Selasa, 17 Jun 2014

Syeikh Yusuf an-Nabhani


*Ini bukan tulisan asal saya. Saya cuma sebarkan sahaja.



Sebaik-baik biografi adalah biografi yang beliau telah  tulis sendiri di dalam bukunya Salawat ath- Thana’ a’la Sayyid al-Anbiya’ .

‘‘Aku merasakan elok aku menyebut sedikit sejarah hidupku secara ringkas,  tiada lain melainkan kerana mengikut jejak langkah beberapa Sohib al-Athbat umpama Syeikh Abdul Baqi al-Hanbali, maka aku berkata:  

Kelahirannya

Aku berkata: saya al-Faqir Yusuf bin Ismail bin Hasan bin Muhammad Nasir ad-Din al Nabhani.

Aku dilahirkan pada 1266H (1849M) di kampung Ijzim yang terletak di barat Palestin, jaraknya ke Baitul Maqdis kira-kira 3 marhalah.  Kini ia dikira sebagai salah satu kawasan dalam daerah Haifa yang merupakan jajahan Akka.      

Aku belajar membaca al-Quran dari ayahandaku. Sesungguhnya beliau adalah salah seorang Hafiz al-Quran yang mahir, yang sentiasa melazimi pembacaan al-Quran. Beliau mampu mengkhatamkan al-Quran 3 kali dalam seminggu.  

Pengembaraannya menuntut ilmu.
     
Selepas ayahandaku mengarahkanku untuk menghafal sebahagian matan-matan agama iaitu ketika umurku 17 tahun, beliau telah menghantar aku ke Mesir untuk menuntut ilmu di al-Jami’ al-Azhar. Maka aku telah memasukinya pada bulan Muharram tahun 1283H, dan aku telah menetap di sana selama 7 tahun. Selepas aku berhasil mempelajari segala yang ditaqdirkan Allah dari ilmu-ilmu Naqliah dan Aqliah,  aku telah pulang ke kampung halaman dengan perintah ayahanda pada tahun 1289H. Kemudian  aku menetap di Akka setahun untuk menyampaikan kuliah-kuliah ilmu. Kemudian aku diangkat menjadi naib qadhi di Qadhbah Jinin yang sekarang termasuk dalam kawasan Nablus, aku menetap disana setahun. 

Selepas itu, aku telah pergi ke Bandar Khilafah: Qustantiniah, dan disana aku menetap selama dua tahun setengah sebelum aku dilantik menjadi qadhi di sebuah tempat di wilayah Mausil namanya Kawa Sanjaq yang merupakan salah satu ibu negeri bangsa Kurdi. Dalam perjalanan ke sana aku  telah melalui Halab, Diyar Bakar, al Mausil dan Syahrazur. Ketika aku menziarahi al Mausil  aku sempat menziarahi Nabi Allah Yunus a.s. Di sana aku dapat merasakan kekhusyukan yang amat sangat, yang menunjukkan terhadap kebenaran wujudnya jasad Nabi Yunus a.s. yang mulia di dalamnya. Kemudian aku meninggalkannya selepas 15 bulan kerana kemarau yang telah berlaku di Iraq pada tahun 1296H, lalu  aku berangkat ke Baghdad dan aku tinggal disana tak sampai sebulan. Aku telah menziarahi penghulu-penghulu kami:

-    Musa al-Kazim

-    Imam al-A’zam Abu Hanifah 

-    Al-Ghauth Abdul Qadir  al-Jailani

-    Ma’ruf al-Kharkhi

-    Habib al-Ajami

-    Abu Bakar al-Syibli

-    Sirri al-Saqati

-    Al-Junaid al-Baghdadi

-    Abu an-Najib al-Suhrawardi

Dalam perjalanan ke Baghdad itu, aku telah melalui Samarra, di sana aku sempat menziarahi Saidina al Hasan al-A’skari, ayah bagi as-Sayyid Muhammad  al-Mahdi. 

Daripada Baghdad aku pulang ke Syam dengan melalui jalan Dir dan Tadamur yang mempunyai binaan-binaan purba yang mengajaibkan. Selepas menziarahi ayah bonda dan seluruh keluarga, aku bertolak ke Bandar Khilafah:  Qustantiniah iaitu pada tahun 1297H. Aku menetap kira-kira selama 2 tahun. Di sana aku mula menulis kitab : as-Syarf al-Muabbad Li Ali Muhammad s.a.w.

Selepas itu aku dilantik menjadi di ketua Mahkamah al-Jaza’ di Bandar al-Laziqiah yang merupakan bandar  yang terletak di persisiran pantai Syam, aku ke sana pada tahun 1300H dan menetap di sana lebih kurang 5 tahun.
   
Kemudian aku diangkat  menjadi ketua Mahkamah al Jaza’ di al-Quds as-Syarif (Palestin.) Di sana aku telah bertemu dengan Sayyidi Syeikh Hasan Abi Halawah al-Izzi  yang merupakan seorang wali Allah yang mempunyai banyak karamat. Dengan pertemuan ini aku telah mendapat keberkatannya. Beliau  juga sering berlemah lembut denganku dan mendoakan untukku. Beliau telah mentalkinkanku Tarekat al-Qadiriah serta beberapa wirid-wirid dan zikir-zikir. Di antaranya sighah Selawat Penghapus  Kesusahan iaitu: 

 عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ حَبِيْبِ اَلْمَحْبُوبِ شَافِي اَلْعِلَلِ وَمَفَرِّجِ اَلْكُرَبِ  اَللّهُمَّ صَلِّ

Terjemahan:

“Rahmatilah penghulu kami Muhammad, kekasih yang dikasihi, penyembuh segala penyakit dan pelapang bagi kesempitan.”

Aku telah mencubanya, dan ia benar-benar mujarab!

Tidak sampai setahun, aku telah dinaikkan jawatan menjadi ketua Mahkamah al-Huquq di Beirut.  Aku tiba di sana pada bulan Rajab 1305H dan aku terus tinggal di sana hingga kini. Di sana juga aku dikurniakan Allah beberapa orang cahaya mata iaitu Muhammad,Syamsuddin, Fatimah dan Aisyah.  Kemudian Allah telah mengurniakan rezeki untukku mengerjakan haji di Bait al-Haram pada tahun 1310H. Ketika itu hari Arafah jatuh pada hari Jumaat, serta telah bertebaranlah waba’ hingga ia menjadi sebab keuzuranku untuk menziarahi  Rasulullah s.a.w. pada tahun tersebut. Aku memohon kepada Allah Ta’ala agar mengurniakanku dapat menziarahi Baginda dan duduk berhampiran Nabi s.a.w di dunia dan juga akhirat. 
   
Di sanalah juga aku menulis kesemua buku-buku karanganku dan sebahagian  besar daripadanya telah kucetak. Kitab tersebut telah banyak memberi  manfaat  dan telah diterima baik oleh masyarakat di segenap pelusuk dunia Islam. Semua itu berlaku hanya dengan kelebihan yang diberikan Alllah Ta’ala dan keberkatan kekasihnya yang teragung:  Rasulullah s.a.w.

Guru-gurunya.

Adapun syeikh-syeikhku yang aku mengambil ilmu daripada mereka di Jami’ al Azhar ketika aku di sana ialah :

Syeikh Muhammad ad-Damanhuri (wafat1285H).
Aku telah menghadiri kuliah-kuliahnya mengenai al-Ajrumiah dan Syarh Qatr (kedua-duanya adalah kitab Nahu Bahasa Arab) oleh Ibn Hisyam. Beliau juga telah meriwayatkan hadith Musalsal bil Awwaliyah, yang merupakan hadith pertama yang kudengari darinya.

Syeikh Ibrahim as-Saqqa.
Aku melaziminya selama 3 tahun. Aku menghadiri muhadharahnya tentang kitab at-Tahrir dan al-Minhaj iaitu kitab mengenai fekah asy-Syafi’e, beserta hasyiahnya karangan al-Syarqawi dan al-Bujairimi. Aku juga belajar darinya kitab asy-Syamail Imam al-Termizi pada bulan Ramadhan.    

Kedua-dua syeikh ini adalah daripada kawan rapat guru bagi kebanyakan guru-guruku al-Imam al-Allamah as-Syeikh Ibrahim al-Bajuri (wafat 1277H). Kesemuanya mengambil ilmu dari as-Syeikh Hasan al-Quwaisani, as-Syeikh Muhammad al-Fudholi, as-Syeikh Muhammad al-Amir al-Soghir dan tabaqatnya.

-    Syeikh Ahmad Radhi as-Syarqawi
-    Syeikh Soleh aj-Jiyawi
-    Syeikh Muhammad al-Asymawi.

Aku telah menghadiri kelas pengajian mereka bertiga yang menerangkan tentang Syarh Ibn al-Qasim atas Matan Abi Syuja’ dengan Hasyiah al-Barmawi.   

-    Syeikh Muhammad al-Anbabi, Syeikh al-Jami’ al-Azhar.
Aku menghadiri kelasnya tentang kitab Syarh Ibn al-Qasim yang sama dengan yang lepas, serta Syarah al-Khotib as-Syarbini atas Matan Abi  Syuja’, Hasyiah al-Amir ala Syarh al-Malawi ala as-Samarqandiah dan Hasyiah Syeikhnya Syeikh Ibrahim al-Bajuri atas Burdah al-Imam al Busairi tentang puji-pujian ke atas Rasulullah s.a.w.  

-    Syeikh Abdul Rahman al-Syarbini.
Aku mengadiri pengajarannya tentang Syarh al-Khatib atas Matan Abi Syuja’.

-    Syeikh Ibrahim az-Zarru al-Khalili.
Aku menghadiri kelas-kelasnya tentang Hasyiah syeikhnya al-Bajuri atas Jauharah al-Tauhid dan Syarh Ibn Aqil atas Alfiyyah Ibn Malik dengan Hasyiah as-Sujai’e.

-     Syeikh Mustafa al-Asyraqi. 
Aku telah menghadiri kuliahnya tentang al-Jami’ as-Soghir karangan al-Hafiz as-Suyuti.

 -    Syeikh Ahmad al-Ajhuri ad-Dharir.
Aku mengikuti kelasnya mengenai Tafsir al-Jalalain dengan Hasyiah al-Jamal, serta Hasyiah al-Amir ‘ala Syarh al-Malawi ala as-Samarqandiah.     

-    Syeikh Abdul Hadi al-Abyari.
Aku  menghadiri kuliahnya dalam pengajian Sahih al-Bukhari dan Maqamat al-Hariri serta Hasyiah syeikh kami ad-Damanhuri as-Sughra ‘ala Matan al-Kafi tentang ilmu arudh dan qawafi.

-    Syeikh Abdul Latif al-Khalili.
Aku menghadiri kelasnya dalam pengajian kitab Hasyiah al-Bajuri ala al-Jauharah at-Tauhid.

-    Syeikh Ahmad al-Babi.
Nisbah kepada al-Bab, iaitu salah satu kawasan di Halab (Syria). Aku telah bertalaqqi darinya kitab Syarh al Qatr bi Hasyiah as-Suja’ie dan Syarh as-Syuzur bi Hasyiah al-Amir. 

 Kesemua dari awal hingga Syeikh Ahmad tadi adalah ulama Mazhab asy-Syafie. 

..................

-    Syeikh Abdul Qadir ar-Rafii’e, syeikh serambi al-Syawam.
Aku menghadiri  kuliahnya bermula juzuk kedua dari Hasyiah Ibn Abidin ala ad-Dur al-Mukhtar.

-    Adiknya  Syeikh Umar ar-Rafi’e.
Aku menghadiri pengajian kitab Hasyiah al-Bajuri ala as-Samarqandiah.

-    Syeikh Syarif al-Halabi.
Aku menghadiri kelasnya dalam Syarh al-Azhariah bi Hasyiah al-Ator.

-    Syeikh Masu’d al-Nabulusi.
Aku mengikuti kelasnya tentang kitab Syarh ad-Dur al-Mukhtar.

-    Syeikh Fakhr ad-Din al-Yaniyyah Wi.
Aku telah menghadiri kelasnya  dalam Syarh al-Jami ala al-Kafiah.

Kesemua ulama tadi pula ialah ulama Mazhab Hanafi.

.................. 

-    Syeikh Hasan al-Adawi. 
Aku telah mengikuti kuliahnya dalam pengajian Sahih al-Bukhari dan al-Arbain an- Nawawiah. 

-    Syeikh Hasan at-Towil.
Aku  menghadiri kuliahnya  dalam pengajian Syarh al-Azhariah bi Hasyiah al-Ator, Syarh al-Syuzur bi Hasyiah  al-Amir dan Qalaid al-Aqyan karangan al-Fatah bin Khaqan; dahulu beliau mengajarnya di rumahnya tetapi ia tidak sempat dikhatamkan.

-    Syeikh Muhammad al-Basyuni. 
Aku telah menghadiri pengajarannya tentang kitab Hasyiah as-Sobban ala al-Malawi ala Sullam al-Mantiq.

-    Syeikh Muhammad ar-Rubi.
Aku telah menghadiri pengajarannya tentang kitab Syarh al-Asymuni ala Alfiyah bi  Hasyiah as-Sobban.

-    Syeikh Muhammad al-Hamidi.
Aku telah menghadiri pengajarannya tentang kitab Mukhtasar al-Bukhari karangan Ibnu Abi  Jamrah dengan Hasyiah al-Syinwani dan Syarh as-Syeikh Khalid ala al-Ajrumiah bi Hasyiah Abi al-Nuja.

Kesemua ulama tadi bermazhab Maliki .

.................

-    Syeikh Yusuf al-Barqawi al-Hanbali, syeikh serambi al-Hanabilah.
Aku menghadiri kuliahnya tentang al-Ajrumiah. Beliau adalah Syeikh pertama yang aku ambil manfaat daripadanya. 

Moga-moga Allah memanfaatkan aku dengan berkat keseluruhan mereka semua dan mengumpulkan aku di dalam kumpulan mereka di bawah panji Sayyid al-Mursalin Nabi Muhammad s.a.w. 

 Buku-buku karangannya

Ada pun karanganku iaitu:

1)    Al-Anwar al Muhammadiah Mukhtasar al -Mawahib al-Ladunniah.

2)    As-Syarf al-Muabbad li Ali Muhammad.

3)    Wasail Wusul ila Syamail ar-Rasul.



4)    Al-Ahadith al-Arbain fi Fadhail Sayyid al-Mursalin.

5)    Al-Ahadith al-Arbain min Amthal Afsoh al-Alamin.

6)    Afdhal as-Salawat ala Sayyid as-Sadaat.



7)    Saadah ad-Darain fi  al-Solat ala Sayyid al-Kaunain.



8)    Salawat ath-Thana’ ala Sayyid al-Anbiya’.

9)    Hujjatullah ala al-A’lamin fi Mu’jizah Sayyid al-Mursalin .

10)      Al-Hamziah al-Alfiyah yang dinamakan Taybah al-Gharra’ fi Madhi Sayyid al-Anbiya’.

11)    Saadah al-Maad fi Muwazanah Banat Sua’d.

12)    Al-Nazam al-Badi’ fi Maulid as-Syafi’

13)    Al-Qaul al-Haq fi Madhi Sayyid al-Khalq

14)    Khulasaah al-Kalam fi Tarjih Din al-Islam.

15)    Risalah fi Mithal an-Na’li as-Syarif 

16)    Jami' Karamat al-Auliya'


17)    Riyad al-Jannah fi Azkar al-Kitab wa as-Sunnah


18)    Syawahid al-Haq fi al-Istighasah bi Sayyid al-Khalq



Kesemua kitab  ini telah dicetak. 

Moga-moga Alllah menolongku dalam menyempurnakannya dan penyebarannya dalam sebaik-baik keadaan yang diredhaiNya.’’  

Selesai kalam Syeikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani.

………………………………..

 Hari-hari akhir beliau.

Apabila beliau bersara dari jawatannya beliau memutuskan dirinya dari kebendaan duniawi ke arah ibadat Penciptanya serta penulisan. Kemudian beliau bermusafir ke Madinah al-Munawwarah dan menetap di sana seketika. Kemudian beliau pulang ke Beirut di mana beliau menghembuskan nafas terakhir pada bulan Ramadhan tahun 1350H (1933M).                          



6 ulasan:

  1. assalamualaikum..
    mau tanya, dimanakah saya bisa mendapatkan kitab Wasail Wusul ila Syamail ar-Rasul karya beliau? syukran

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam, kalau dalam bahasa Arabnya, boleh didownload disini:

      http://ia310829.us.archive.org/3/items/wasilalwulilsh00nabhuoft/wasilalwulilsh00nabhuoft.pdf

      Terjemahan bahasa Melayu Indonesia saya tidak pasti mahu didapatkan dimana, tetapi sudah ada yang menterjemahkannya.

      Padam
    2. Kalau dalam bahasa Indonesia, gambar kitabnya boleh dilihat di sini:

      http://4.bp.blogspot.com/-YGjgurIVKzE/TnmsEWk0HsI/AAAAAAAAFkE/Usj4nXt7eAE/s1600/scan0011.jpg

      Padam
  2. Assalaamualaikum
    Izin copas ya Min, buat beberapa referensi

    Saya sedang memposting DOWNLOAD KITAB KITAB KARYA SYAIKH YUSUSF AN-NABHANI
    Mampir ya di Info Santri

    BalasPadam
  3. di antara 18 kitab tersebut.kitab apa saja yg udah d cetak dngn terjemah..dan dmna bisa d beli.trimakasih

    BalasPadam