Ahad, 25 Mac 2018

Pujian Ulama Terhadap Sunan al-Termizi


1 - Kata Abu Sulaiman al-Khattabi (m. 388H) dalam Ma’alim al-Sunan:

“Kitab Abu Isa juga adalah kitab yang baik.”

2 – Kata Abu Isma’il ‘Abdullah bin Muhammad al-Ansari (m. 481H):

“Kitabnya (al-Termizi) di sisiku lebih bermanfaat daripada kitab al-Bukhari dan Muslim kerana kitab al-Bukhari dan Muslim tidak akan ditemui faedah daripada keduanya kecuali orang yang mahir lagi alim. Kitab Abu Isa (al-Termizi) sampai faedahnya kepada setiap orang.”

[Syurut al-Aimmah al-Sittah oleh Muhammad bin Thahir al-Maqdisi]

3 -  Kata Abu al-Sa’adat al-Mubarak Ibnu al-‘Athir (m. 606H) dalam Jami’ al-Usul:

“Ianya adalah sebaik-baik kitab, paling banyak faedah, paling baik susunannya dan paling sedikit hadisnya yang berulang. Di dalamnya terdapat sesuatu yang tidak disebutkan dalam kitab lainnya iaitu tentang mazhab-mazhab dan bentuk-bentuk pendalilan, penjelasan jenis-jenis hadis iaitu sahih, hasan dan gharib. Di dalamnya ada jarh wa ta’dil dan di akhir kitabnya ada kitab al-‘Ilal yang menghimpunkan di dalamnya  faedah-faedah yang bagus yang tidak tersembunyi lagi kehebatannya bagi sesiapa yang mengkajinya.”

4 -  Kata ‘Izzudin ‘Ali bin al-Athir (m. 630H) dalam al-Kamil Fi al-Tarikh:

“Ia adalah sebaik-baik kitab.”

5 – Kata Ibnu Kathir (m. 774H) dalam al-Bidayah Wa al-Nihayah:

“Ia adalah salah satu daripada kutub al-sittah yang  dirujuk oleh para ulama di seluruh ufuk (bumi).”

6 – Kata al-Hafiz al-Zahabi (m. 748H) dalam Tarikh Islam:

“Kitab beliau, al-Jami’ menunjukkan kepakaran beliau dalam ilmu ini (ilmu hadis), ilmu fiqh dan khilaf ulama.”

Kata beliau lagi dalam Siyar A’lam al-Nubala’:

“Dalam al-Jami’ (al-Termizi) ilmu yang bermanfaat, faedah yang banyak dan permasalah-permasalahan yang utama. Ia adalah salah satu usul Islam.”

7 – Kata Ibrahim al-Bajuri (m. 1277H) dalam al-Mawahib al-Ladunniyyah:

“Baginya (al-Termizi) penulisan yang banyak lagi sangat bagus, apatah lagi kitab Jami’-nya yang menghimpunkan faedah-faedah hadis dan fiqh, mazhab-mazhab ulama salaf dan khalaf. Ianya mencukupi bagi para mujtahid dan para muqallid.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan