Sabtu, 29 September 2018

Hadis Palsu: Bercelak Pada Hari Asyura

Al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman  dan Fadhail al-Awqat meriwayatkan daripada perawi Juwaibir daripada al-Dhahhak daripada hadis Ibnu 'Abbas:

مَنِ اكْتَحَلَ بالْإِثْمَدِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ لَمْ يَرْمَدْ أَبَدًا

"Sesiapa yang bercelak dengan ithmid (sejenis bahan yang dijadikan celak mata) pada hari Asyura, matanya tidak akan sakit selamanya."

Hadis ini juga diriwayatkan oleh al-Hakim dalam Tarikh Naisabur (sebagaimana dalam al-Jami’ al-Kabir karangan al-Sayuthi) dan al-Dailami dalam al-Firdaus.

Juwaibir ada perawi matruk (ditinggalkan hadisnya) dan al-Dhahhak tidak bertemu dengan Ibnu 'Abbas.

Menurut al-Hakim, hadis ini mungkar dan tidak ada athar yang warid daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam tentang bercelak pada hari Asyura serta ia bid’ah yang dimulakan oleh pembunuh Saidina Hussein radiallahu ‘anhu. Ibnu Hajar dalam kitab al-Dirayah menilai sanadnya sangat daif. Sebahagian ahli hadis seperti Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu'at dan al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah menilai ia sebagai palsu.

Menurut al-Hafiz Ibnu Rajab al-Hanbali dalam kitab Lathaif al-Ma'arif, semua hadis yang diriwayatkan tentang bercelak, mewarnakan rambut dengan inai dan mandi pada hari Asyura adalah palsu dan tidak sahih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan