1371H/1953M, ketika berusia 75 tahun beliau berpulang
ke hadrat Ilahi, diiringi rasa sedih para ulama dan umat Islam pada masa itu.
Solat jenazah beliau kemudian dipimpin oleh seorang ulama besar bahasa Arab di
Mesir, Syeikh Abu al-Jalil Isa. Beliau dikebumikan di perkuburan yang
berdekatan dengan kubur Imam asy-Syafie.
Kesungguhan
Imam Muhammad Zahid al-Kauthari memelihara periwayatan hadith
Imam
Syeikh Muhammad Zahid al-Kawthari bukan sahaja seorang yang alim dalam bidang
fiqh, usul dan akidah, bahkan beliau juga seorang yang alim dalam bidang hadis.
Kitab sanadnya, al-Tahrir al-Wajiz yang ditahkik oleh al-‘Allamah Syeikh ‘Abd
al-Fattah Abu Ghuddah adalah antara bukti kenyataan ini.
Ada
satu kisah tentang Syeikh Muhammad Zahid al-Kawthari yang sudah lama ingin saya
kongsikan kerana di dalamnya mengandungi satu iktibar yang boleh kita
renungkan. Iaitu suatu gambaran tentang kesungguhan dalam memastikan
persambungan tradisi periwayatan hadis dalam satu situasi zaman di mana para
pelajar dan para ilmuwan di al-Azhar, Mesir pada masa itu sudah tidak menganggapnya
sebagai sesuatu yang penting. Tradisi periwayatan hadis pada waktu itu sudah
kurang popular, tidak lagi sepertimana di zaman-zaman sebelumnya.
Syeikh
Dr. Muhammad Rajab al-Bayyumi (1923-2011) pernah menceritakan pengalamannya
bersama ‘Allamah al-Syam Syeikh ‘Abd al-Qadir al-Maghribi (1868-1956), murid
Muhaddith al-Syam Syeikh Badr al-Din al-Hasani dan salah seorang sahabat Syeikh
Muhammad ‘Abduh, yang pernah membawanya ke suatu majlis ilmu khas.
Syeikh
‘Abd al-Qadir al-Maghribi telah mengajaknya untuk berziarah ke rumah seorang
alim besar. Maka, makluman tersebut amat menggembirakan Syeikh Rajab kerana
beliau akan dapat berpeluang untuk bertemu salah seorang dari tokoh-tokoh ulama
besar pada masa itu.
Cerita
Syeikh Rajab, maka kereta mereka pun membelah dengan pantas jalan-jalan di
Kaherah, melalui ‘Abbasiyyah, Qubbah, Zaytun dan Matariyyah sehinggalah mereka
sampai ke ‘Azbah al-Nakhl yang pada masa itu hanya sebuah kampung kecil sebelum
berkembang di situ kawasan perumahan penduduk dengan begitu pesat kemudiannya.
Syeikh
al-Maghribi pun meminta pemandu kereta berhenti di hadapan sebuah bangunan
kecil. Mereka kemudian menuju ke pintunya, dan Syeikh al-Maghribi pun
membukanya dengan perlahan. Setelah itu, mereka menuju ke sebuah bilik di
tingkat pertama, dan beliau pun mengetuk pintunya secara perlahan dengan jari
seperti orang yang sedang meminta izin. Seterusnya beliau pun masuk, dan saya
hanya mengekori di belakangnya.
Maka
kami menemui seorang alim yang disegani sedang duduk bersila di atas sebuah
kerusi empat segi. Di hadapannya pula, ada seorang alim yang disegani juga
sedang duduk di atas lantai. Beliau memegang sebuah nuskhah kitab al-Muwatta’
karangan Imam Malik sambil membaca isinya dengan penuh rasa hormat. Lantas
Syeikh al-Maghribi pun duduk dengan penuh khusyuk di belakang alim yang membaca
tersebut, dan beliau juga meminta saya duduk. Maka saya pun duduk di
sebelahnya. Dan kami hanya mendengar bacaan alim berkenaan.
Namun,
saya berada dalam perasaan bingung dan hairan, kerana majlis tersebut hanyalah
majlis mendengar, dan syeikh alim yang mengepalai itu pula hanya diam tanpa
bercakap apa-apa. Malah tidak kelihatan pada mereka berdua pun sebarang reaksi
di atas kehadiran dua orang tetamu di situ. Di mana si pembaca hanya terus membaca,
manakala si pendengar hanya diam membisu. Sehinggalah berlalu hampir satu jam,
akhirnya si pembaca pun bangun, lalu berjabat tangan dengan syeikh yang sedang
duduk. Seterusnya beliau menuju pula kepada kami, lalu berjabat tangan dengan
Syeikh al-Maghribi dengan penuh rasa kasih, serta berjabat tangan dengan saya
pula dengan penuh mesra.
Kemudian
kami semua menuju kepada syeikh besar tadi, lalu si pembaca dan Syeikh
al-Maghribi mengucup tangannya dengan penuh rasa hormat. Maka saya pun hanya
mengikut perbuatan mereka itu. Namun begitu, saya tidak faham apa-apa tentang
apa yang sedang saya saksikan.
Apabila
tibanya waktu pulang, saya terus menemani Syeikh al-Maghribi dalam keadaan
kehairanan dan rasa takjub. Dan beliau perasan dengan persoalan yang menyelubungi
benak saya itu.
Lalu
beliau bertanya, “Tidakkah kamu kenal tuan alim besar Syeikh Yusuf al-Dijwi
[al-Maliki] (1870 - 1946), salah seorang anggota Jemaah Ulama Besar al-Azhar,
dialah orang yang hanya mendengar tadi. Dan tidakkah pula kamu kenal alim besar
Syeikh Muhammad Zahid al-Kawthari [al-Hanafi] (1879 - 1952), wakil Ulama Islam
dalam era Khilafah ‘Uthmaniyyah, dialah orang yang membaca tadi. Dan majlis itu
mempunyai satu tujuan bermakna, di mana rantaian periwayatan kitab al-Muwatta’
dari Imam Malik tidak pernah terputus hinggalah ke hari ini, di mana golongan
khalaf berterusan meriwayatkannya dari golongan salaf sehinggalah bersambung
dengan Imam Malik...”
Setelah
mendengar penjelasan Syeikh al-Maghribi yang panjang lebar, Syeikh Rajab yang
masih muda pun berasa ingin memperolehi ijazah al-Muwatta’ dari Syeikh Yusuf
al-Dijwi, namun Syeikh al-Maghribi berkata setelah memaklumkan mereka hadir
hanya untuk mengambil barakah sahaja, katanya:
“Itu
satu keinginan yang baik. Akan tetapi ia agak sukar ditunaikan bersama Syeikh
Yusuf al-Dijwi kerana beliau tidak akan berjabat tangan untuk ijazah melainkan
dengan orang yang membaca kitab al-Muwatta’ secara lengkap tanpa terkurang satu
huruf pun. Sedangkan beliau sedang sakit, dan tidak mungkin beliau akan memulakan
semula majlis periwayatan untuk sesiapa pun lagi selepas Syeikh Muhammad Zahid
al-Kawthari. Ini kerana beliau adalah sahabatnya yang paling dihormati, dan
beliau telah memintanya untuk membaca, lantaran itu Syeikh Yusuf al-Dijwi
terpaksa menerimanya, sedangkan sakit beliau menghalangnya untuk duduk
berterusan selama berjam-jam melainkan dengan penuh rasa kesukaran...”.
(Sumber: Majalah al-Manhal, Julai-Ogos 1991)
Lihatlah
bagaimana kesungguhan para alim ulama ini berusaha mengekalkan kesinambungan
tradisi periwayatan hadis walaupun dalam keadaan usia yang kian meningkat dan
situasi kesihatan yang kurang baik. Tradisi sebegini sebenarnya melatih
kesabaran, sifat merendah diri, hormat menghormati, rasa cinta terhadap Nabi
s.a.w. dan segala adab yang baik.
Bagaimana
pula dengan kita pada hari ini?
Mudah-mudahan
tradisi periwayatan hadis sebegini akan kembali semula kegemilangannya
sepertimana di zaman-zaman para alim ulama dahulu, terutama dalam pusat-pusat
pengajian dan institusi-institusi pendidikan pada masa sekarang ini. Bukan
sekadar keberkatan yang kita cari – sepertimana yang didakwa oleh sesetengah
orang yang keliru – tetapi adalah hasil daripada majlis-majlis tersebut dalam
memelihara integriti ilmu, serta menerapkan adab-adab mulia dan nilai-nilai
tinggi dalam diri seseorang pelajar mahupun ilmuwan. Inilah yang telah
membentuk banyak sahsiah hebat dan ulama rabbani pada masa dahulu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan