Jumaat, 19 Januari 2018

Bagaimana Ahli Hadis Menyelidik Perawi Hadis?


1- Melihat kepada hal ehwal perawi dari segi menjaga ketaatan dan menjauhi maksiat serta bertanya kepada orang yang mengetahui tentang hal perawi tersebut. 

Kata al-Hasan bin Soleh bin Hayy:

“Kami jika ingin menulis (hadis) daripada seseorang, kami akan bertanya tentangnya sehingga dikatakan, adakah kamu ingin mengahwininya?”

[Al-Kifayah Fi ‘Ilm al-Riwayah, al-Khatib al-Baghdadi, hlm. 93, c: Dairah al-Ma’arif al-‘Uthmaniyyah]

2 – Jika seorang perawi meriwayatkan hadis daripada seorang syeikh yang masih hidup, akan ditanya kepada syeikh tersebut tentang hadis tersebut.

Kata Syu’bah bin al-Hajjaj:

“Kata al-Hasan bin ‘Umarah: Telah menceritakan kepadaku al-Hakam (bin ‘Utaibah) daripada Yahya al-Jazzar daripada Ali (bin Abi Thalib) tujuh buah hadis. 

Aku (Syu’bah) berkata: Aku bertanya kepada al-Hakam tentang hadis-hadis tersebut, lalu beliau menjawab: Aku tak pernah dengar tentangnya sedikit pun.” 

[Tarikh Baghdad (8/326), al-Khatib al-Baghdadi, tahqiq: Dr Basyar ‘Awad Ma’ruf]

3 - Jika seorang perawi meriwayatkan hadis daripada seorang syeikh yang telah meninggal dunia, akan ditanya kepada perawi tersebut: Bilakan kamu dilahirkan? Bilakah kamu bertemu dengan syeikh tersebut? Di mana kamu bertemu dengannya? 

Kemudian akan dibuat perbandingan apa yang dijawab oleh perawi tersebut dengan maklumat yang telah dihafal berkenaan syeikh tersebut dari segi tarikh kewafatan syeikh tersebut, tempat tinggalnya dan  sejarah-sejarah perpindahannya ke tempat lain.

 Misalnya sebagaimana yang berlaku kepada Ghufair bin Ma’dan. Beliau bertemu dengan ‘Umar bin Musa bin Wajih yang dikatakan meriwayatkan hadis daripada Khalid bin Mi’dan.

Kata Ghufair: “Aku bertanya kepada ‘Umar bin Musa bin Wajih: Tahun bilakah kamu bertemu dengannya (Khalid bin Mi’dan)?” 

Dia menjawab: “Pada tahun 108 (Hijrah), sewaktu peperangan di Armenia.”

Aku lalu berkata: “Takutlah Allah, wahai syeikh. Jangan menipu. Khalid meninggal dunia pada 104 (Hijrah). Aku ingin beritahu kamu lagi. Dia tidak pernah langsung menyertai peperangan di Armenia. Dia tidak pernah menyertai peperangan kecuali sewaktu menentang Rom.”

[Al-Jarh Wa al-Ta’dil (6/133), Ibnu Abi Hatim, c: Dairah al-Ma’arif al-‘Uthmaniyyah]

4 - Jika seorang perawi mendengar hadis-hadis daripada para syeikh dan syeikh-syeikh tersebut telah meninggal dunia, akan dipertimbangkan hadis-hadis perawi tersebut berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh perawi-perawi yang thiqah daripada syeikh tersebut untuk melihat:

(i) Adakah perawi tersebut bersendirian dalam meriwayatkan sesuatu hadis atau (ii) dia berselisih dengan perawi-perawi yang lain atau (iii) dia menambah atau mengurangkan kandungan sesuatu hadis.

Kamu akan dapati para imam hadis akan berkata ketika mengkritik perawi:

(i) Dia bersendirian meriwayatkan hadis daripada perawi-perawi thiqah yang tidak ditemui sokongan bagi hadisnya.

(ii) Pada hadisnya terdapat unsur hadis mungkar.

(iii) Dia melakukan kesilapan dan bercanggah dengan perawi-perawi yang thiqah.

5 – Dengar daripada perawi tersebut beberapa buah hadis lalu dihafal atau ditulis hadis tersebut. Kemudian tanya semula tentang hadis-hadis tersebut selepas beberapa ketika. 

Kadang kala, sengaja diulang-ulang soalan beberapa kali untuk melihat, adakah dia mengubah atau menukar atau menambah atau mengurangkan isi kandungan hadis tersebut.

Sebahagian pemimpin memanggil Abu Hurairah dan meminta beliau untuk menyampaikan hadis. Pemimpin tersebut menyembunyikan seorang tukang tulis supaya tidak dilihat oleh Abu Hurairah. Ketika Abu Hurairah menyampaikan hadis, tukang tulis tersebut menulis hadis-hadis tersebut.

Selepas setahun, pemimpin tersebut memanggil semula Abu Hurairah untuk menyampaikan semula hadis-hadis tersebut sambil tukang tulis tersebut melihat catatannya. Didapati tiada yang bertambah dan tiada yang kurang. 

Sumber:

Fawaid Wa Qawa’id Fi al-Jarh Wa al-Ta’dil, Abdul Rahman bin Yahya al-Mu’allimi, hlm. 126, c: Adhawa’ al-Salaf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan