Ahad, 4 Mac 2018

Istilah Ilmu Hadith 2: Sanadnya Kelam (إِسْنَادُهُ مُظْلِمٌ)


Istilah ini digunakan oleh sesetengah imam hadith seperti Yahya bin Ma’in, Ibnu ‘Adi, al-Hafiz al-Zahabi dan selain mereka. Maksud istilah ini adalah dalam sanadnya ada perawi-perawi majhul yang tidak diketahui (hal ehwalnya).

[Mu'jam al-Mustholahat al-Hadithiyyah, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri, hlm. 118, c: Dar Ibnu Kathir]

Contoh:

1 - التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ...

“Orang yang bertaubat daripada dosa seumpama orang yang tiada dosa padanya...”

Riwayat Ibnu Abi al-Dunya (m. 281H) dalam al-Taubah [Mausu’ah Ibnu Abi al-Dunya, (2/181), no. 83] dan al-Baihaqi (m. 458H) dalam Syu’ab al-Iman [(9/362), no. 6780] daripada hadith Ibnu ‘Abbas secara marfu’.

Kata al-Hafiz al-Zahabi dalam Tanqih al-Tahqiq(2/259):

إِسْنَاده مظلم.

“Sanadnya kelam.”

Kata al-Hafiz al-Sakhawi (m. 902H) dalam al-Maqasid al-Hasanah (1/249):

وسنده ضعيف، فيه من لا يعرف

“Sanadnya daif. Dalam sanadnya ada perawi yang tidak dikenali.”


2 - مَنْ حَفِظَ عَلَى أُمَّتِي حَدِيثًا وَاحِدًا كَانَ لَهُ أَجْرُ أَحَدٍ وَسَبْعِينَ نَبِيًّا صِدِّيقًا

“Sesiapa yang menyampaikan kepada umatku satu hadis, baginya pahala 71 orang nabi yang benar.”

Hadis ini diriwayatkan oleh al-Hafiz al-Zahabi dalam Tazkirah al-Huffaz (4/1239) melalui jalur perawi Muhammad bin Rizam daripada hadis Ibnu ‘Abbas secara marfu’.

Kata al-Hafiz al-Zahabi (m. 748H) selepas meriwayatkannya:

هذا مما تحرم روايته إلا مقرونًا بأنه مكذوب من غير تردد وقبح الله من وضعه وإسناده مظلم وفيهم بن رزام كذاب لعله آفته.

“Ini sesuatu yang diharamkan meriwayatkannya kecuali disertai [penjelasan] bahawa ia adalah palsu tanpa ragu-ragu lagi. Semoga Allah menghinakan pemalsunya. Sanadnya ‘kelam’ dan di antara mereka (perawinya) ada Ibnu Rizam, seorang pendusta. Mungkin dialah pemalsunya.”

Kata al-Hafiz Ibnu al-Mulaqqin (m. 804H) dalam al-Badr al-Munir (7/279):

مَوْضُوع، وَإِسْنَاده مظلم، وَالظَّاهِر أَن آفته من ابْن رزام الْكذَّاب.

“Palsu dan sanadnya ‘kelam’. Zahirnya, penyakitnya (pemalsunya) adalah Ibnu Rizam, seorang pendusta.”

Rujukan:

- Al-Badr al-Munir Fi Takhrij al-Ahadith Wa al-Athar al-Waqi’ah Fi al-Syarh al-Kabir, Ibnu al-Mulaqqin, c: Dar al-Hijrah.

-Al-Maqasid al-Hasanah, al-Sakhawi, c: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

- Mausu’ah Ibu Abi al-Dunya, Ibnu Abi al-Dunya, c: Dar Athlas al-Khadra’.

- Tanqih al-Tahqiq Fi Ahadith al-Ta’liq, al-Zahabi, c: Dar al-Wathan.

- Tazkirah al-Huffaz, al-Zahabi, c: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

- Syu’ab al-Iman, al-Baihaqi, c: Maktabah al-Rusyd.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan