Isnin, 5 Oktober 2015

Kelebihan Selawat Tafrijiyyah


Al-Imam Yusuf al-Nabhani rahimahullah berkata[1]:

Selawat al-Tafrijiyyah ini disebutkan oleh al-Syeikh al-‘Arif Muhammad Haqqi Afendi al-Nazili dalam kitab Khazinah al-Asrar.

Dan dinukilkan daripada al-Imam al-Qurtubi, bahawa sesiapa yang melazimi membaca selawat ini setiap hari sebanyak 141 kali atau lebih daripada itu Allah akan menjauhkan kebimbangan dan kesedihannya, menghilangkan penderitaannya dan mudarat padanya, memudahkan urusannya, dicahayakan hatinya, ditinggikan darjatnya, dielokkan keadaannya, diluaskan rezekinya, dibukakan dan ditambahkan baginya pintu-pintu kebaikan dan kebajikan, kata-katanya akan dipatuhi jika dia seorang pemimpin, diamankan daripada terkena malapertaka dan teruknya musibah kelaparan dan kefakiran dan dicampakan rasa sayang dalam hati orang kepadanya. Dan tidaklah apabila dia meminta sesuatu daripada Allah kecuali Allah akan memberinya dan seseorang itu tidak mendapat faedah ini kecuali apabila berkekalan dia melazimi selawat ini. Selawat ini merupakan khazanah daripada khazanah-khazanah milik Allah, Allah akan membukakakan (khazanah tersebut) bagi sesiapa yang melazimi selawat ini daripada kalangan hamba-Nya dan menyampaikannya (hamba tersebut) dengan sebab selawat ini kepada apa yang dikehendaki oleh Allah.  

al-Syeikh al-‘Arif Muhammad Haqqi Afendi al-Nazili berkata lagi di bahagian yang lain dalam kitab tersebut:

Di antara selawat yang mujarab ialah selawat al-Tafrijiyyah al-Qurtubiyyah. Selawat ini disebut di sisi orang-orang Maghribi sebagai selawat al-Nariyyah kerana mereka apabila ingin menghasilkan sesuatu yang diingini atau menolak sesuatu yang menakutkan, maka mereka berhimpun dalam satu majlis dan membaca selawat ini sebanyak 4444 kali. Maka mereka mendapat apa yang diinginkan dengan segera. Selawat ini disebutkan di sisi Ahli Asrar (ahli tasawuf): Kunci lautan khazanah untuk memperolehi apa yang diingini oleh hamba (Allah), iaitu selawat ini:

اللَّهُمَّ صلِّ الصَّلاة الكاملة، وسلِّم السَّلام التامَّ على محمَّد....sehingga akhir

Demikian, telah mengijazahkan kepada saya (Yusuf al-Nabhani) al-Syeikh Muhammad al-Sanusi di Bukit Abi Qubais, kemudian al-Syeikh al-Maghribi kemudian al-Syeikh al-Sayyid Zain Makki radiallahu ‘anhum.

Al-Sanusi telah menambah (kalimat):
في كلِّ لمحة ونفَسٍ بعددَ كلِّ معلوم لك.

Dan beliau (al-Sanusi) berkata:

“Sesiapa yang melaziminya setiap hari sebanyak 11 kali, seolah-olah selawat ini menurunkan rezeki daripada langit dan menumbuhkannya daripada bumi.”

Al-Imam al-Dainawari berkata:

“Sesiapa yang membaca selawat ini selepas setiap kali solat sebanyak 11 kali dan mengambilnya sebagai wirid, tidak akan putus rezekinya dan akan mencapai martabat yang tinggi dan kerajaan yang kaya-raya. Dan sesiapa yang mengekalinya selepas solat Subuh setiap hari sebanyak 41 kali, maka dia akan mendapat keinginannya juga. Sesiapa yang mengekalinya setiap hari 100 kali, maka dia akan menghasilkan apa yang diingininnya dan mencapai tujuan melebihi apa yang dikehendakinya. Sesiapa yang mengekali membacanya sebanyak bilangan para rasul ‘alaihi al-salam iaitu 313 kali, akan tersingkap segala rahsia, maka sesungguhya dia dapat melihat apa yang diingininya. Sesiapa yang mengekali membacanya setiap hari sebanyak 1000 kali, maka baginya apa yang tidak dapat disifatkan oleh orang yang mensifatkan, sesuatu yang tidak pernah dilihat oleh mata, sesuatu yang tidak pernah didengari oleh telinga dan sesuatu yang tidak pernah terlintas dalam hati seorang manusia (yakni akan mendapat ganjaran yang tidak mampu dibayangkan oleh manusia).”

Al-Imam al-Qurtubi berkata:

“Sesiapa yang ingin menghasilkan sesuatu perkara yang penting lagi besar atau untuk menolak bala yang berterusan maka bacalah selawat al-Tafrijiyyah ini dan bertawasullah dengan selawat ini kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam yang mempunyai akhlak yang agung sebanyak 4444 kali, maka sesungguhnya Allah akan membantu mendapatkan keinginan dan permintaannya berdasarkan niatnya. 

Demikian telah disebutkan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani keistimewaan bilangan ini. Maka sesungguhnya jumlah yang banyak merupakan sebab kepada keberkesanan sesuatu.”

Tamat. Seluruh nukilan tersebut daripada kitab Khazinah al-Asrar.



[1] Afdhal al-Salawat ‘Ala Sayyid al-Sadat, ms.159, cetakan Dar al-Kutub al-Islamiyyah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan